Intressant att höra andras åsikter om den bövla fångremmen som jag alltid funderat på själv. Jag har en ja, och använder den för det mesta, för att slippa hamna i fokus och få skäll om nån liftvakt är sur.
Men inte sitter den runt mitt ben när jag bär brädan nej. Hur skulle det se ut? sååå lång är den inte och dessutom tillhör jag den skaran av folk som nog aldrig tagit loss båda fötterna samtidigt uppe i en backe. Varför skulle jag det? Har jag tänkt att gå ner? Aldrig!
Visst om man just kommit upp med en gondol, men då brukar ju inte backen börja precis utanför dörren så man kan allstå i de flesta fall stå på plan mark och syssla med det.
Och nere i början av backarna är det väl struntsamma om man går runt med en bräda under armen utan fångrem, då är man ju nere på "fast mark".
Men jag har ett annat bra användningsområde för fångremmen. Orkar jag inte bära brädan så kan jag ju släpa den efter mig som en pulka. Sedan kan man knäppa fast brädan i skidställ för att slippa att det kommer nån Stig-helmer som river hela stället med grejor, inklusive mina.
Jag tror nog också att de flesta av oss inte har lust att tappa våra brädor (och då riskera skador på utrustningen för dem som bryr sig om sina grejor) och således håller vi dem i ett rätt bra grepp när vi bär dem.