Fartstabila allroundskidor?

kodos

Ny medlem
Ni får ursäkta om det varit uppe förut men jag hittar inget aktuellt.

Jag funderar på att köpa ett par allroundskidor för att komplementera mina EHP 186 och mina parkskidor.

Jag väger ~70kg och har gjort en säsong i Fernie och före det ett par veckor om året så känner mig som en ganska avancerad åkare. Jag är 1.81 lång och gillar längden på mina EHP.

Det jag tänkt mig är som sagt något fartstabilt som funkar i pist, lite puder och framförallt uppkört puder. ´Det får gärna vara något som går att få tag på ganska billigt då jag har lite begränsad budget (får gärna vara förra årets modell om det fortfarande går att få tag på).

Tack på förhand för tips!

Är inte EHP en allroundskida? :)

Dynastar Legend Pro är det shit annars. Går som ett tåg! Överallt!
Kör den i 186cm och den sitter som handsken. Mer farstabil skida får du leta efter.
Går dessutom förbånansvärt bra i puder när du får upp farten. (Och då är jag van vid feta rockers)

Jo det är det väl delvis iaf.
Jag hade dock tänkt något med kanske ~90 i midja, och så glömde jag säga att det väldigt gärna får vara full twintip.

Atomic Snoop Daddies. Schysst allround skida, funkar bra i pist, park och helt okej i puder. 94 mm i midjan.

Du vill ju ha styvare än EHP, för annars funkar dem bättre. Grejen är dock att det inte är många skidor som är så pass styva som har twintip, iaf. inte jibbvänlig twintip. Är skidan gjord för att hoppa med är ofta flex och uppbyggnad anpassad kanske inte fullt ut för park, men det är iaf. kompromissat.

Jag hade inte sökt med ljus och lykta efter skida med twintip, utan snarare blivit väldigt glad om skidan som funkar bäst råkar ha twintip... Nu har jag inte stenkoll på bc-twinsen, typ Rossi S5, Big Trouble etc., men Nordica Enforcer är väl den som är styvast i den kategorin (rätta mig gärna!)

Mitt bästa tips är liksom Eric's gamla Pro Ridern som är styvare och smalare än den nya. Kneissl Tanker är också säkert kort!

Personligen skulle jag själv väldigt gärna vilja ha ett par 186cm LP som komplement till mina Lotusar...

Kolla isf upp Rossi steeze (s6) och Dynasatar Huge trouble / finns en från coreupt som är billig och är samma skida. Heter Hands up eller ngt sånt och är richard permins pro modell det står heeelt fel mått på hemsidan men det är en Huge Trouble i förklädnad.
Armada Ant kan oxå vara ett alternativ.

Senast ändrad:
Carled sa:
pssst, Per... Han vill ha något runt 90mm i midjan. Du tipsar ju om 110mm!
Hehe...oops. Kanske ska lära mig att läsa någon dag :P

Okej då. 4frnt MSP i dess längsta längd verkar många gilla att ha som allroundskida då den är rätt styv för att vara twintip. Fischer Misfit har jag för mig att det är en bra allroundskida oxå! :)

Ja, blir nog svårt att hitta en skida med full twin som är så styv som du behöver för att kunna mata hårt i uppkört. Vill du ha bra jibbegenskaper så får du komprimissa en hel del på styvhet och "kötta-egenskapper". Tyvärr.

Kan du tänka dig lite fetare midja (105mm)så hade jag kollat in Sport-Conrad som har rea på Völkl Gotaman (och även K2 King Fujas). Gotaman kan du få med binding för 359 Euro.

Den är all-roud för att vara så pass bred och funkar både i pist, off-pist och park.

/Kalle

Det var lite trist att det inte finns twins som är så styva men tack för all hjälp! Det är uppskattat så fortsätt gärna med tips och råd.

Elan Pogo sticks
eller dess föregångare zen master kanske?
billiga , styva, +90 mm midja och full twin(?)

Nu när det ok med lite bredare skidor så passar jag också på att tipsa lite...
Skulle rekommenderat Armada ANT, 191cm, styva, drygt 105mm midja, twintip, och riktigt trevliga i uppkört.
Kan dock vara svåra att få tag på i Sverige.
Kommer nästa år även i en 181 cm version för dig som gillade längden på dina EHP.

Kanske ett par Goodha 181? De går att få i vad jag har förstått relativt hård flex.

Är inte säker på någonting här, men det kanske är värt att kolla upp skiten iaf? De är ju ganska billiga också, till råga på allt.

Goodha 181 ser ju riktigt intressanta ut men deras hemsida verkar inte ha uppdaterats på ett tag? Har dom lagt ner?

Nu har det ju nämnts allt från Goodha 181/Karma till skidor som Gotama och Armada Ant... Det tycker jag är ett ganska brett spektra! Du skulle inte vilja minska ner kvalifikationerna eller förtydliga det viktigaste...

För om det är en ren köttarskida du vill ha finns det iaf. många man kan utesluta... Begränsar man sig brukar det iaf. bli lättare att utesluta skidor, men det blir ofta ännu jämnare mellan de bästa alternativen! ;-)

Mellan Goodha 181 och EHP 186 tror jag faktiskt du hellre står på EHP'n i den uppkörda offpisten...

Skulle vilja flika in Line Mothership i diskussionen, även om den kanske är i bredaste laget så svänger den fullt tillräckligt i pist, klarar offpisten och farttåligheten torde nog räcka till...

snej sa:
Skulle vilja flika in Line Mothership i diskussionen, även om den kanske är i bredaste laget så svänger den fullt tillräckligt i pist, klarar offpisten och farttåligheten torde nog räcka till...
Men så har han ju redan ett par EHP186or oxå. Det blir ju lite skevt.

PNyberg sa:
snej sa:
Men så har han ju redan ett par EHP186or oxå. Det blir ju lite skevt.
såklart, men jag tror, utan att ha åkt ehp, att mothership torde vara överlägsen i pisten, men jag kan ha fel och har jag fel så ser jag ingen anledning för op att köpa en till skida efter allt gott man hör om ehp i offpisten...

Okej jag ska göra ett till försök, det är lite svårt då jag inte är helt säker på vad det är jag faktiskt vill ha.

Jag har roligt på mina EHP så länge underlaget är mjukt och det inkluderar uppkört. Däremot är piståkning eller isig/hård offpist inte särskilt kul, förmodligen delvis beroende på min förmåga som skidåkare.

Det jag vill ha nu är nåt som jag kan bomba pister med och även ta mig fram rätt bra i framförallt uppkörd snö för de dagar då jag tror mig vilja åka lite av varje. OM det är möjligt skulle det vara en bonus med twintip för t.ex. lite BC-booters.

Black Crows är ju rätt köttiga skidor när jag tänker efter. Dock tunga som as, så någon vidare roliga i BC-jibb är dom inte tror jag. Å andra sidan när du vill leka i offpisten så så kan du väl använda dina EHP?

Ja, det jag tänkte på var mer om man byggde ett hopp och höll sig på ett ställe. EHPna funkar iof för det också men att landa switch är inte så roligt..

scott aztec pro är en skön allround skida! Jag har ett par från förr förra året 07/08, som dock aldrig är använda. helt nya, i längden 185cm. Nypris på skidan är 6,000:-, du kan få dom för halva priset!

jag skulle säja en extrem patriot inte allt för dyr men skidan funkar överallt den är mycket vridstyv i gämförelse med andra allround skidor då den har ett korsande kolfiberlager över hela skidan... hoppas du hittar något som du blir nöjde med :D

Nu kastar jag mig blint in i diskussionen här. Men känner att ett slag för en renodlad pistskida kanske kan vara på sin plats. Om det är en fartstabil skida du är ute efter, kunna ligga på kanterna och carva riktigt ordentligt och har roligt, åka ifrån alla även när det är blå-is - gå loss på ett par storslalom skidor! När det gäller piståkning och ta sig ner med mycke nöje så är det nästan oslagbart.

Fick min Gotamor idag och slogs av hur breda de är, och Legend Pro Rider som jag hade som hyrskidor var direkt obehagliga i pisten, alldeles för mjuka i vridstyvheten, några här på jobbet kommenterade "vattenskidor" och "backhoppningsskidor". Men det är bara okunnighet :> Dock det jag tänkte säga med det är att om jag skulle komplettera så skulle det vara med en storslalomskida. Senast åkte jag på ett par Fischer GS 180cm (är 174 lång) och var mycket nöjd i pist. Offpist inte det minsta nöjd, man får jobba en hel del även om det går.

jmag sa:
Nu kastar jag mig blint in i diskussionen här. Men känner att ett slag för en renodlad pistskida kanske kan vara på sin plats. Om det är en fartstabil skida du är ute efter, kunna ligga på kanterna och carva riktigt ordentligt och har roligt, åka ifrån alla även när det är blå-is - gå loss på ett par storslalom skidor! När det gäller piståkning och ta sig ner med mycke nöje så är det nästan oslagbart.

Fick min Gotamor idag och slogs av hur breda de är, och Legend Pro Rider som jag hade som hyrskidor var direkt obehagliga i pisten, alldeles för mjuka i vridstyvheten, några här på jobbet kommenterade "vattenskidor" och "backhoppningsskidor". Men det är bara okunnighet :> Dock det jag tänkte säga med det är att om jag skulle komplettera så skulle det vara med en storslalomskida. Senast åkte jag på ett par Fischer GS 180cm (är 174 lång) och var mycket nöjd i pist. Offpist inte det minsta nöjd, man får jobba en hel del även om det går.
Det var verkligen blint. Tyvärr måste jag säga att detta är en mycket dålig rekommendation.

Det jag tänkt mig är som sagt något fartstabilt som funkar i pist, lite puder och framförallt uppkört puder.
Ett par storslalomskidor funkar givetvis bäst i pisten men i puder och uppkört puder åker jag hellre på vad som helst utom en pistspecifik skida.

Till trådskaparen, fundera lite på Nordica Supercharger Enforcer, Line Prophet 100 eller kanske Dynastar Legend Pro Rider.

Hade det inte varit så att det var en twintip du letade efter hade jag sagt Dynastar Legend Mythic Rider. (Anser inte att Pro Rider klassas som allroundskida)

Körde den en dag i kittelfjäll förra vintern i början på April i liknande förhållanden som du beskriver, helt underbar skida, blev så kär så jag här om veckan, under bankråns liknande former, jagade ut min stackars Intersport kille på safari, långt ut i okänd mark, på deras lager och jaga fram ett par åt mig :P
Tror den stackarn blev chockad, för jag fick köpa två par för 8000:- :D

Kör 184:or

Bör kanske påpekas att jag är 183 och väger 100+, åker ganska hårt.

Shine on // Grillo

Senast ändrad:
jmag: Gotama breda och Legend Pro dåliga?! Har du tagit crack?
Jag ser det nämligen precis tvärt om. Gotama smala, legend pro grymma i pist/uppkört! :)

Grillo sa:
Hade det inte varit så att det var en twintip du letade efter hade jag sagt Dynastar Legend Mythic Rider. (Anser inte att Pro Rider klassas som allroundskida)

Körde den en dag i kittelfjäll förra vintern i början på April i liknande förhållanden som du beskriver, helt underbar skida, blev så kär så jag här om veckan, under bankråns liknande former, jagade ut min stackars Intersport kille på safari, långt ut i okänd mark, på deras lager och jaga fram ett par åt mig :P
Tror den stackarn blev chockad, för jag fick köpa två par för 8000:- :D
dvs mindre än halva priset för två par skidor mitt i sommaren? jag tror intersportkillen var nöjd också... :)

Senast ändrad:
Jag håller med Eric här, det är minst sagt gott & blandat med tipsen, det får sållas ganska rejält!

Det som Utter skriver håller jag med till 110%. Utanför pisten är alltid en pistskida sämst. Och de flesta tipsen som kommer upp i tråden är pistskidor som breddats för att klara lite våråkning...

Jasg håller kvar vid de jag sagt tidigare, Pro Ridern, Kneissl Tanker, Enforcern (rekommenderades även av Utter så då var jag väl inte helt fel ute) och så lägger jag till Blizzard Titan Nine och Pro. Två hyffsat lika men ändå väldigt olika skidor. Nine skall vara en väldigt bra allroundskida medans Pro är ett riktigt monster... Kan du tänka dig att kämpa lite för att få tag på skidan med stort S så är ju PM Gear's Bro Model intressant. Stiff då såklart!

Enda negativa med riktigt bra allroundskidor som slaktar uppkört är att radien ofta ligger över 25m, det blir väl lätt så om man vill ha en lugn och stabil skida. Om du kan leva med det så borde det inte vara så svårt. Men med tanke på att du kört EHP så är du väl inte så bakåtsträvande när det gäller skidor... Till skillnad från många andra om man tittar i den här tråden! ;-)

@ Grillo: 2 par Mythic för 8000:-? Varför? Ett par räcker väl? För det är ju inte super-duperpris så att du kan sälja vidare ett par? Fick du bindningar på båda paren?

Carled sa:
@ Grillo: 2 par Mythic för 8000:-? Varför? Ett par räcker väl? För det är ju inte super-duperpris så att du kan sälja vidare ett par? Fick du bindningar på båda paren?
Jag fick bindningar monterade på båda (look px-12), så sålde jag ett par till farsan för inköpspris, han klagade inte iaf :P

Grillo sa:
Carled sa:
Jag fick bindningar monterade på båda (look px-12), så sålde jag ett par till farsan för inköpspris, han klagade inte iaf :P
Grillo sa:
Bör kanske påpekas att jag är 183 och väger 100+, åker ganska hårt.
har du px-12 på dina egna, väger 100+ och kör hårt i backen skulle jag överväga ett bindningsbyte... :S

kodos sa:
Goodha 181 ser ju riktigt intressanta ut men deras hemsida verkar inte ha uppdaterats på ett tag? Har dom lagt ner?
Blev ingen produktion förra året och 181orna från året innan blev slutsålda. Har ett par till salu om de fortfarande är med i matchen.

EDIT: äsch, han hade ju redan köpt skidor...

EDIT#2: Det var visst någon annan som köpt skidor... Trött... Tack carled :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp