Fångrem t nybörjare

Fångrem t nybörjare
Styrola wrote:
"(Tar aldrig av mig skidorna i backen ska jag upp har jag dom fortfarande på fötterna oavsett om det är utan lift. Dom åker bara av när dom ska upp i skidstället)"

Fan va jobbig du måste vara i en gondolift.. :)

För övrigt en jäkla skittråd. Ta på den, göm den under byxbenen, sluta tjafsa. Slut. frågor? framåt!

Q

Fångrem t nybörjare
seriöst.. fångrem e så jävla onödigt.. om man använder den sp använder man den ju ändå inte när man går, så vad ska man ha den till?? om du nu måste ha en, så köp den billigaste,,

Fångrem t nybörjare
..

!!!!

extrem4now !!

citat från dig -->

"om man använder den sp använder man den ju ändå inte när man går, så vad ska man ha den till??"

har du överhuvudtaget LÄST det som står i detta inlägg, jag beskriver ju EXAKT hur en fångrem skall användas, varför man använder den och hur man använder den.

LÄS innan du svara nästa gång tack.

/Pinn

Fångrem t nybörjare
pinn

"har du överhuvudtaget LÄST det som står i detta inlägg, jag beskriver ju EXAKT hur en fångrem skall användas, varför man använder den och hur man använder den."

du kan inte tänka dig att extrem4now syftade till de sätt som remmen faktiskt används på?
jag har då inte sett någon använda remmen som man ska...

sen om det beror på om folk inte vet hur den skall avnändas eller om de bara inte bryr sig är en helt annan sak

lägg ner denna jävla tråd nu den börjar bli så satans långdragen

Fångrem t nybörjare
"moget och genomtänkt förslag" du verkar inte vara en särskillt mogen person pinn du verkar vara en arg person som klandrar folks iq och dylikt. Jag tycker du ska ta dig en funderare på vad du förespråkar istället för att ta till personangrepp när argumenten tar slut i en hopplös debatt. Bara att jämföra polisens arbete med en löjlig fångrem som i större omfattning saknar betydelse, är juh löjligt. Man ska lita på sitt goda omdömme vad det gäller lagar och förordningar och inte hamna i nått byrokratiskt träsk skapat av folk som inte har en enda aning. PS. ta det lungt med personangreppen, så du inte får en hjärtattack, peace

Fångrem t nybörjare
Intressant att höra andras åsikter om den bövla fångremmen som jag alltid funderat på själv. Jag har en ja, och använder den för det mesta, för att slippa hamna i fokus och få skäll om nån liftvakt är sur.
Men inte sitter den runt mitt ben när jag bär brädan nej. Hur skulle det se ut? sååå lång är den inte och dessutom tillhör jag den skaran av folk som nog aldrig tagit loss båda fötterna samtidigt uppe i en backe. Varför skulle jag det? Har jag tänkt att gå ner? Aldrig!

Visst om man just kommit upp med en gondol, men då brukar ju inte backen börja precis utanför dörren så man kan allstå i de flesta fall stå på plan mark och syssla med det.

Och nere i början av backarna är det väl struntsamma om man går runt med en bräda under armen utan fångrem, då är man ju nere på "fast mark".

Men jag har ett annat bra användningsområde för fångremmen. Orkar jag inte bära brädan så kan jag ju släpa den efter mig som en pulka. Sedan kan man knäppa fast brädan i skidställ för att slippa att det kommer nån Stig-helmer som river hela stället med grejor, inklusive mina.

Jag tror nog också att de flesta av oss inte har lust att tappa våra brädor (och då riskera skador på utrustningen för dem som bryr sig om sina grejor) och således håller vi dem i ett rätt bra grepp när vi bär dem.

Fångrem t nybörjare
men varför göra en diskussion omöjlig genom att inte läsa de inlägg som skrivits innan du lägger in ditt inlägg? att glorifiera slöhet och likgiltighet är inte min starka sida och jag ser inte med blida ögon på de som förstör dessa forumtrådar..

arumenten är framlagda men vad skall man göra när motargumenten inte har någon grund (förutm idiotism och anarki)?

jag förstår din åsikt och skall försöka tygla min vrede över dagens ungdomar mfl som tyvärr inte kan föra sig i dessa, ibland, sköna diskussioner här på freeride.se

tack för din åsikt

/Pinn

(och förresten så kör jag med fångremmen i fickan nu för tiden då vissa av dessa argument föll in rätt bra i min hjärna, eftersom jag inte hajkar alls så behöver jag ingen rem. det kanske är denna sorts "protester" som skapar ändringar i lagarna runt om i världen.)

Fångrem t nybörjare
Härligt resonemang det sista Pinn! Du har visat att du är en fri tänkare, inte anarkist, fri tänkare! all cred =)

Fångrem t nybörjare
dom sålde något på stadium som kallades board brake, har ingen aning om hur den funkade eller omden funkade men det såg ungefär ut som en skistopper.

Fångrem t nybörjare
Tack Pinn då vet man vad den är till för :p, själv hade ja ingen aning om vaf*n den gjorde där på binningen =)

Fångrem t nybörjare
Det finns ingen lag som säger att man måste ha fångrem. Lagar stiftas av Sveriges Riksdag. SLAO är endast en organsiation där flera av sveriges liftanläggningar ingår. De kan inte ta ditt liftkort bara för att du inte har fångrem. De måste ju kunna visa att du blivit informerad om de regler som gäller först. DÄr är ju inte så att man skriver under ett avtal när man köper liftkort.

Jag tycker att ungdomar som väljer att inte blint följa en regel som är ologiskoch inte löser själva problemet visar att de KAN tänka själva.

Det viktiga är ju att männsiskor inte skadas. Vad som skulle behövas är något liknande skistoppers på snowboards.

Fångrem t nybörjare
Om man nu är så självisk och inte bryr sig om andra skulle skadas av att ens bräda åker i all världens fart okontrollerad ned för brantaste backen, så kan man kanske ta och tänka på vad som händer när brädan redan är tappad, antingen får du ringa någon skoterförare som får köra ned dig för backen eller så får du ta fram den osynliga stjärtlappen, och inte nog med det så måste du sedan leta upp brädan som kanske ligger lite drygt en kilometer in i en fullt nedkörd skog där inte ett spår av brädans åklinje syns. Har du rikitgt mycket otur så hittar du inte brädan alls.

Men tja, ett litet snöre är ju så himla jobbigt att knyta runt benet så det är det inte värt.

;)

Senast ändrad:
Fångrem t nybörjare
Nog så gammal tråd men som 'elak' nämnde, är det någon som vet vad det blev av boardbrake som var på tapeten för x antal år sedan?

Fångrem t nybörjare
deza sa:
lång lesh känns ju nästan livsfarligt vid railning och skogsåkning iaf om den är en stål vire hur kul blir det omd en fatnar på nått? eller om en nybörajre fatnar i liften i den?
hände mig sen dess har jag inte haft nån fångrem tycker det är jävlingt onödigt

Fångrem t nybörjare
Tackar för den Hojvall.

Men vad fan kom det sig att boardbrake'n inte slog iom. det ständiga missnöjet över leashen?
Har inte sett den själv så har ingen aning om hur den funkade i praktiken.

Fångrem t nybörjare
jag har en fin rem med en karbinhake och en ring det går fort som fan att ta på och av den så varför ska man inte ha en?

Fångrem t nybörjare
Senast ändrad:
Fångrem t nybörjare
"En bra rem är en rem som ligger skönt i fickan för applicering vid inspektion "/PlunTzkY .. yeah thats wazup negro nice word from the south..

damn .. va svamlar du om bre .. skit i remmenyo å köp en repstump å fäst den i brädan om de gnäller aiight . ingen jävel pallar ändå ah de nä man ska ha av brädan hela tiden när man bygger bc's åde ... !

Fångrem t nybörjare
Hmm konstigt..

Själv kör jag med rem som är alá telefonsladd, fast grövre..

alltså,
kort när den sitter fast i brädan=ingen risk att fastna
Lång när den behöver vara lång=inga problem att gå med den fast i brädan..

i alla fall ett konkret råd att hålla ett öga öppet för..

laters...!

ps. detta inlägg var bra! gillade den vita från burton!

Boddy sa:

Senast ändrad:
Fångrem t nybörjare
Jag fattar i ärlighetens namn inte grejjen med fångrem. Jag har aldrig ens varit i närheten av att tappa min egen bräda när jag åker och jag har aldrig sett någon annan ens vara i närheten av att tappa sin bräda.
Tappa brädor är helt enkelt jävligt svårt.. de är inte gjorda för att tappas.. de är alldeles för lätta att bära utan att man tappar dom.

Därimot har jag vid ett flertal tillfällen hjälpt skidåkare att plocka upp skenande skidor i backen.. och stavar med för den delen.

Men man får ta seden dit man kommer.. åker jag i sverige åker jag med fångrem för jag vill inte bli av med liftkortet.

Är det något man snarare borde ha lagstiftat så är det att bära hjälm.

Fångrem t nybörjare
men om vi säger så här då en fångrem syns knappt och man märker nästan ingen skillnad så då kan man ju ha en så att om man nu tappar brädan så är det ingen fara

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp