FAQ - Salomon 920/916 mfl

la_grave

Aktiv medlem
Har hittat Salomon 920 till riktigt bra pris men det finns ett par varianter att välja på så jag undrar om någon har koll på vad skillnaden är mellan dessa varianter

• Salomon s 920 equipe race red/bk
• Salomon s 920 equipe race red (antar att det bara är färgen som skiljer mot ovanstående? Anledningen till att jag frågar är att de presenteras som om de vore helt olika modeller)
• Salomon n 920 equipe race red (observera att denna heter N920, de två föregående heter S920)
• Salomon s 920 lab red (inte equipe race, men den är dyrast)

Prisnivån är mellan 1000:- och 1300:-.

Alla bindningarna är 2007:or - har 920 slutat tillverkas? Jag kommer inte åt någon bindning och kan kolla skalan, får man ner dem till 12-14 eller kräver det att man plockar ur den där extra fjädern? Har också hört folk prata om 1020 men googlar jag hittar jag ingen slalombindning med det numret. Missförstånd eller bara extremt sällsynt?

Och när jag ändå håller på och frågar om Salomonbindningar: någon som kan redogöra för relationerna mellan de olika 916-/STH16-bindningarna? Jag hade uppfattat det som att STH16 är en nyare konstruktion som helt enkelt ersatte 916 men efter lite googlade verkade 916 fortfarande finns kvar parallellt med STH16 och poängen med STH16 är att den är lite lättare än den ursprungliga 916. Korrekt uppfattat? Sedan verkar det dessutom finnas Lab-varianter av såväl 916 som STH16 - det som tidigare hette Driver? 'Bara' mer stål eller finns det andra skillnader också?

Senast ändrad:
Lab är Salomons raceavdelning, så dom som heter nått med Lab bör vara byggda där. Dyrast och förmodligen mest metall.

920 har slutat tillverkats så vitt jag vet, nu kör raceåkarna med någon annan sorts bindning. Ser ut som en utveckling från Atomic, dvs ESS. Ser ut som skit imho.

Skalan på 920 är 14-20, genom att ta ut den extra fjädern så kan man få ner den lägre. Men då stämmer ju inte skalan utan man får köra på känsla. Däremot så har jag också hört talas om bindingar med spannet 10-20. Mina har dock alla varit 14-20.

STH16 har mer kompositplast och väger därmed mindre än vanliga 916, 916 Steel och 916 LAB.

Utter sa:
920 har slutat tillverkats så vitt jag vet, nu kör raceåkarna med någon annan sorts bindning. Ser ut som en utveckling från Atomic, dvs ESS. Ser ut som skit imho.
Jag hade aldrig förväntat mig att någon påpekade att racebindningar ser ut som skit men något nytt lär man sig varje dag haha. Hittade dessa http://www.salomon.com/others/product/x20-lab-.html - kan det vara de som ersatt 920? Finns det någon svensk butik som säljer dessa till vanliga människor?

la_grave sa:
Utter sa:
Jag hade aldrig förväntat mig att någon påpekade att racebindningar ser ut som skit men något nytt lär man sig varje dag haha. Hittade dessa http://www.salomon.com/others/product/x20-lab-.html - kan det vara de som ersatt 920? Finns det någon svensk butik som säljer dessa till vanliga människor?
Yes, det är dom där.

Skulle tro att någon butik som har bra racesortiment har dom hemma/kan ta hem dom.
T ex Langs i Duved, Alpingaraget, Verkstan i Åre osv.

Aa, typ. Beror lite på år men ev. är den avrundad baktill. Har du en ny variant är det bara att kapa lite. Gamla 920 är samma som gamla 916. Bromsar är m.a.o. sista problemet.

Jag tog det radikala beslutet att kontakta Salomons kundtjänst med min fråga om 920. De hade en riktigt bra svensk www-sida som lovade svar inom 24 timmar. Nu tog det drygt en vecka men det var ju lite påsk emellan och frågan var väl kanske inte den vanligaste så det må vara hänt. Här är i alla fall deras briljanta svar på min väldigt raka fråga vad det är för skillnad på S och N när det handlar om 920-bidningar

Hello

sorry for the delay of the answer but we had to search a little bit for the technical features of these bindings; both bindings (S and N) present same characteristics:

DIN Regulation: 12-20
Height: 17.5 mm
Adjustment Range: 19 mm.
Weight: 1460 gr. each
FIS Adult Norms Compatible.

All rounded mountain bindings designed for expert skiers.

I hope I answered your questions, please do not hesitate to write us back if further informations are required.

Best Regards,
Filippo
Wot!?

Värt att tillägga är jag ringt dem tre gånger (när det gått 72 timmar av arbetsdagar) och varje gång fått svaret att de eskalerat ärendet men att de i denna stund håller på och författar ett svar (samt till slut en fråga om det var ok med ett svar på engelska).

Har naturligtvis skrivit en följdfråga till dem och ska ringa igen imorgon bitti. Återkommer om/när jag får ett meningsfullt svar.

Låt den sitta kvar, den fyller ingen större funktion för dig men det är meckigt att pilla med den...

Nu har jag fått ett mer utförligt svar

Both S and N bindings are the same articles; as you may understand for commercial reasons sometimes we repeat the same article in different seasons changing a little bit the graphics or the color ( in this case I cannot see any difference) and eventually a part of the name too, some others different name lists that the article can be sold only from special reseller (big chains or globetrotters). Regarding these two models I confirm you that both have the features I listed you in my last mail and no technical difference can be appreciated.

Regarding the DIN fell free to let us know where you retrieve 14-20 so that I can write them and ask where are they taking the information from since mine comes directly from Salomon Alpine Ski Department and I would like to clarify any misunderstanding.

Feel free to write me back for any other question.
(Jag skrev i min följdfråga, med anledning av att de i sitt ursprungliga svar uppgivit att DIN-skalan gick mellan 12 och 20, att på alla ställen jag sett 920-bindningen så uppgavs skalan börja på 14).

Och för er som är intresserade så säljer ekosport.fr fyra varianter på 920 nu för €99!! (frakten inom Frankrike kostade €10 så det var också synnerligen rimligt). Jag köpte två N-varianter.

Apropå Salomons kundtjänst och långsamma svar så gick priset ner €20-40 på dessa bindningar medan jag väntade på att de skulle svara. Ibland har man lite tur.

Carled sa:
Låt den sitta kvar, den fyller ingen större funktion för dig men det är meckigt att pilla med den...
Även detta har Salomon nu svarat på

the bar on these bindings is not provided as a removable part but technically if you can manage to have enough holes to fix the 2 pieces to a ski it could be done; since we're entering a "freaky" zone of the job I recommend to contact a professional and ask him to make this modification if you go for it.
Nu återstår bara frågan om hur mycket den extra fjädern innebär DIN-mässigt!

Fick precis mail om att de fått in dom och att de packades o skulle skickas asap.

////////////

Jag hann beställa precis innan de plockade ner STH16S från sidan. Fick ett mail dagen efter att de beräknade få in en leverans den 11:e april. Så det är bara att sitta lugn i båten några dagar till. Förutsätter att du även betalade med Paypal!

/P

la_grave sa:
arild_ak sa:
Mountain_Man sa:
Ser att lagertillgången har ändrats från "In stock" till "5 days" ... ;-)

/MM
blir interessant å se om jeg får noen bindinger, ja.
Har du fått några bindningar? Jag väntar fortfarande, och de svarar inte heller på meddelanden jag skickat till dem via deras www-formulär (har du någon e-postadress till dem?):

Senast ändrad:
ikke fått ennå, men sendt mail med spørsmål om jeg vil få dem. De sier 11., så da antar jeg at de kommer i løpet av 2013.haha.

Ettersom jeg bor utenfor EU, inkludert frakt og mva, ble 916 billigere, totalt sett.

Du har gjort et jævlig fint kjøp på 920, og totalt sett er det samme binding. Husk fjerning av både ekstra fjær og av plastskiver inne i husene. metallskivene må være der, hvis ikke kan du få problemer med release.

Tillbaka
Topp