RandoScando
Turtok
FAQ: Recco
Jag väntar fortfarande på argument från din sida.la_grave sa:För övrigt borde man ha med sig en hund, inte recco.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag väntar fortfarande på argument från din sida.la_grave sa:För övrigt borde man ha med sig en hund, inte recco.
Jag har läst den tråden, finns fortfarande inte ett enda argument som förklarar varför man ska låta bli en extra livsförsäkring för 200 kronor när man inte tvekar på att lägga 2000 kronor på after-ski för att se "rätt" ut.la_grave sa:Vattendroppe - jag postade ju en länk till tråden Recco sämre än kådis. Argumenten finns redan nedtecknade där. Om du tycker det är för jobbigt att läsa kanske du tycker det är för jobbigt att bli räddad hur en lavin också?
Ähum ... det är ju detta typ hela tråden handlar om ...Grillo sa:Vet inte om det framgår, jag lyckas inte hitta nått om det, men anledningen till att transivers och recco från början inte fungerat tillsammans är att de använder två olika priciper när man söker.
En recco bricka fungerar som en "spegel" typ som skickar tillbaka signalen som Recco sökenheten sänder ut, medan en transiver tar emot en signal som sänds av en annan tranciever. Att man nu satt en mottagare tranciever i Reccoenheten (vilket jag inte visste) verkar ju vettigt.
En hint kan vara delen som heter som följer:Grillo sa:Vet inte om det framgår, jag lyckas inte hitta nått om det, men anledningen till att transivers och recco från början inte fungerat tillsammans är att de använder två olika priciper när man söker.
Det får du fråga industrin om, jag ser inga tekniska hinder för det. Jag har några gissningar dock.spaceduck sa:(J)ag undrar varför man inte bygger in en recco mottagare i alla transor? (jag vet att dom inte är kompatibla och allt de där men att ha 2st mottagre i ett och samma plasthölje, en för trancivers och en för recco)
Jag är skeptiskt till de där siffrorna. Det finns nog en anledning till att de valt just en timme som enhet. Hur stora ytor täcker man med resp metod de första 10 minutrarna?ville-vessla sa:la grave:
dog – fine 5,000 m2 /hour
dog – coarse 10,000 m2 / hour
transceiver 60,000 m2 / hour
recco* 60,000 m2/hour
Posta ett nytt inlägg i den tråden och bemöt argumenten där då.Vattendroppe sa:Jag har läst den tråden, finns fortfarande inte ett enda argument som förklarar varför man ska låta bli en extra livsförsäkring för 200 kronor när man inte tvekar på att lägga 2000 kronor på after-ski för att se "rätt" ut.la_grave sa:Vattendroppe - jag postade ju en länk till tråden Recco sämre än kådis. Argumenten finns redan nedtecknade där. Om du tycker det är för jobbigt att läsa kanske du tycker det är för jobbigt att bli räddad hur en lavin också?
Jag argumenterar bara när jag känner att det kan ge något, med tanke på att argumenten mot recco hittils är oegentliga eller bara dumma finner jag ingen poäng i det.la_grave sa:Vad gäller afterski vet jag inte vad du pratar om. Jag har aldrig förstått poängen med att åka till en skidort för att gå på sunkiga barer. Barer besöker man i storstäder.
Sådant typiskt KTH-resonemang. Obegripligt att man aldrig läser Popper på KTH.Vattendroppe sa:Jag argumenterar bara när jag känner att det kan ge något, med tanke på att argumenten mot recco hittils är oegentliga eller bara dumma finner jag ingen poäng i det.la_grave sa:Vad gäller afterski vet jag inte vad du pratar om. Jag har aldrig förstått poängen med att åka till en skidort för att gå på sunkiga barer. Barer besöker man i storstäder.
Jag utelämnar helt enkelt den irrelevanta inledningen och personangreppet på slutet.la_grave sa:Problemet med Recco är inte att de inte funkar rent tekniskt utan att folk är döda när man hittar dem. Man behöver få upp lavinoffer inom sådär 10 min efter lavinen om man ska han en chans att rädda dem. Detta faktum har ingenting med dioder, fasförskjutning etc att göra.
För övrigt kostar en transceiver från runt 1000:- och uppåt (jag har två Ortovox, varav en för utlåning. En enkel är full tillräcklig om man vet vad man håller på med) så det du skriver i din presentation:
På samma sätt som transor gör?la_grave sa:Skälet är enkelt: Recco ger en falsk trygghet som gör att man utsätter sig för risker man annars inte skulle utsatt sig för.
Kan du inte förklara det för Riksgränsen då de har Recco för hela systemet? (de har även tracivers så klart)(och jag menar pistörerna)la_grave sa:Skälet är enkelt: Recco ger en falsk trygghet som gör att man utsätter sig för risker man annars inte skulle utsatt sig för.
Säker på att den är kompitibel med alla nya??? Vet att några gamla inte lirar bra med nya.la_grave sa:För övrigt köpte jag min första transceiver 2000 och den funkar fortfarande bra. Även om man bara åker en vecka om året skulle transceiverkostnaden bara bli en hundring/vecka. Åtminstone Recco man sätter på pjäxor eller liknande slits och ramlar av efter ett tag. En enda närkontakt med ett träd/sten eller någon annans pjäxa på en sunkig afterski så måste man lägga ut 200:- till. Recco är alltså inte ens påtagligt billigare (men har lägre initialkostnad - det medger jag).
Du borde läsa Popper
Jag har sett recco-reflektorer sitta kvar på pjäxor sedan mången år tillbaka. Om man inte vill sätta brickorna på pjäxan fungerar hjälm och ryggskydd också bra. I alla fall reflektorer på ett ryggskydd bör lida ungefär lika stor risk att hamna i närkontakt med för dem skadliga objekt som en transa under en jacka gör. Nämnas kan också att det krävs rätt hårdhänt närkontakt för att ha sönder ett så enkelt element som en diod, speciellt då den på recco är skyddad av ett ganska tjockt lager av plast.la_grave sa:För övrigt köpte jag min första transceiver 2000 och den funkar fortfarande bra. Även om man bara åker en vecka om året skulle transceiverkostnaden bara bli en hundring/vecka. Åtminstone Recco man sätter på pjäxor eller liknande slits och ramlar av efter ett tag. En enda närkontakt med ett träd/sten eller någon annans pjäxa på en sunkig afterski så måste man lägga ut 200:- till. Recco är alltså inte ens påtagligt billigare (men har lägre initialkostnad - det medger jag).
Jag skulle förmodligen tycka det är intressant, problemet är att jag inte har tid. Möjligen kommer jag läsa mer filosofi senare.la_grave sa:Du borde läsa Popper
Kanske dags att besöka St.Anton, Verbier eller Chamonix och undersöka svenskars beteende med respektive utan tranceiver.la_grave sa:transceivers ger ingen falsk trygghet.
Det där en irrelevant argument. Det är som att säga att säkerhetsbälte är värdelöst för att folk kör fortare med bälten. För att fortsätta bilanalogin - recco är som att ha en tjock mössa och tro att den skyddar vid en kollision.Blackriverpaint sa:Kanske dags att besöka St.Anton, Verbier eller Chamonix och undersöka svenskars beteende med respektive utan tranceiver.la_grave sa:transceivers ger ingen falsk trygghet.
Sunt att vara skeptisk, säkerhetsuttrustning tillverkas ju inte på ideell basis. Tråden har urartat lite till alla mot la grave, men jag måste ändå påpeka några saker i det du skrev.la_grave sa:Som också påpekades tidigare i tråden ger recco många falsklarm och man har alltid begränsade gräv-/sondresurser. Känns väl sådär att lägga grävtid på att upptäcka en ny malmkropp.
Till sist, sökning med hund sker antagligen på ett annat sätt än med tekniska hjälpmedel: släpp hunden där åkaren försvann och låt den följa spåret tills det tar stopp, dvs mycket mer rakt på än med andra metoder.
Nej låt oss istället kasta skit på 'skidåkare' som åker på ställen där det finns Recco-utrustning. Riktiga skidåkare åker _långt_ från närmaste Recco-station, de andra är simpla Condé Nast-läsare (och sådana människors omdöme vet vi ju en hel del om).centralbyrakraten sa:I stället för att kasta skit på ett enskilt system kan vi väl börja se på alla system som en säkerhetskedja som gör att vår offpiståkning blir säkrare.
Jag tar inte så illa upp, jag nöjer mig med att notera att de flesta som skriver här förefaller ha väldigt liten erfarenhet av laviner/undvika laviner, glaciäråkning. Man väljer själv sina auktoriteter, en del tycker säkert en skidlärare i Kungsberget är en lämplig gura, själv hittar jag andra källor.ville-vessla sa:Tråden har urartat lite till alla mot la grave
la_grave, vad har du själv för erfarenhet av laviner och att undvika sådana. Vad är din erfarenhet av glaciäråkning?la_grave sa:Jag tar inte så illa upp, jag nöjer mig med att notera att de flesta som skriver här förefaller ha väldigt liten erfarenhet av laviner/undvika laviner, glaciäråkning. Man väljer själv sina auktoriteter, en del tycker säkert en skidlärare i Kungsberget är en lämplig gura, själv hittar jag andra källor.ville-vessla sa:Tråden har urartat lite till alla mot la grave
Alla mot la_grave ... sånt gillar jag!la_grave sa:Jag tar inte så illa upp, jag nöjer mig med att notera att de flesta som skriver här förefaller ha väldigt liten erfarenhet av laviner/undvika laviner, glaciäråkning. Man väljer själv sina auktoriteter, en del tycker säkert en skidlärare i Kungsberget är en lämplig gura, själv hittar jag andra källor.ville-vessla sa:Tråden har urartat lite till alla mot la grave
Har funderat ett tag på hur jag kan svara på dina frågor på ett bra sätt - det är inte helt enkelt. Jag kan i alla fall säga så här: nästan allt skidåkning jag ägnar mig åt är lavinexponerad och/eller på glaciär. Mina senaste skidresor har, i omvänd kronologisk ordning, gått tillcentralbyrakraten sa:la_grave, vad har du själv för erfarenhet av laviner och att undvika sådana. Vad är din erfarenhet av glaciäråkning?
Jag börjar med recco-ämnet eftersom det är trådämnet.la_grave sa:Det börjar kännas tjatigt att upprepa argumenten mot Recco: hjälpen kommer inte fram i tid. Punkt slut. Undantaget var ju kanske vid heliskiing där det kan finnas en helikopter i luften som kan vara framme på ett par minuter (förutsätter förstås att de har Reccoutrutning i helikoptern - vilken ingen av de operatörer jag flugit med haft, och det fanns en anledning till det). Ingen annanstans kommer tiden till ingripandet vara tillräckligt kort. Även om du åker mitt i systemet i Åre kommer det dröja säkert minst 10 min innan räddningspatrullen lämnar sin väntplats och ytterligare tio innan de kan börja söka. Det räcker inte. Svårare än så är det inte.
Tack, kunde inte skrikigt bättre själv men, hmmmm, tråden handlar faktiskt inte om hur man undviker att hamna i laviner (även om jag och la_grave spårat ur lite), den handlar om recco...Mountain_Man sa:I slutänden är det viktigaste att ha den kunskap och erfarenhet som krävs för att inte hamna i en lavin. Tyvärr tenderar en tråd som denna att fokusera på hur man ska rädda folk ur laviner med diverse tekniska hjälpmedel istället för HUR MAN SKA UNDVIKA ATT HAMNA I EN LAVIN! Jovisst ... jag skriker!
/MM