Fångrem

Fångrem
Förstår mig inte rikigt på sverige, varför är de "lag" på att man måste ha fångrem på?
Eftersom hur ofta åker brädan iväg i 100 km/h neför backen? kanske händer 1/100 och då ere någon idiot som har tappat brädan.
Men de gångerna någon lyckas tappa brädan, då har de ju endå knäppt av fångremmen, så egentligen så gör den ingen nytta.

Jag tycker sverige ska ta bort den här "lagen", och även lagen om att man inte får åka med båda fötterna i liften, de är så sjukt fjantigt alltihopa, lite diskriminering faktiskt...

Var i åre igår och då vägrade de släppa iväg mig i liften bara för jag inte hade någon fångrem, vad tycker ni om allt detta?

Fångrem
Jag åker inte snowboard.. men är en fångrem så mkt ivägen?
dock så tycker jag med att det är onödigt, brädan är ju rätt fastspänd på fötterna ändå..

Fångrem
Nej den är inte ivägen, men de är en mkt onödig utgift,
Jaa jag tycker de är ytterst fjantigt att man måste ha de, jag anser att de är ju större chans att en skida drar iväg än en snowboard

Fångrem
En fångrem kan du ju köpa för 50:- max. För övrigt är det en mycket bra utgift för att värna om andra åkares säkerhet. Om bindningarna släpper så kommer ju brädan fara ner för backen som en raket och om den då klipper någon över benen eller worst case scenario ännu högre upp jag då kan man ju fan nästan bli skivad. Skidor har ju skistoppers som sänker hastigheten och skidan välter ju oftast också när man trillar, vilket innebär att den inte glider fram utan snarare hasar. En bräda däremot har ju större chans att ligga på rätsida och få en sjuhelsikes fart.

Att brädåkare inte får ha båda fötterna fastspända i liften har jag dock lite svårt att förstå. Måste vara något säkerhetstänk i stil med att den kan fastna mellan benen och i och med att du inte kan lyfta ena foten då så kan du inte få loss den. Eller om du släpas efter liften kan det krävas mycket kraft att kånka sig ur situationen om du har båda bindningarna knäppta.

Fångrem
Men kolla här, fångremmen sätter man ju fast i bent och i ena bindningen, så även om då bindingarna skulle släppa så kommer brädan åka som ett jävla spjut endå...
så då spelar de ingen roll om man har fångrem eller inte.

Fångrem
Det är grymt irriterande. Personligen så hatar jag att ha nått på benet som gör att byxorna inte hänger fritt etc.
Tvivlar på att den fyller någon funktion.
Skulle villja se någon form av statistik över hur många som skadas av skenande brädor. Sen vill jag se hur många av de brädorna som HADE fångrem men som ägarna tagit av.
Givetvis kommer SLAO inte kunna visa någon sådan statistik för det händer i princip aldrig.
Sverige är i princip det enda land som kräver fångrem.
Jag har upplevt samma sak som du men det går komma runt. Nåra gånger har jag börjat prata engelska eller tyska när dom försöker stoppa mig och då står det oftast still för dom- "öööh you need a ööööh..." och innan de har kommit på vad det heter är jag halvägs upp i liften.
Annars funkar det att ha med sig en bit snöre. Om nån gnäller knyt fast den i bindningen cooch dra den runt benet, det räcker enligt slao reglerna. Sedan tar du av den så fort som möjligt. Åker du i samma lft igen vänta tills människan påpekar innan du ens sätter dit den. De gånger jag testat det har dom sagt till mig max 2-3 ggr innan dom lessnat.

Det är en verkningslös regel som är föråldrad som fan...

Fångrem
Adrian_persson sa:
Nej den är inte ivägen, men de är en mkt onödig utgift,
Jaa jag tycker de är ytterst fjantigt att man måste ha de, jag anser att de är ju större chans att en skida drar iväg än en snowboard
Men om nu "bindningen" skulle lostna från brädan så sitter fångremmen fortfarande fast i bindningen så då är det ingen nytta alls och hur ofta händer det att alla spännen löser ut samtidigt ?

I backen ser man nästan hela tiden någon som har vurpat och skiderna ligger lite var stans.

Skummt att snowboard åkare har fått en "lag" om fångrem.

Hmmm

Fångrem
Allt bestäms av en massa gamla gubbar som inte åker bräda och inte har koll på nåt som hänt sen sjuttiotalet. Förmodligen hatar de brädåkare men det finns ju en viss ekonomisk faktor som gör att det inte är förbjudet att åka bräda i svenska anläggningar. Hade de inte trott att de tjänar pengar på oss så hade vi blivit bortkörda för länge sen.

Har aldrig varit med om att någon fot släppt ur bindningen och brädan åkt iväg. Däremot har bindningar gått sönder och släppt från brädan men suttit kvar på foten... Gör inte mycket nytta med fångrem då.

Fångrem
fångremmen är till för att användas när man bär bräda det är då folk tappar brädan och den kan glida nerför backen och skada nån så varför inte använda den för och kanske rädda nån från en skenande bräda

liftvakter, patrull folk och liknande borde satsa på att säga åt folk som hikar nått räcke eller hopp i pisten att använda fångrem så ingen olycka sker

men så länge man är fastspänd så borde dom va lite schysstare

har faktiskt blivit träffad av en studsande skida så varför inte fångrems tvång på dom med.telemarks skidor har inga skistoppers och deras fångremmar går sönder när man kraschar hårt

sen förstår jag inte varför man skulle vilja ha båda fötterna fastspända i liften för? är ju oskönt och sjukt jobbigt att hoppa och jucka sig fram i liftkön.

för övrigt så finns det redan en massa postningar med fångrems diskussioner här på forumet så ta dom innan ni postar nått nytt

ha fångrem,ha skoj och ta hand om varandra!

fredens!

Fångrem
ja håller me för de e ju knapast så att man glider ur bindningen utan i så fal släper ju bindningen från brädan och då har fångremen ingen nyta och att man måste ha en fot frit i liften e lika löjligt de me

Fångrem
SombreroSnow sa:
fångremmen är till för att användas när man bär bräda det är då folk tappar brädan och den kan glida nerför backen och skada nån så varför inte använda den för och kanske rädda nån från en skenande bräda

liftvakter, patrull folk och liknande borde satsa på att säga åt folk som hikar nått räcke eller hopp i pisten att använda fångrem så ingen olycka sker

men så länge man är fastspänd så borde dom va lite schysstare

har faktiskt blivit träffad av en studsande skida så varför inte fångrems tvång på dom med.telemarks skidor har inga skistoppers och deras fångremmar går sönder när man kraschar hårt

sen förstår jag inte varför man skulle vilja ha båda fötterna fastspända i liften för? är ju oskönt och sjukt jobbigt att hoppa och jucka sig fram i liftkön.

för övrigt så finns det redan en massa postningar med fångrems diskussioner här på forumet så ta dom innan ni postar nått nytt

ha fångrem,ha skoj och ta hand om varandra!

fredens!
man knäpper ju bindningarna när man är i liften:p

Fångrem
Den enda gången jag har haft användning av fångrem var i flottsbro. Där jag hjälpte någon som slog sig hårt i hoppet, stackarn.
Var tvungen att ta av mig bindningarna.

Annars så tycker jag att det är meningslöst med fångrem.

Fångrem
jag tror inte ni vill se bilder på folk som blivit påkörda av brädor som skenar. och flipi, varför måste just bindningen med fångremen på lossna, kan det inte vara andra bindningen som lossnar. hur ofta släpper båda bindningarna? finns ingen regel om att man ska ha TVÅ remmar. dessutom kan man ha remmen under brallorna så att de hänger rätt. Jag tänker på dina byxor Ulath... skidor har skistoppers som begränsar hastigheten, inte stoppar den. brädor har INGET som begränsar hastigheten.

Fångrem
Ja för du har aldrig sett en skida som löst ut utan att skistoppern är nere? Det har jag otaliga gånger. Ta då lite isigt före och du har en minst lika bra missil som en bräda.
Och argumentet "men det händer ju nästan aldrig" håller ju inte för samma sak gäller med bräda, och jag skulle tro antalet skenande skidor är tiofaldigt större än brädor. Det finns som jag sa med största sannolikhet ingen statistik som påvisar att fångrem har någon funktion, annars skulle andra skidorter ute i vida världen köra sten hårt på det.
Sen det här med att SLAO/liftwaffe kan komma och säga att remmen är förkort gör mig irriterad. Det är inte upp till dem att bedömma. Kan jag gå med brädan oavsett om det är aningen hukat och obekvämt kan de inte säga något, eftersom det inte står mer specat i SLAO reglerna...

Fångrem
Jag fattar inte varför sverige inte kan vara som alla andra, nee de ska alltid sticka ut, så ere bara.
Jag var nyss i flachau i österike och där behövde man inte ha fångrem, och jag tror knappast att det blivit mer skador/dödsfall pga detta..

Fångrem
..

undrar Om någon här VET varför det är lag på att ha en fångrem???

och undrar hur många som VET varför den uppfanns ???

vet ni det ?? nej, jag trodde väl inte det.

...

1. det är totalt onödigt med fångrem om man inte hajkar i backen.. det är sant

2. den uppfanns för att man skulle kunna hajka säkert och kunna snubbla utan att brädan åkte ned så man slapp gå ned igen och hämta den, inte för att den skulle kunna skada någon.

3.

steg ett: sätt dig ned

steg två: knäpp loss fångremmen från benet och sätt fast den runt din handled

steg tre: NU kan du ta av dig dina bindningar och börja hajka

(om du skulle snubbla så sitter brädan fast genom remmen mellan bindningen och armen)

steg fyra: när du kommit upp så sätter du sig ned och spänner på dig dina bindningar

steg fem: när bindningarna sitter fast så tar du och fäster fångremmen runt ditt ben igen.

är detta svårt????? det verkar FAAN som det.

.............

så.. varför skall vi ha en jävla fångrem???

ingen VET ju faaanhur man skall använda den och Om de vet om detta så skiter de väl faaan i att göra det iaf.. varför hålla på att kämpa och trixa bara för att man skall hajka upp till ett hopp eller en rail??

någon som sett hajkande kids med fångremmen släpande efter sig i snön?? bärandes på sin bräda under armen.. (tappar han brädan så är det ett faktum --> den åker ner igen)

såå.. varför skall vi ha en jävla fångrem??

svar: för att undvika de få ggr som brädor far ned som spjut mot liftköer eller dyl.

varför åker brädor ned på det sättet??

svar: för att INGEN JÄVEL vet hur och varför man skall ha en jävla fångrem.

...

den korta fångremmen som bara sitter mellan skon och bindningen uppfanns för att regeln säger att det skall finnas en förbindelse mellan benet och bindningen.. och foten tillhör benet och vips så hade vi en short-leash, quick-leash, kort-fångrem..

tyvärr så tar den ju bort hela grejjen med en fångrem (förutom på de (min inkluderad) som INTE hajkar i backen överhuvudtaget)

...

så.. HUR SVÅRT KAN DET VARA????

sätt fast den.. ha den fast.. TÄNK LITE och var försiktiga när ni hajkar..

SLAO säger att vi skall ha en fångrem... tyvärr har jag stått och argumenterat just detta jag skrivit här ovan och sagt att jag INTE hajkar i backen så jag skall slippa ha en jävla rem på mitt ben..

vilka DUMMA argument möts jag av då??

- dina bindningar kan lossna ??????? HUR FUCKING DÅ??? båda på en ggn ??
(det är ju faaan större risk att skorna flyger av eller att dina fötter flyger ur skorna och vad faaan hjälper en fångrem då till för??

och det bästa argumentet..

- det är reglerna, vill du åka här så har du fångrem..

- men, jag hajkar inte..

- det spelar ingen roll...

- men den e ju uppfunnen för de som hajkar

- du skall ha en fångrem, annars så får du inte åka här..

-etc etc etc bla bla bla

..... hmmmmm jaja.. vad kan man göra

jo...

använd den jävla fångremmen och håll käften.

;)

/Pinn

Fångrem
jag förstår mig inte på dig?.. först säger du att de är lag på å ha fångrem, sen säger du att dom som tappar brädorna är dom som endå knäppt av dom? SÅ JA! antagligen så åker inte brädan ner för backen i 100 km/h om man har fångrem.. alltså är de en jävligt bra lag.. om dom tar bort den kommer alla som isåfall INTE har fångrem kunan tappa brädan vilket förmodligen kommer höja statistiken från 1/100 till aningen högre siffror..

vad är de som är så förjälvigt me fångrem? svårt å bara spänna fast den runt benet å åka å va glad? du kanske bara är för cool för fångrem?.. WTF man.. de är väl en sjukt billig livförsäkring för den stackaren som annars skulel kunna få smalbenen avslagna av din bräda bara för att du inte ORKAR fixa fångrem?..

skyll dig själv nästa gång.. och om de inte passar så börja åk skidor? då behöver man minnsan inga fångremmar! :)

Fångrem
jeppenator sa:
jag förstår mig inte på dig?.. först säger du att de är lag på å ha fångrem, sen säger du att dom som tappar brädorna är dom som endå knäppt av dom? SÅ JA! antagligen så åker inte brädan ner för backen i 100 km/h om man har fångrem.. alltså är de en jävligt bra lag.. om dom tar bort den kommer alla som isåfall INTE har fångrem kunan tappa brädan vilket förmodligen kommer höja statistiken från 1/100 till aningen högre siffror..

vad är de som är så förjälvigt me fångrem? svårt å bara spänna fast den runt benet å åka å va glad? du kanske bara är för cool för fångrem?.. WTF man.. de är väl en sjukt billig livförsäkring för den stackaren som annars skulel kunna få smalbenen avslagna av din bräda bara för att du inte ORKAR fixa fångrem?..

skyll dig själv nästa gång.. och om de inte passar så börja åk skidor? då behöver man minnsan inga fångremmar! :)
Men som du säger själv, "en sjukt billig livsförsäkring".

Och varför används den då inte på skidor ?hmm

Fångrem
henning2 sa:
jeppenator sa:

Men som du säger själv, "en sjukt billig livsförsäkring".

Och varför används den då inte på skidor ?hmm
av den enkla anledningen att vi har skistoppers.. snowblades däremot har inte de å då har dom fångrem istället..

tänk om alla skidåkare började whina för att vi inte ville åka med skistoppers? de skulle ju vara reda idiotin ju!!

men visst, kan ni arugmentera för att inte ha fångrem? isåfall. HIT ME!

Fångrem
Jävla internet, fick börja om nu.

Men skrev i alla fall innan att jag kan slå vad min kräftmacka "som nu är uppäten men var inte då" om att fler blivit skadade på grund av utlösta skidor en farande snowboards.

Och jeppenator jag argumenterar inte "mot" fångrem i denna konversation med dig i så fall för ? / :)

Fångrem
jag arbetar som liftvakt i en lokal backe i sthlmsområdet och bara förra säsongen blav 3 personer träffade av brädor och 4 bilar. ingen av dessa hade fångrem. kan lova att det blir fina och dyra bucklor i både bilar och människor

Fångrem
Tack Pinn för att du förklarade varför fångremen egentligen finns där. Så jag slapp.

Dock så kan jag säga att min gamla Atlantis var jävligt slut i skruvhålen och jag har faktiskt lyckats kliva ur med ena bindningen fast på foten, utan bräda. Andra bindningen satt kvar om än löst.

Angåend en lös fot i liften så vette fan om det ger bättre säkerhet. när jag skulle lära mig åka så tog jag ankarliften upp med en kille som var bättre än mig och skulle hjälpa mig hålla balansen. Såklart så föll vi med ca 50 meter kvar av backen. Han försvann i bakvattnet men för mig så följer ankaret mitt främre ben nedåt och vidare längs brädan medans jag faller. För att slutligen haka fast alldeles förträffligt i bakre bindningen. Hur mycket jag än slet så kom jag inte så långt fram med armarna att jag fick loss den och släppade med till toppen då den lossnade av sig självt. Tur var inga skador förutom stoltheten. Men kontentan är ju att hade jag vart fastspänd på båda fötterna hade jag, om jag fastnat, förmodligen hamnat i en betydligt bättre sits för att komma ur.

Senast ändrad:
Fångrem
pinn sa:
..

2. den uppfanns för att man skulle kunna hajka säkert och kunna snubbla utan att brädan åkte ned så man slapp gå ned igen och hämta den, inte för att den skulle kunna skada någon

/Pinn
Precis som pinn sa så är fångrem bra när den används rätt. Är i Frankrike nu, ingen lag på fångrem eller knäppa upp bindningen här. När jag åker pist eller park har jag aldrig fångrem på men så fort jag ska ut i offpist och hicka sitter den på handleden, på bergskanter om du snublar behöver du kunna använda båda händerna utan att tveka, eller bara för att spara tid om du tappar den i lössnön.

Fångrem
jeppenator sa:
det är ju för fan ingen lag på att ha skiten när brädan är avknäppt och kan åka iväg.
så hur fan kan statistiken höjjas när ingenting förändras?

Fångrem
havreboll sa:
jag arbetar som liftvakt i en lokal backe i sthlmsområdet och bara förra säsongen blav 3 personer träffade av brädor och 4 bilar. ingen av dessa hade fångrem. kan lova att det blir fina och dyra bucklor i både bilar och människor
Och hur många vart skadade av en farande skida?
Jag är vittne till 4 stycken olyckor i flottsbro, där någon tappade skidan/skidorna och träffade någon i backen.

1. Jag fick en flygande skida rakt i nacken
2. Min kompis bröt en tumme på grund av att en skida fräffade just där.
3. En skidåkare fick sin jacka spetsad (skidan rev sig igenom jackan) av en annan skidåkare farande skida.
4. En skidelev fick TVÅ skidor på sig. Den ena skidan spräckte hans goggles och den andra skidan träffade honom rakt i magen.

Och det här hände bara i lilla Flottsbro!

No ofence skiers, men plankor är inte de enda flygande laggen.
Snowboardåkare och skidåkare har ansvar för att sina lagg inte åker iväg och skadar någon annan. Det gäller för alla. Rätt ska vara rätt.

Fångrem
här i finland fanns förr en lag på att använda fångrem och att ha lös bindningen i liften, men numera har dessa två otyg lyckligtvis försvunnit från våra backar. förstår att fångremen är användbar i offpisten, men i backen höar den absolut ingen funktion.

Snart försvinner nog dessa lagar från svenska backar också, för 3 år sen fanns de här också, men inte nu längre..

Fångrem
jaa man kan ju verkligen hoppas att SLAO ska kasta den lagen i papperskorgen, men jag tror att de tyvärr inte kommer hända..
Men de är roligt att se att en sån här tråd kan väcka så starka känslor hos folk.
Fortsätt bara, med lite tur kanske de sitter en liftwaffe och läser igenom detta just nu!

Fångrem
Tja,
Köp en cool boardstopper;) När jag var i ute senast blev jag stoppad några gånger för att de inte såg en lång fångrem: "kika - jag har en boardstopper istället" och så fick jag åka upp.

När jag kör i tät skog vill jag helst inte ha en lång fångrem som kan fastna i grenar och annat bråte.

Ride on,

Fångrem
Den är onödig.

Poängen med en fångrem är att man ska ha den på sig när man GÅR med brädan, så att du inte kan tappa den. Men hur många har det?...

Dvs det är bara ivägen! bara i Sverige som jag vet där de faktiskt bryr sig.. Ha med er ett snöre som ni kan koppla på om dem gnäller, brukar jag ha. Det står inget hur kraftig den måste vara.

Fångrem
Nosskire sa:
Den är onödig.

Poängen med en fångrem är att man ska ha den på sig när man GÅR med brädan, så att du inte kan tappa den. Men hur många har det?...

Dvs det är bara ivägen! bara i Sverige som jag vet där de faktiskt bryr sig.. Ha med er ett snöre som ni kan koppla på om dem gnäller, brukar jag ha. Det står inget hur kraftig den måste vara.
Haha, Då är det ju bara dit med en sytråd eller nått!
Jag åker inte bråda själv, men jag tror faktiskt att den kan vara bra (för vissa) För det kan ju hända att nån tappar brädan om dom tex skulle stå och gräva på ett hopp! Om nån åker på brädan och gör illa sig så blir det kanske inte så kul!

Fångrem
Jag måste säga att när jag gjorde frammåtvolt idag så åkte min västra fot ur bindningen, har ingen aning hur det gick till men jag var minst sagt förvånad. som tur var satt mitt höger ben fortfarande fast.

Fångrem
samma hände mig förra året i idre jag fick inte heller åka eftersom jag inte hade någon "fångrem". Okey den är kanske inte så mycket ivägen men den finns där det e det som är det jobbiga. Skidbindningar löser ut om du trillar det gör inte snowboard bindningar om någon skulle ha fångrem så borde det ju vara skidåkare eller ?? Jag har sett 100 gånger fler skidor som glider ner för pisten/liften än vad jag har sett snowboards som gör det.

Fångrem
Orkade inte läsa alla inlägg men överlag så verkade det som att folk är emot fångrem.

1. För att åka i en backe som går under slaos regeler för lift och pist så Måste man ha en fångrem.
2. Fångremmen ska vara så lång att det går bära brädan utan att knäppa loss remmen.

Båda dessa regler är för att öka säkerheten i backen. Givetvis så går det inte eliminera eventuella olyckor då brädor kommer farandes herrelösa nerför backen men det går begränsa antalet gånger det händer. Och det händer.
Samma sak är det med skistoppers på skidor, de eliminerar inte risken men minskar den att en skida ska fara iväg och skada någon.

Känns som att det har blivit lite krig över det hela, mer principsak att man ska vägra än att bara inse att det kanske är rätt smart. Även en rutinerad rackare kan tappa brädan en gång och det kanske räcker för att nån ska bli skadad.

Så sjukt jobbigt är det inte att ha den på sig.

Liftvärd, snowboardåkare och skidåkare

Tillbaka
Topp