Farligt att köra med mössa under hjälm?

Argumentet mot att använda mössa under hjälmen har väl varit att den blidar ett oönskat glidlager mellan skallen och hjälm. Vilket kan ha en negativ inverkan på hjälmens skyddande effekt vid eventuell krasch.
Sen vill man ju inte att det ska se ut som om man försökt få på en fingerborg på en kokosnöt heller :).

Threepac, vad smart! Men, varför finns det inga hjälmtillverkare som kommit på detta? Varför finns det inga hjälmar som har en jättemjuk stoppning?
Om du tänker igenom de olika delmomenten så kommer nog även du fram till rätt svar tillslut ;-)

Det jag menar är ju självklart inte att mössan dämpar kraschen, i så fall mikroskopiskt mkt, det jag menar är att den inte förstör dämpningen. Exempel på hjälmar med supermjukt skal är berns hardhats, till exempel modellen Baker.

Sorry där alla som tagit illa upp! Ber om ursäkt till alla som känner sig utpekade eller dragna över en kant!
Tycker att alla har rätt att va som dom är! Ibland accepterar folk att jag är som jag är oxå!
Tycker bara att det är ett löjligt fokus över att se ut! Och inte att vara! Det ger väl inte direkt sporten i sig något att ha mössa på eller under hjälmen!
Tittade exempelvis på Red Bull Play Street från Badgastein! En massa "se balla ut" utan att reflektera över att en del yngre ser upp till detta och tar efter utan att tänka på eventuella konsekvenser! Visst kan de Jibba, men fan vad enformiga de är!

Imorgon ska jag åka med hjälm utan öronpads och utan mössa!

Threepac sa:
Hmm okej, När man kraschar med en hjälm på huvudet så är ju hjälmens uppgift att bromsa fallet och ta upp så mkt rörelseenergi som möjligt så att så lite kraft som möjligt går i in den stackars hjärnan, ellerhur? Kraften som åkarens huvud utsätts för är beroende av två faktorer, Åkarens vikt, och åkarens velocitet (fart), om man vill ställa upp en ekvation skulle man kunna kalla kraften för K massan för M och accelerationen (som är beroende av massan och velociteten) ekvationen skulle då se ut såhär K = ma, alltså kraften som huvudet utsätts för är lika med åkarens massa gånger accelerationen som är beroende på åkarens och massa. Det som hjälmen här ska påverka är alltså accelerationen, ellerhur, för den kan ju inte minska åkerna vikt! accelerationen kan man också ställa upp som en ekvation m(v-v)/t där M= massa V= velocitet och T= tid, Här kan hjälmen endast påverka T alltså tiden. Nu kommer vi till mössfrågan, Hjälmen vill alltså påverka tiden, kraschen ska ta så lång tid som möjligt för att på så sett minska acclerationen och därför i slutändan kraften som huvudet utsätts för. Hur skulle mössan kunna påverka detta? Om man inte har någon slags magisk mössa som gör att tiden går snabbare, eller som gör att åkaren åker fortare så kan mössan inte över huvudtaget påverka ekvationen, förutom genom att bromsa upp huvudet lite extra och alltså förlänga tiden som kraschen tar, och därför faktiskt ha en positiv effekt på ekvationen.
shit Hjalle! skaffa ett liv.. :O

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=47373

"Använde hjälm men tyvärr en som var glappig och som inte tog emot all energi i fallen. Huvudet snarare studsade i hjälmen vilket kan ha förvärrat hjärnskakningen.
Låg hemma i 2 veckor och kunde sedan sakta sakta börja åka igen men hade problem med yrsel och huvudvärk länge. "

"Jag har än idag problem med det. Tvingas jobba halvtid för att jag inte klarar av vardagen etc. Blir extra trött, har koncentrationssvårigheter, yr osv. Läkaren säger att det antagligen kommer ta minst 1 år innan jag är helt bra. Om jag ens blir helt bra. Sjukt läskigt! Det påverkar verkligen ALLT! Inte bara att du inte kan åka sommaråkning utan att du knappt kan leva ordentligt!"

Jag gör så, du tror så...

MEN ingen vet!!!

Själv tycker jag att de som tillverkat och testat hjälmen borde veta bäst. Läs vad de rekommenderar. Och jag är nästan säker på att de flesta tillverkare säger att man INTE skall ha mössa under.

Kunnig butikspersonal är troligtvis också lämplig att lyssna på (och alla jag pratat med säger samma sak, INGEN mössa under).

Jag tror inte folk förstår vilka små marginaler det ibland handlar om.

/Marcus

goooooooooooood, snälla sluta dra upp denna tråd hela tiden! :)

Jag åkte med stor hjälm och mössa under. Såg bra ut...Visade sig inte fungera så bra dock.

Efter upprepade lindriga hjärnskakningar har jag nu ett år efter den sista fortfarande stora problem med trötthet, yrsel, huvudvärk osv. = Kanske aldrig mer åka snowboard. :(

Bäst är att åka utan varesig hjälm eller mössa. Möjligen med öronmuffar.
Självbevarelsedriften håller dig då på bena. :-))

Tillbaka
Topp