Fat skis som funkar ganska bra i pist.

Beror på vad du menar med fatskis...

Har ett par icelantic nomad som funkar överallt, kände att dom blev lite väl svängiga när det var 2 dm puder med hård snö under så man sjönk ner till det hårda lagret och sedan stack skidorna iväg.

17 m radie på dom så piståkning funkar bra, lätta att hoppa runt med när det blir brant, känns stabila när man drar på lite i uppkörd snö, har inte provat några större drop med skidorna men runt 3 m och då kändes skidorna riktigt stabila i landningen.

Jag kör på 168 cm (jag är 170 cm/65-70 kg), tycker som sagt att dom är stabila men har för mig att tyngre åkare inte riktigt håller med.

Sammanfattningsvis kan jag säga att jag gillar skidorna jäkligt mycket och dom fungerar bra i alla underlag även om dom som sagt kan bli lite väl svängiga när det är nysnö på hårt underlag.

Alla Hendryxmodeller jag testat är grymma i pist. Purple Haze är min favorit. Svänger galet både i pisten och utanför. Kolla även Funken och Vodoo´n!

Sedan gillar jag även Line´s fetare skidor. SFB är en riktigt rolig backcountry skida som inte gör bort sig i pisten. Mindre sväng än Hendryx svängigaste och något hårdare. Jag tycker den är sjukt rolig när man vill köra på lite i pisten med lite rakare svängar.

Vill du veta mer så hör av dig via FR-mail.

Lycka till!

Jeffa

Måste hålla med jeffa! Hendryx Purple Haze är stört bra i pisten, har dock inte testat dom andra modellerna..

Martok sa:
Nån som har testat Head jimi eller head joe?
Head Jimi är en skitrolig skida, om än något tung men i pisten är den inte så jäkla spännande, radien säger ju en del...

Håller med Jeffa om att Hendryxarna är grymma i pisten

Senast ändrad:
Martok sa:
Nån av er som har testat att åka med Salomon Czar i pisten? och isf hur känndes de.
Den har väl runt 40 m radie? Den är inte så rolig i pist men det funkar. Däremot rolig utanför, slår lite i tippen när det är hårt o slagigt dock

EDIT Den är lite som en lättare, mjukare och lekfullare Jimi. Mer rocker på Czaren också.

EDIT 2 Scott P4 är förvisso inte så feta (108 i 181 längd) men går riktigt bra i pist och utanför

Senast ändrad:
Sen får man väl bena ut vad funkar bra/går bra i pisten "betyder". Är det ett =-tecken för snabba kvicka svängar under 20m eller att man kan ösa på utan att skidorna vilker ihop sig (oberoende av radie)?

Personligen tycker jag att det räcker med kriterie #2, det är ju offpistskidor vi snackar. Och för att täcka de kraven så tycker jag något lager titanal fixar den biffen (eller annat styvt/macho material, typ kolfiber, som typ DPS, typ...).

Är de bästa puderskidorna bra i pisten. Nope, inte ens nära... Är de bästa pistskidorna bra i puder? Nope, livsfarliga är ett mer passande ord. Man bör alltså prioritera bort egenskaper... Jag tycker radie <20m är en vettig egenskap att prioritera bort i detta fallet!

Carled, man kan ju faktiskt få en skida som går "bra" i pist och utanför :) Det är inte fy skam! Fast du har en poäng

Senast ändrad:
Okej, nä är inte ute efter en skida som ska flyta på riktigt bra i pisten eller med en radide under 20m. Mera att den kan flyta hyfsat på pisten om man är sugen att ta några åk.

Carled sa:
Är de bästa puderskidorna bra i pisten. Nope, inte ens nära... Är de bästa pistskidorna bra i puder? Nope, livsfarliga är ett mer passande ord. Man bör alltså prioritera bort egenskaper... Jag tycker radie <20m är en vettig egenskap att prioritera bort i detta fallet!
Det där håller jag inte med om alls. Finns massor av exempel på skidor som suddat ut gränserna mellan pist och puderåkning. En av de största myterna verkar vara att en skida måste ha en smal midja för att vara bra i pisten. Så är det inte alls.

Personligen tycker jag att det är synd att så många verkar förespråka långt och brett med lång svängradie eller kort och smalt med kort svängradie.

Om man bara pratar skidans egenskaper och bortser från bristande teknik så tycker jag inte det finns någon större anledning att en skida med 100mm + skulle vara sämre i pist jämfört med en smalare. Däremot står det ganska klart att den bredden behövs för att flyta i fluffet.

"snabbare från kant till kant" my ass. Det kanske är skitviktigt för Byggmark och co men om man inte tävlar så what´s the point?

Slutsats:

Satsa på en fet skida som är GRYM i pisten...

Jeffa

Kantväxlingshysterin (eller vad man vill kalla det) håller jag med dig om, det är bara FIS-cirkusen som behöver den, och det är väl det som man märker att Hendryx saknar, annars är ju just Hendryx ruggiga grejer att ha under pjäxorna.

Men jag tycker iaf., och jag vet att många håller med mig om det, att skidor med radie under, säg 25m, har en helt annan karaktär än "raklagg" alt. rev-rev när snön är mjuk och fin, och man befinner sig på en stor, fin och brant sida som man gärna vill släppa på lite nedför... Det är hyffsat stor skillnad på ett par Katana och ett par 4frnt EHP om du vill köra hyffsat fort och fritt, och en stor del av det anser iaf. jag ligger i formen/skärningen på skidan...

Har man väl åkt mycket på bredare skidor är det ingen större skillnad att åka på 90mm eller 110mm i pisten om svängradien är densamma dvs. Lite plankigare kanske, lite "mer" att jobba med, men svängarna och greppet kan ju vara identiskt för det... Så även det håller jag def. med dig om jeffa!

I see you´re point.

Jag vet inte om just svängradien har någon direkt betydelse om vi snackar puderåkning. Hur skidan beter sig i lössnö beror nog i mycket större grad på andra saker än svängradien. Många verkar stirra sig blinda på den.

Du har ju alltid dom klassiska Dynastar LP och Völkl Mantra eller Katana, kompetenta allroundskidor som funkar bra överallt (undantaget parken). Köpes långt för bästa offpistegenskaper!
Subjektivt så känns LP lite mer solid i uppbyggnaden, men även lite tyngre! Mantran är kvickare i pist! Kantana upplevde jag som väldigt lik mantran men lite långsammare kant/kant men lite mer flyt i offpisten (som måtten tillsäger) fick mest kört offpist med den vid test! Kästles 98mm (MX98??) känns väldigt lik LP men snyggare och dyrare (prioriteringar) Något av det roligaste jag kört i pist, inkluderat tävlingsskidor, är nog ändå Hendryx Cash is King m duckstance, fanns igen nysnö att tillgå där och då så offpistegenskaper kan jag inte svara för.
Iaf så slutade det med köp av ett par LP 194 som jag är nöjd med, kompletteras nog med ett par Line prophet 100 i vinter för lite mer lek!

Jag kör med mina volkl chopstick i pisten när jag e på väg mot offpisten, men det kanske inte e riktigt vad du tänkte. Men de fungerar förvånansvärt bra med tanke på att de har en midja på 128...

Om det är någonstans svängradien INTE spelar speciellt stor roll är det när snön är mjuk, fin och djup. Det är åtminstone min personliga uppfattning.
Om man däremot åker en skida på rent skär, utan något som helst vrid, i pisten kommer man märka
att där spelar svängradien desto större roll.
Jag lånade ett par Black Crows Corvus 196,5 och körde NM på. När de kördes mycket i fallinjen och svängen i huvudsak bestämdes av vrid funkade de finfint. På kant däremot var de rena skämtet, personligen har jag inte åkt på någon tråkigare skida än så länge. Det händer inte mycket när man kantar skidan, på gränsen till ingenting nästan.

Vad vill jag då ha sagt med det här?
Jo, att alla är vi olika och alla söker vi olika saker i en skida. Jan Banan tycker kanske att Corvus är den roligaste skida han någonsin åkt på. Det kan bero på att han tycker om att vrida skidorna eller att han inte kan kanta skidorna men det kan lika gärna bero på att han gillar lite rakare lagg och inte har så stort intresse i att svänga överhuvudtaget.
Just därför måste man vara väldigt ärlig mot sig själv när man ska välja skidor. Hur pass bra teknik har JAG? Vart vill JAG att skidorna ska vara bäst, bättre samt bra och vart ska de vara sämst?

Nu blev jag trött, ska försöka utveckla mitt inlägg lite mer framöver.

Senast ändrad:
En riktig feting som jag själv tycker fungerade förvånansvärt bra i pisten med tanke på sin bredd är Line prophet 130. Iof har jag bara hunnit testa den uppe i riksgränsen under NM då det var mjukt och fint i pisten, däremot den hårda uppkörda påfrusna snön i nordalsbranten var den lite vek och mjuk, men man kan väll inte få allt antar jag.

Det bör även tilläggas att jag inte har testat så många fetingar så jag har inte så mycket att jämföra med.

EDIT: Skidan har en radie på 18 meter och en midja på 130mm, säger detta eftersom TS tydligen är mycket intresserad utav kort radie förhållande till bred midja.

Senast ändrad:
Någon som har nån "pist-erfarenhet" av Rossignol Steeze? Har hört en hel del olika åsikter om den.. 110mm midja, men ändå hyffsat kort radie (21m)? Är det någon som åkt på den och kan berätta lite?

Line SFB är en ganska fet skida som är riktigt kul att åka på skär i pisten med. Tycker den förtjänar att nämnas i denna tråd.
Har även fått lysande omdömen i diverse skidtester om man nu bryr sig om sånt. Den var enda skidan som fick 10.0 i freeskiers test i år. Vann även friflyts fetingtest förra året.

jeffa sa:
Sedan gillar jag även Line´s fetare skidor. SFB är en riktigt rolig backcountry skida som inte gör bort sig i pisten. Mindre sväng än Hendryx svängigaste och något hårdare. Jag tycker den är sjukt rolig när man vill köra på lite i pisten med lite rakare svängar.

Jeffa

Alltså, vad som gör en skida "bra" är ju en högst subjektivt intryck så därför är det svårt att säga vilken skida du kommer tycka är bra i pisten, som Lima-Ko säger. Det handlar om att rannsaka sig själv, och tänka efter vad man vill att skidan ska hjälpa en med.

Vill du att skidan ska hjälpa dig att svänga bör du välja en med rimlig svängradie, i spannet 20-30m beroende på hur långa svängar man vill lägga. När man börjar komma ner en bit under 20m tycker jag det börjar bli lite absurt korta svängar och över 35 som att åka på skär rakt ner om man inte lägger på tryck. Men åter igen är det ju MIN åsikt och stämmer inte in på alla.

I puder finns det som sagt många andra egenskaper som påverkar hur skidan uppför sig och jag tror det går att bygga skidor som är svinbra i puder både med kort och längre svängradie.

Utav det du skrivit här (ingenting) gissar jag att du ska ha ett par skidor med sisådär 22m radie och rejäl rocker att köra puder med och pist till och från puderåken. Du bör ha ett par andra något mer konventionella skidor att komplettera med så du lär dig åka med balans och rytm, eftersom rockern kommer göra det så lätt att åka puder att du aldrig riktigt kommer lära dig så länge du bara åker med dessa tror jag. Om du nu inte redan åkt mycket skidor i flera år dvs. Hade det inte varit så att völkl numera har problem med kvaliteten, skulle jag rekommendera Kuro. Men nu har de det, därför råder jag dig att hitta en liknande skida från ett annat märke.

Senast ändrad:
Black crows funkar ganska bra i pisten men den är väll inte en riktig fatski.

Ända offpist skidan jag testat.

Grejen är ju den att de flesta skidor fungerar "ganska" bra i pisten så länge de inte har inverterad svängradie IMHO. Försökte köra på R/R i vintras men gav upp eftersom jag tyckte det sög för hårt i pisten. Så länge skidan är typ helt rak, eller svänger mycket, går den att lära sig åka på även om det är svårare om skidan är rak.

FF sa:
Grejen är ju den att de flesta skidor fungerar "ganska" bra i pisten så länge de inte har inverterad svängradie IMHO. Försökte köra på R/R i vintras men gav upp eftersom jag tyckte det sög för hårt i pisten. Så länge skidan är typ helt rak, eller svänger mycket, går den att lära sig åka på även om det är svårare om skidan är rak.
Håller helt med, allt går att lära sig åka på!

Sen tycker jag inte att man skall likställa bra flyt i lössnö med bra lössnö- och offpistegenskaper. Alla kan göra en fet skida, men alla feta skidor är inte bra... Någons som minns videon på åkare med Duret Monstre Fat?!

Carled sa:
FF sa:
Håller helt med, allt går att lära sig åka på!

Sen tycker jag inte att man skall likställa bra flyt i lössnö med bra lössnö- och offpistegenskaper. Alla kan göra en fet skida, men alla feta skidor är inte bra... Någons som minns videon på åkare med Duret Monstre Fat?!
Hehe, Duret monstre fat är nog ett av skidvärldens största skämt. Kräver tydligen en del bakvikt för att få runt skiten, toppskiktet verkar var gjort av papp och plankorna väger bly.
Fast gillar man getter så...

inför nästa säsong ska jag införskaffa fetingar så ja tänkte att kanske de här e rätt tråd att ställa en ödmjuk fråga i (ledsen om ja kapar in lite i tråden)...någon som kört Fat-Ypys A-Lotta och kan jämföra den med Kuron? Naturligtvis då främst i puder men även pist i början/slutet av dagen.

Tacksam för svar.

Alla funkar i pist om du mot förmodan skulle hamna där....

Line ep 09 kör jag på och dem är svinnigt bra och de roligaste jag kört på ever....

Rekomenderar elans 1111 Quad One. Den e fet men tycker inte de e några problem att dra runt den i pisten eller tight skog..

Å ja 183 cm 85 kg. å skidan e 184cm lång, sväng 20.3m och 161 / 121 / 141.

Vilken längd tycker ni att jag ska ha om jag köper ett par offpist skidor. är inne nu på cashen hendryx. men de finns ju bara i 181. och är 192 och väger över 90. och känns som man kanske vill ha lite längre om man ska köra riktigt offpist.

Skantz sa:
Alla funkar i pist om du mot förmodan skulle hamna där....

Line ep 09 kör jag på och dem är svinnigt bra och de roligaste jag kört på ever....
Okej. Visst det är en rolig skida. Det vore väl bra om du skulle motivera varför den är den roligaste skidan ever? Jag tyckte den var rolig men för mjuk för att verkligen komma ner för stökig offpist på ett kul sätt. Noll hjälp av tip och tail.

Line Prophet 130 tycker jag är vansinnigt roligt i pist. Man kan kötta på utav helvete med dem för det går som ett par super g plankor, men med lite tightare svängradie (18 m). Måste dock ligga på dem lite så de inte hackar.

jfors sa:
Line Prophet 130 tycker jag är vansinnigt roligt i pist. Man kan kötta på utav helvete med dem för det går som ett par super g plankor, men med lite tightare svängradie (18 m). Måste dock ligga på dem lite så de inte hackar.
Correct me if I'm wrong... Men är inte Prophet 130 snäppet styvare än en lyktstolpe?

Tillbaka
Topp