fångrem

bjorn_lindberg

Ny medlem
fångrem
Vad tycker ni om " lång fångrem" . Fångremmen ska alltså enligt vad jag har förstått vara så lång så att man kan bära brädan utan att behöva lossa fångremen. Saken är den att då har du ju den överallt där den inte ska vara när du åker. Jag vet att dom har blivit benhårda på detta i Tärna o Hemavan annar i landet har ja ingen aning.

fångrem
Fångrem (leash) är bland det dummaste som uppfunnits, använder det aldrig. När jag någon gång hasar runt på plankan i Sverige (enda landet jag varit i där liftvakterna kräver att du skall ha det) så brukar jag knyta fast ett snöre i skon så att det ser ut som att jag har en leash. Att förklara för dessa imbecilla grottmänniskor att det skall ganska mycket till innan de 8 skruvar som mina bindningar sitter fast i brädan med skall slitas loss eller att alla straps skall gå av är som att prata med en vägg. Tacka gud för att jag slipper möta dessa människor mer än nödvändigt.

Vad jag tror är skälet till leashkravet är att många för i tiden (-80-talet) åkte omkring med ganska dåliga plattbindningar som man kunde flyga ur. Men idag känns det som att de inte existerar utanför Ryssland. Men vem tror att svenska SKIDförbundet eller vem det nu är som har drivit igenom den här regeln skall förstå det. Hursomhelst så är det ingen snowboardåkare som ligger bakom den här smörjan.

Men om du vill ha en leash (fångrem) så rekomenderar jag att du tar en av de korta som brukar följa med burtonbindningar. Du känner säkert någon som har en liggande någonstans.

Men jag tycker mer illa om leashar än George Bush (kanske inte helt sant men nästan).

fångrem
Vad jag förstår så är idén med lång fångrem att det skall vara möjligt att bära sin bräda med fångremmen kopplad runt benet. Om du skulle tappa din bräda när du knatar fram i någon backe så glider den inte iväg så fasligt långt. För du har rätt här om att det är jävligt svårt för en bräda att lossna från fötterna medan man åker.

fångrem
Om man ska gå med brädan så kopplar man ju ändå bort fångremmen och använder den som axelrem. Att hika med fångremmen inkopplad är ju livsfarlligt även om man har en lång fångrem, man snubblar ju hela tiden.

För ca 7-8 år sen var det en kompis som faktiskt råkade ut för att båda bindingarna sprack samtidigt i ett hopp så dom lossnade från brädan. Han satt dock fortfarande fastspänd i dom lösa bindningarna och fångremmen hade ändå inte hjälpt här. Mjukplasten som bindnignarna var gjorda av på den tiden mäter sig heller inte riktigt med dagens bindningar.

fångrem
Har du någon gång funderat på varför du ska ha fångrem? Jag tror inte att du vill ha på ditt samvete att du har skadat någon svårt eller till och med tagit livet av någon pga att du inte vill ha fångrem. Jag har flera gånger sett brädor som kommit farandes nerför backen just pga att man inte har haft fångrem och det är bara ett under att ingen har kommit i vägen. Det finns säkert sätt att lösa problemet med för lång fångrem då man åker. Det är bara att var lite påhittig.

fångrem
Jag tror inte dom brädorna tappats när man åker i backen eller hikar, snarare att det kan hända om man lägger ifrån sig brädan slarvigt. Kanske man bör införa tvång på att fångremmen måste vara minst 5 meter lång så kan man använda den även under sådana situationer.

fångrem
Ja, sluta tillverka skidbindningar med skistoppers också!! De är ju bara tunga och böjs lätt och är allmänt ivägen. Och tänk vad mycket billigare bindningarna skulle bli utan dessa onödiga ting.

fångrem
grejen är ju den att på skidor så finns det ett någorlunda väl fungerande system med stoppers, något som helt saknas på snowboard. jag tycker att det vore skitbra om det fanns någon lösning på detta problem till snowboard som var smidig, funktionell och enkel. som det är nu så kräver man att jag ska ha leash på när jag åker, men inte när jag bär min bräda. en snowboard, till skillnad från en skida, kan INTE lossna från fötterna om man spännt fast sig ordentligt. däremot kan man mycket väl tappa den när man bär den, och därför borde det snarare krävas att man på något sätt har den fastspännd i kläderna. det skulle jag kunna stödja om det löstes på ett smidigt sätt.

fångrem
Det finns ett "stopp" som det finns till skidor då en "pik" fäls ner när skidan löses ut, det är faktiskt en svensk uppfining!"

fångrem
Jag har sett brädor komma farande nerför backen ett x antal ggr. Självklart så har dom ju inte lossnat när folk som åker ramlat. Jag tror det är när alla noobs som tror det är coolt att bära runt på en bräda snubblat och tappat sin lilla planka. Därför bör alla plankåkare tänka sig för när en extra gång när de knatar runt med sina brädor.

Lång fångrem är ett måste alltså!!!

fångrem
Jag satt ett fint brett halsband på min bräda så jag alltid kan hålla den kopplad så den inte kan springa runt och jaga skidåkare i pisten , och på sommaren får den vara kopplad ute på gården vid en hundkoja så den får redigt med frisk luft .

fångrem
S.O.B kallas "snowboard stoppern". Som någon nämde, en svensk uppfinning. Jag vill dock INTE rekommendera den, jag fick en lårkaka och många blåmärken när jag använde min.

Indeen är bra, dock inte konstruktionen. Än.. Den löste ut när jag carvade relativt fort i en ganska hård pist. Hade jag inte haft hjälm hade det kunnat gått illa.

Efter ett antal hjulningar och sånt skoj som företaget bjuder på när den löser ut i farten så monterade jag av min S.O.B och återgick till fångrem. Finns att köpa på INTERSPORT butiker för dom som tycker det vore kul att testa.

fångrem
Fångrem är ett dumt påhitt som inte löser problemet.

-opraktiskt
-alla tar av sig den så fort brädan ska bäras osv
- fungerar inte på en "parkerad" bräda

Det blir ju inte bättre av att SLAO har utfärdat en rekommendation på att alla ska ha "lång fångrem". Vad är definitionen på en lång fångrem? Så lång så att den räcker runt buken på den som hittat på detta?

Det är inte avsaknaden av fångrem som fått brädorna att susa nerför backen, det är dåligt omdöme. Jag har åkt bräda i tio år och har inte sett brädor fara nerför backen mer än kanske fem gånger, inte vid något tillfälle har någon blivit skadad. Jag har aldrig ens hört talas om att någon har blivit skadad. Dåligt omdöme dödar dock folk i skidbackarna så gott som årligen.

Den lösning som skulle kunna fungera är "brädstopper", dvs motsvarande som skistopper. Det var tråkigt att höra att SOB (Son Of a Bitch?) inte verkar fungera. Men det måste komma något som fungerar framöver för fångrem gör det inte.

fångrem
Jag håller med Johansolo.
Jeg tycker det är oftare man ser en vanlig slamomskida susa ner för backen med en skrikande turist i hasorna. Det folk missar är att skidorna kan lösa ut utan att skistoppern far ner om man inte har kalibrerat bindningarna korrekt.
Nu när jag tänker på det har jag varit med om att en bräda stuckit iväg en gång. Min smått imbecille kompis prövbade en annan kompis bräda (Han åker skidor annars) och skule ta av sig den när vi var i toppen av bräcke liften. killen hade lång fångrem och så men han la ner den tog av sig fångremmen och satte sig att vila. efter ca 20 sekunder står en antagligen ganska förvånad skara människor nedanför hoppen och ser en bräda komma farande med ett stycke dumhuvud springande efter.

Men som sagt. det beror på vårdslöshet och fångremmen hjälper ju inte när man lägger ner den. Jag är alltid försiktig med det och sätter fast brädan i snön om jag tar av mig den och håller alltid i den med en hand när jag inte är fastspänd. Fångrem är en totalt önödig uppfinning och surare blir man aldrig än när en jävla fittgubbe till Liftvakt i åre vägrar att låta en åka med upp i liften. Konstigt att det aldrig händer att någon säger till en när man är i bräcke? där har ju 80% av alla brädåkare ingen fångrem.

En sak till vad bra gör en fångrem om bindningarna lossnar från brädan? Mig veteligen så sitter fångremmen fast i den främmre bindningen och hjälper på såsett inte ett skit...

fångrem
Hej,
Fångrem fungerar ju knappast som många av er skriver. De få fall som en bräda har stuckit iväg har ju folk ända lagt ifrån sej brädan lite slarvigt utan att ha koll på den.

Man kanske kan tänka sej att om man har en rem, så påminner den brädåkaren om att vara försiktig med att ta av brädan i backen, att hålla i brädan, spetsa den i snön eller lägga den upp-och-ner ordentligt.

Själv använder jag ingen rem, dock har jag en kort rem på min binding och sätter den i skon om någon vakt anser att jag ska göra det. Om jag behöver ta av mej brädan så är jag otroligt försiktig.

Jag har sett en riktigt otäck olycka som slutade ändå hyfsat. I backen stod en mamma med sin lilla dotter (hjälmförsedd). En 50 -75 meter ovanför var den en grabb som tagit av sin bräda men tappade den. Brädan hade en otrolig fart och for i mammans och dotters riktning. Jag satt i liften och skrek ut om att se upp (grabben som tappade den var alldeles tyst). Brädan träffade med våldsam fart dottern rätt över ansiktet och hon skrek fruktansvärt. Jag fortsatte upp i liften och vet inte hur mycket av ansiktet som skars. Hade brädan farit 5-10 cm till vänster hade den med full kraft träffat huvudet (dock på hjälmen, men hastigheten var riktig hög).

Som tur är ser vi väldigt lite "runaway" brädor. Alla kan göra ett misstag och tappa en bräda, men flera gånger har jag sett att den som tappar brädan är lite loj och försöker inte "med alla medel" ta fatt i sin bräda, och inte heller skrika ut att det kommer en bräda farandes.

Jag älskar snowboard, men vi får nog leva ett tag till med liftvakter som tjatar på oss om lång fångrem - försök bara vara försiktiga med att ta av brädorna i backen.

fångrem
Jag jobbar som snowboardlärare och lär ut till alla min elever att de alltid skall ha fångremmen fästad runt handleden när de bär brädan. Har man en kort frångrem blir detta väldigt svårt. Däri har Ni anledningen till att man ska ha en lång fångrem. En annan anledning till att man ska ha lång fångrem tror jag beror på att liftpersonalen lättare ska se om fångremmen är fastknäppt.

Snowboardstopperhistorien där har väl inte vart någon hellyckad produkt.

Men om alla snowboardåkare kunde sluta vara så tuffa och ha lång fångrem på brädan, fästad i benet när man åker men framförallt fästad runt handleden när helst man bär brädan så skulle det aldrig ske några skador med skenande brädor? Så jobbigt är det faktiskt inte att ha en lång fångrem.

Nu sätter jag punkt i den här diskussionen ;).

fångrem
Nu skall jag (som inte har läst igenom alla svar) ge min aldeles egna insikt i ämnet "Leash"...

behövs den så kallade "leashen" ??

varför uppfanns den överhuvudtaget ?

....

en (air)leash är ju gjord för att användas när man hikar med brädan under armen. (innan alla tuffa brädfästen fanns till ryggsäckarna, alltså 1970/80-talet)

man tar leashen och fäster den runt sin arm (den arm man har brädan under när man hikar) sen börjar man att ta sig upp till toppen därifrån man vill åka. skulle man tappa balansen eller snubbla och tappa brädan så sitter det ju en leash mellan bindningen och din ena arm och du slipper se din bräda åka ned de 900 meter du just har klättrat upp.

sen när du når toppen så (sätter du dig ned och) spänner FÖRST i din ena fot i bindningen INNNAN du tar loss leashen från armen, när du väl sitter fast med ena foten i bindningen så tar du loss leashen och fästen den runt ditt ena ben.

nu kan du åka ned (med båda fötterna fast i båda bindningarna förståss) och njuta av den mjuka sköna snön.

väl nere så lossar du FÖRST leashen från benet, fäster den runt armen och tar sedan loss bindningarna och börjar att knata uppåt igen..

.....

detta var ju den ursprungliga idén med att använda en leash.

....

varför måste vi ha en leash i backen när vi åker snowboard då?

vi hikar ju inte utan bara åker upp och ned!

....

det är ju många som hänger vid hopp och dylikt och inte vill åka hela vägen ned för att ta liftan upp igen bara för att få hoppa en ggn till på just det hoppet, så de hajkar mitt i backen för att bara hoppa eller raila eller vad du än vill göra.

dessa personer bör ju rimligtvis använda en leash så att de inte tappar sina brädor och får gå ända ned för att hämta dem igen (sen kan ju en lös bräda i 60km/t skada någon också så klart)

varför använder då dessa personer inte sin leash?

det är ju oftast bara ca: 20-50 meter att gå upp igen och de tycker att det är onödigt att hålla på att ta av och på och av och på ...

Sen finns ju naturligtvis de 50% som inte har en aning om varför man skall använda en leash överhuvudtaget utan bara har den mellan bindningen och foten... de vet inte varför de måste ha den där utan följer bara reglerna, de vet inte hur man skall använda sin leash och när de hikar upp till hoppet igen som hänger leashen löst å släpar i snön, skulle de tappa brädan så spelar det ju ingen roll om de har en leash eller inte för den sitter ju inte fast på armen iaf när de hikar..

sååååååååå.. varför måste vi ha leash???

eftersom skidorterna VET om detta problem så säger de att vi skall ha leash så att inte skon lossnar från bindningen och brädan åker i väg ned i backen och skadar någon.

vi frågar oss då... har någon, någonsin lyckats att vurpa så pass galet att BÅDA skorna lossnat ur bindningarna ?????

jag har fått ena dojjan att lossna ur ena bindningen, jag har dragit loss den ena bindningen UR insertsen.. men aldrig har jag sett eller hört att någon skulle ha lyckats att lossa båda dojjerna från båda bindningarna i ett fall... ?????

...

sååååå varför måste vi ha leash???

därför att det kanske kanske kanske finns någon som använder den rätt å på så sätt kanske kanske undviken en olycka i backen..

kanske..... är ordet..

det e bara att bita ihop och fortsätta att köra med leash..

(jag körde med quickleash [en liten som gick från skosnörena till bindningen] för att enligt SLAO är definitionen på en leash "en förbindelse mellan ben/fot och bindning")

nu får man inte ha så längre på många ställen utan man måste ha en lång leash.

...

jag tycker att de skall göra on-the-fly inspektioner runt omkring i backen och ta liftkortet från personer som inte använder leash eller använder den på ett felaktigt sätt istället.

visa hur man skall använda den, varna dem som inte använder den och åk runt i backen och inspektera och OM någon bryter mot föreskrifterna så ta liftkortet från dem.

/Pinn

fångrem
Jag har en fångrem (inte leash, vi bor i Sverige!) i fickan som jag sätter på först när liftvakten hotar om att rycka mitt liftkort.

Alla har säkert sett att det finns skyltar här och där som uppmanar lift-åkarna att inte ha t.ex långa halsdukar som liften kan fastna i ? varför ska man då ha en lång fångrem som hänger och slänger runt benet? Om man ska ha en så pass lång fångrem att man inte behöver ta loss den när man ska gå, så lär den ju allra MINST vara en halvmeter.

jag har sett fler olyckor orsakade av att folk har fastnat med fångremmen i liften (har tillochmed lyckats med det själv, but I live to tell the tale) än folk som har fått en skenande bräda på sig.

Fångremmen är HELT onödig när man åker, däremot om man ska hika så kan jag köpa deras argument...

men om jag hikar så håller jag i brädan hårt och är jävligt försiktig...

fångrem
Hej!

Vad fan gör ni där i Sverige? Jag har åkt skidor nu ca 35 år, (bara) snöbräda 8 år, 30 - 50 dagar om året, men jag har aldrig sett någon snöbräda "som kommit farandes nerför backen just pga att man inte har haft fångrem"? Och vi änvänder inga fångräm här i Finland? Några gånger har jag sett telisbjäxor fria i backen, en gång en pulka, men aldrig snöbrädor!

Jag tror, att om människor skulle ges mera ansvar (och inte så mycket ordningar), det sku vara mycket hälsosammare på backarna, och var som hellst. Jag menar att jag sku aldrig komma tillbaka till Åre, stämmelsen var där allt för DDR, det var så fånigt: hissnazipojkar på backen, barnazis vakade som dobermannhundar, och det bästa, hyttenazis som vakade att hytterna var tillräckligt och rätt städat före anräsan! Vi behöhde två (!) olika människor att inspektera och signature våra hyttepapper före vi fick lov att resa IVÄG! Huh huh! Bara försök att lita lite på människör. Snart ska ni ha SÄPO spionärer i skolorna för att vaka att skolbarn gör inget dummt!

fångrem
jag brukar alltid använda fångrem!! på mina vantar alltså.. finns inget mer enerverande än när man tappar sina vantar...! och sen är det bra att kunna åka runt med ett gott samvete och inte vara rädd för att tappa sina vantar så att de på något sätt skulle trilla av och på något sätt skada någon som kommer åkande.. Fångrem ROCKS!!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp