Farligt att köra med mössa under hjälm?

Antoonish

Ny medlem
Är det farligt att åka med mössa under hjälmen? Många säer att det är det, men jag undrar om de är så himla "farligt" egentligen?
T.ex om jag har mätt mitt huvud till 58cm och så köper jag en hjälm som är från 59 till 60,5 skulle de bli alldeldes för stort? Eller om man kör med mössa och goggles under så borde de sitta bra?

Kanske en onödig fråga, men jag är intresserad över hur folk tycker om det här.

Senast ändrad:
Antoonish sa:
Är det farligt att åka med mössa under hjälmen? Många säer att det är det, men jag undrar om de är så himla "farligt" egentligen?
T.ex om jag har mätt mitt huvud till 58cm och så köper jag en hjälm som är från 159 till 160,5 skulle de bli alldeldes för stort? Eller om man kör med mössa och goggles under så borde de sitta bra?

har du en meter förstor hjälm tror ja de kan bli problem ja

Krashade från en gungställning idag, dvs 2,5-3 + min egen längd lite hopkrupen kanske, säg att huvet va 4 meter över marken. Krashade rakt på huvudet ner i på platt mark. Hade hjäl me mössa under och hade till och med tagit bort öronlapparna och hjälmen satt ganska dåligt, men ändå skyddade den mitt huvud. Ingen hjärnskakning här inte.

Krashat många gånger med mössa under hjälmen och hjälmen har skyddat mig ändå. Jag drar slutsatsen att det inte är farligt att köra med mössa under hjälmen.

RCroy sa:
Krashade från en gungställning idag, dvs 2,5-3 + min egen längd lite hopkrupen kanske, säg att huvet va 4 meter över marken. Krashade rakt på huvudet ner i på platt mark. Hade hjäl me mössa under och hade till och med tagit bort öronlapparna och hjälmen satt ganska dåligt, men ändå skyddade den mitt huvud. Ingen hjärnskakning här inte.

Krashat många gånger med mössa under hjälmen och hjälmen har skyddat mig ändå. Jag drar slutsatsen att det inte är farligt att köra med mössa under hjälmen.
Varför hade du hjälm i gungställning?

Alltså, sålänge hjälmen sitter tight borde det väl inte göra alltför stor skillnad, mössa eller ej? Du bör nog köra med en så tunn mössa som möjligt dock kan jag tänka mig, för vid en kollission så gör ju inte lite tyg mycket för att dämpa och då blir det "glapp" precis som om man kört med en lite för stor hjälm. Det är min teori iaf.

Ja. och man ser ju ut som en bortkommen femåring oxå...

Hjälmen funkar inte optimalt om den inte sitter som den ska. Alltså utan grejer mellan hjälm och huvud. Även om den hårda ytan på hjälmen och stoppningen tar upp en del kraft så kan huvudet röra sig för mycket inne i hjälmen vilket vid en rejäl smäll inte är bra.

Skydd ska i regel sitta så nära kroppen som möjligt för att få bäst funktion. Du väl inte ryggskyddet utanpå jackan..?

Ja, det blir ju över 100cm för stort, hehe...

Nämen teoretiskt är det ju inte bra med mellanrum mellan skalle och hjälm. När det blir en smäll eller ett slag mot huvudet stoppas hjälmen av underlaget innan huvudet gör det. Istället för att huvudet och hjälm är kombinerade och kraft tas upp av hjälmen som komprimeras (skall göra om det är en bra hjälm) slår hjälmen i snön/trädet/stenen etc. och några hundradelar eller tusendelar slår huvudet i hjälmen, vilket blir den "farliga" händelsen. Då blir det huvudet som måste ta upp krafter, och huvudet är inte direkt lämpad för sådant, och det går ju inte att byta eller köpa ett nytt som du kan med en hjälm.

Likaså är det med toe-bang i förstora pjäxor vid dåliga landningar... Finns det 1cm luft vid tårna skjuts hela foten framåt vid landingar med bakåtvikt, tårna hinner få upp fart och slår i med en ganska bra kraft, det tar inte lång tid innan du har rejält ont och funderar på att bryta för dagen... Med en bra pjäxa som är snudd på för liten har tårna kontakt med pjäxan längst fram och hinner inte "få fart". Utan fart, inga stora krafter...

Slå dig själv allt vad du har i handen med knogarna... Testa med 1 och 5 cm's avstånd. Ganska bra skillnad va? Accelerationen blir ganska bra om krafterna blir stora...

Storleksfrågar är ju inte bara en fråga om att huvudet skall ha god kontakt med hjälmen, det är även en fråga om god passform på huvudet så att hjälmen stannar kvar och skyddar som det är tänkt. Lika viktigt som det är att ha rätt storlek, lika viktigt är det att den sitter i rätt position och är KNÄPPT!!! En hjälm skall skydda både panna och nacka, inte enbart en av dem. Lite som cykelhjälmar, allt för många har dem bak i nacken... Tyvärr är det väldigt många proffs som kör med ganska lösa hakband på sina hjälmar (tänk hockeyspelare) vilket titt som tätt resulterar i att hjälmen flyger av vid grova krascher... En hjälm skyddar inte så bra om den rullar runt 5 meter bakom dig eller befinner sig 3 meter upp i luften...

Se till att hjälmen passar, skyddar de viktiga områdena, sitter fast på huvudet och har lite säkerhetstänk i konstruktionen (inte hårdplast rakt igenom, det studsar bara...)

Tänk också på att plastspännen som reglerar bandet på skidglasögon inte är speciellt bra att få intryckta i bakhuvudet. Så håll för guds skulls bandet där det ska vara, utanför hjälmen.

Pizzaaugust sa:
Antoonish sa:
T.ex om jag har mätt mitt huvud till 58cm och så köper jag en hjälm som är från 159 till 160,5 skulle de bli alldeldes för stort? Eller om man kör med mössa och goggles under så borde de sitta bra?
har du en meter förstor hjälm tror ja de kan bli problem ja
carled sa:
Ja, det blir ju över 100cm för stort, hehe...
haha jag ber om ursäkt för att ja skrev fel, de ska ju självklart vara 58cm och 59-60.5cm, men va ganska trött igår så de blev lite fel ;)

Senast ändrad:
Utter sa:
Tänk också på att plastspännen som reglerar bandet på skidglasögon inte är speciellt bra att få intryckta i bakhuvudet. Så håll för guds skulls bandet där det ska vara, utanför hjälmen.
Just med det har pistörer runt om i landet faktiskt sett flera skador.

Aha ... nu förstår jag varifrån idén med mössa under hjälmen kommit ifrån. Det är ju bara att gå till närmaste dagis och titta på alla knattingar som far omkring i med hockeyhjälmar med mössor under ... och steget till parken är ju inte långt. ;-)

/MM

Senast ändrad:
Carled gäller din utläggning även för mellanrum som upptas av mössa? Skulle gärna ha ett proffsigt svar på frågan om mössa försämrar hjälmens funktion, och i så fall hur mycket. Jag har själv mössa under men bara för att jag fryser om öronen så satans lätt. Finns det någon annan lösning som inte försämrar hjälmens funktion?

Tjena!
Vad jag förstått det som.

Det spelar ingen roll om du kör med mössa eller inte under hjälmen. Så länge hjälmen sitter lika tajt/bra även när du ha mössan som om du inte skulle ha det.

Vad jag har hört så blir mössan som en extra vaddering som kan vara skön att ha någon gång och själv tycker jag det är skönare med mössa under. Sen att ha Googel spännet vid bakhuvet är nog inte det smartaste.

Jag skulle tro att ha det nedanför hjälmen/vid nacken kan vara det bästa om man nu väljer att ha googlarna innanför hjälmen.

Sen är min personliga åsikt att det är 1000 gånger snyggare att ha googlarna inanför och mössa med lite glipa.

Tjao!

Bizz sa:
Carled gäller din utläggning även för mellanrum som upptas av mössa? Skulle gärna ha ett proffsigt svar på frågan om mössa försämrar hjälmens funktion, och i så fall hur mycket. Jag har själv mössa under men bara för att jag fryser om öronen så satans lätt. Finns det någon annan lösning som inte försämrar hjälmens funktion?
En tunn mössa, typ buff eller en mycket tunn windstopper-variant med värme och vindskydd som önskade egenskaper är nog inga problem. Om man däremot har mössa för att göra det skönare, fylla ut osv., då är man helt fel ute. Om du har en tunn mössa som inte ökar mellanrummet, då tror jag det är lugnt... Men om du däremot kör Niklas Ericsson-stylen med 2-3cm tjock mössa, ja, du förstår nog. Då är det 2-3 centimeter som skallen har att accelera på... Om ens hjälmen sitter kvar! Jag är inte helt säker men den kan vara så att mössa även försämrar friktionen och gör att hjälmen och mössa lättare glidare av än om det bara är hår. Lite som bilsäten och "taxikulor", klädseln i bilar är framtaget för att ge bra friktion, sätter man in extradynor och taxikulor riskerar man att glida under bältet när det smäller...

Det gör nog ingen skillnad så länge du inte har en as stor mössa satt hjälmen lixom är ovanpå huvudet eller vad man ska säga..

det är ju fortfarande bättre att ha mössa under hjälmen än att inte ha någon hjälm alls

Senast ändrad:
Kinkan sa:
det är ju fortfarande bättre att ha mössa under hjälmen än att inte ha någon hjälm alls
Om man är medveten om risken med en dåligt sittande hjälm, ja. Om man däremot får för sig att man har fullgott skydd och ett odödligt huvud och därmed tar större risker än i vanliga fall så kan det vara riktigt farligt.

RCroy sa:

Jag har kört 180 på 70väg flera gånger de har aldrig hänt något då heller.

baehrendtzemil sa:
RCroy sa:

Jag har kört 180 på 70väg flera gånger de har aldrig hänt något då heller.
Haha, dagens sämsta jämförelse.

patriknorling sa:
RCroy sa:

bor med croy, han är lite efter. Han ville väldigt gärna gunga igår.
Men jag tog det säkra före det osäkra och satte på hans hjälm.

aftermath
http://www.vimeo.com/3388989

jag tror ju dock att allt detta snack om mössa under hjälmen inte spelar någon större roll..
som någon snubbe tog upp med bilbälte, så äre ju fortfarande bättre att använda bilbältet..
jag tror att det är likadant med hjälm, använd mössa under om du känner för det, bara du har hjälmen på dig..
som sagt jag tror inte att en liten tygbit under hjälmen spelar någon större roll för om du landar på huvudet ifrån ca 4:a meter så är det inte huvudet som tar den största smällen ändå, utan det är nacken/ryggen..
kör hellre med mössa under hjälmen än helt utan hjälm..
peace!

ekdahl sa:
patriknorling sa:
RCroy sa:

bor med croy, han är lite efter. Han ville väldigt gärna gunga igår.
Men jag tog det säkra före det osäkra och satte på hans hjälm.

aftermath
http://www.vimeo.com/3388989
hahahaha, omg va det blödde!

Förövrigt har jag hört att nån random som går under nicket "thugmasta kim" gjorde en och en halv backflip med mössa under hjälmen!

Blev inga bestående men :)

Mountain_Man sa:
Aha ... nu förstår jag varifrån idén med mössa under hjälmen kommit ifrån. Det är ju bara att gå till närmaste dagis och titta på alla knattingar som far omkring i med hockeyhjälmar med mössor under ... och steget till parken är ju inte långt. ;-)

/MM
Lösningen på gåtan. Tack Mountain_Man!

-peace
/r

rabbit sa:
Mountain_Man sa:

/MM
Lösningen på gåtan. Tack Mountain_Man!

-peace
/r
Men småkidsen är ju pimp..!
vem vill inte vara som ett 6 årigt litet barn?

peaace!

Vill du ha mössa under hjälmen?
Då är du troligtvis av årsmodell 1990 eller senare! Van vid att allt är gratis, sjukvård (mina pengar), nedladdning mm. samt att du aldrig behöver ta eget ansvar utan alltid kan skylla på föräldrar, skola, personlig stylist mm, eller ringa BRIS när det kniper och lipa lite!
Själv prioriterar jag stilfull åkning framför balla kläder! Hjälmen är till för att eventuellt rädda det som räddas kan! Vet du inte hur du ska välja bland alla hjälmar så kan du ju alltid fråga personalen i skishoppen, är det mössa du vill ha så köp en mössa!

Tio poäng till säljaren som lurat på Jibbern denna Clowndräkt! https://www.freeride.se/tv/2694/

jocke_p sa:
Då är du troligtvis av årsmodell 1990 eller senare! Van vid att allt är gratis, sjukvård (mina pengar), nedladdning mm. samt att du aldrig behöver ta eget ansvar utan alltid kan skylla på föräldrar, skola, personlig stylist mm, eller ringa BRIS när det kniper och lipa lite!
Själv prioriterar jag stilfull åkning framför balla kläder! Hjälmen är till för att eventuellt rädda det som räddas kan! Vet du inte hur du ska välja bland alla hjälmar så kan du ju alltid fråga personalen i skishoppen, är det mössa du vill ha så köp en mössa!

Tio poäng till säljaren som lurat på Jibbern denna Clowndräkt! https://www.freeride.se/tv/2694/
hahaha fan va coolt sagt! yeeaah!!

En mössa under hjälmen gör inte skyddet sämre på något sett? detta är extremt enkel fysik. Har man redan en för stor hjälm och fyller ut utrymmet inuti med en mössa så är det bara positivt, då mössan kan hjälpa till att dämpa deaccelerationen lite vid en smäll mot huvudet. Självklart ska man sträva efter att hjälmen ska sitta så tight som möjligt mot huvudet så att hjälmen kan börja bromsa huvudet direkt vid en eventuell krasch istället för några nanosekunder senare, jämför med att slå knytnäven mot en vägg när du håller den 10cm fårn väggen eller 1cm från väggen. Men som sagt, proppar man in en mössa under en redan tight hjälm kommer detta inte försämra skyddet, och om någon hävdar detta vill jag gärna ha en vetenskaplig förklaring istället för "alla jibbers är dagisbarn" snacket.

jocke_p sa:

samma säljare som till din snowboard :)

Threepac sa:
En mössa under hjälmen gör inte skyddet sämre på något sett? detta är extremt enkel fysik.
Hade du bemödat dig med att läsa igenom tråden så hade du fått svaren på dina frågor.
Men nu gjorde du inte det, så kan du inte förklara denna "extremt enkla fysik" för oss istället?

om du släpper en hjälm från 1000 meter då går den sönder och de gör inte mössan, hajjar ni? :) haha nä, skojja bara!

fattar inte vad är som ska vara så farligt med de isfl? det borde ju typ vara bättre?

jocke_p sa:

det där var jävligt löjligt sagt "jocke".
det finns skitmånga som är födda på 1990-talet och senare som inte ser ut så, och fan va alla hatar jibbare då, låt dem se ut som de vill.
det finns ju även olika stilar på människor i allmänt, hata EMOs då också, för att de inte ser ut som alla andra i samhället och har keps på vintern, de kan ju trotsallt bli förkylda!
Ni är ju som ett par skitnödiga örebroare, dvs ett par jävligt irriterande idioter..

Vi hatar inte jibbare, vi gillar jibbare varför skulle vi annars vara så måna om eran säkerhet?
Fler jibbare på skidorterna säger jag!

Hmm okej, När man kraschar med en hjälm på huvudet så är ju hjälmens uppgift att bromsa fallet och ta upp så mkt rörelseenergi som möjligt så att så lite kraft som möjligt går i in den stackars hjärnan, ellerhur? Kraften som åkarens huvud utsätts för är beroende av två faktorer, Åkarens vikt, och åkarens velocitet (fart), om man vill ställa upp en ekvation skulle man kunna kalla kraften för K massan för M och accelerationen (som är beroende av massan och velociteten) ekvationen skulle då se ut såhär K = ma, alltså kraften som huvudet utsätts för är lika med åkarens massa gånger accelerationen som är beroende på åkarens och massa. Det som hjälmen här ska påverka är alltså accelerationen, ellerhur, för den kan ju inte minska åkerna vikt! accelerationen kan man också ställa upp som en ekvation m(v-v)/t där M= massa V= velocitet och T= tid, Här kan hjälmen endast påverka T alltså tiden. Nu kommer vi till mössfrågan, Hjälmen vill alltså påverka tiden, kraschen ska ta så lång tid som möjligt för att på så sett minska acclerationen och därför i slutändan kraften som huvudet utsätts för. Hur skulle mössan kunna påverka detta? Om man inte har någon slags magisk mössa som gör att tiden går snabbare, eller som gör att åkaren åker fortare så kan mössan inte över huvudtaget påverka ekvationen, förutom genom att bromsa upp huvudet lite extra och alltså förlänga tiden som kraschen tar, och därför faktiskt ha en positiv effekt på ekvationen.

Tillbaka
Topp