Fatskis. Finns det en gräns?

Är det inte enligt företagens rekommendationer som det klassifiseras vilken kategori skidan tillhör här i Skiddatabasen på freeride iaf.!? Tyckte jag läste det i tråden om databasen.

förstår inte riktigt syftet med tråden! det är väll klart som att man delar upp skidorna i olika katigorier. det gör väll tillvärkare och säljare för att det ska bli lättare för kunsumenterna att hitta rätt skida.
Man kan väll inte säga att det finns en speciel gräns för när en skida klassas som ''fatski'' det bror väll självklart på vad skidan är byggd för att klara av.

mvh/L

Vet inte riktigt men en midja över 100mm ser jag nog som en fatski, 90-100mm allround...under där är inte så intressant även om jag har en på 85 också.
Frågan är om inte Fat'yups, 140mm, klassas som att sätta två snowboards under fötterna! ;)

Det här är mina personliga åsikter...

Ganska intressant frågeställning på ett lite skönt meningslöst sätt! :)

Senast ändrad:
För ungefär 4 år sen tyckte jag mina skidor va feta. Hade 80mm i midja. För typ 2 år sen tyckte jag att 100mm va fett! Förra året insåg jag att mina 100mm inte va så feta, o att feta skidor det är skidor me 120+! Under 110 e ju fan näsan allround idag :)
Fatski är således ett väldigt relativt begrepp som ligger i betraktarens ögon. Jag klassar ett par skidor som fatskis om jag kan ta upp dom o säga: Satan va feta skidor!

Angående det du skrev om tidningarna, läste du åka skidors senaste test av fatskis, eller "superfetingar" som dom kallade det. Det var fan rena skämtet! Följande skidor var med: Dynastar Legend XXL (109mm) Fischer 207 (121mm) K2 Hellbent (122mm) Salomon XW Lab (107mm) samt Scott P4 (104mm). Seriöst? Superfeta? 3 av 5 hade midja under 110mm... Att sen alla skidor iprincip får samma betyg: "Jättebra i puder, men jag tyckte dom va jättedåliga i pisten....." Varför skriver dom sånt? Lika dant varje år..

Nenne sa:
För ungefär 4 år sen tyckte jag mina skidor va feta. Hade 80mm i midja. För typ 2 år sen tyckte jag att 100mm va fett! Förra året insåg jag att mina 100mm inte va så feta, o att feta skidor det är skidor me 120+! Under 110 e ju fan näsan allround idag :)
Fatski är således ett väldigt relativt begrepp som ligger i betraktarens ögon. Jag klassar ett par skidor som fatskis om jag kan ta upp dom o säga: Satan va feta skidor!

Angående det du skrev om tidningarna, läste du åka skidors senaste test av fatskis, eller "superfetingar" som dom kallade det. Det var fan rena skämtet! Följande skidor var med: Dynastar Legend XXL (109mm) Fischer 207 (121mm) K2 Hellbent (122mm) Salomon XW Lab (107mm) samt Scott P4 (104mm). Seriöst? Superfeta? 3 av 5 hade midja under 110mm... Att sen alla skidor iprincip får samma betyg: "Jättebra i puder, men jag tyckte dom va jättedåliga i pisten....." Varför skriver dom sånt? Lika dant varje år..
Dom testen är ju rena skämten och det är ju nästan det dom skriver i tidningen. Testplats Åre kanske inte är helt enligt dom noter som dom skidorna spelar efter. Mer ngt stort alpberg. Men det kanske inte deras budget pallar med?!!?
Så man får väl se testerna som lite pekpinnar. Duktiga skidåkare som verkligen känner skillnad på olika typer av skis som testar "superfats" bara för att åka skidors freeride orienterade ska ha ngt att smådregla över.
Jag tycker iaf det är roligare att läsa ett kasst test om en feting än ett bra test av en piststrypare.

JohnAngren sa:
Då är min fråga denna. Vad är gränsen för att en skida ska "få" bli kallad Fatski eller liknande?
110 is the new 95... I övrigt håller jag med Nenne.

Edit: Jag har inte läst Åka Skidors test så jag har ingen aning om vad jag tycker om det än.

Senast ändrad:
Tycker 90-110 går under den hederliga kategorin "fatskis" medans >110mm kvalar in i super-fats. Dock är det för mycket snack om bredden. 110mm flyter inte alltid bättre än 100mm. Skidans uppbygnad och form är betydligt intressantare anser jag.
Så visst, midjebredden är väl det viktigaste, men alla andra faktorer spelar ju in.

Sen anser jag att en riktig feting SKA vara halvt värdelös i pisten. Annars är det inte en riktig feting. ;)

CrashX sa:
Dessa Duret är juh rätt feta https://www.freeride.se/review/view.php?id=3638
190/170/200

Går ens att svänga med dessa skidor? ^^
Ändå har dom gjort ett par som är snäppet fetare till denna säsong:

http://global.skipass.com/gearguide/ski/2008/duret/Monstre-Fat-186.html

193-177-203

Jösses, man undrar var detta skall sluta egentligen. Snart är det verkligen 2 monoskis under fötterna:

https://www.freeride.se/review/view.php?id=4236

218-189-226

Nån som vet om det finns några bredare skidor i serieproduktion än duret monster fat?
Annat än monoskis då så klart.

/JN

Word Nojlas. Har nog aldrig varit så livrädd i pisten som när jag drog på lite för mycket med mina Lotus 138...

Men det är så sant som det är sagt att flyt inte bara handlar om bredd. Skidans spann, flex, form och inte minst rocker spelar ju minst lika stor roll. Zag påstod ju till exempel att deras Gold skulle flyta som pråmar pga dom breda brättena, att sen midjan var smalare än Kate Moss hade dom inte tänkt på. Knappast en balanserad skida. Head Monster 103 flyter sämre än en normal 90-skida pga för mycket spann och ett hopplöst stenhårt, och jämnt flex. Och så vidare.

Glissuer: Du reagerar inget över en viss skidtidning test som folk tyckte till om här ;)

//H

Hehehehehehehehehehe jag tycker du är fin iallafall.

Sen så har jag hört att DPS gör skidor som man bara kan åka puder med och det är automatiskt massa puder då man har såna...

//H

På tal om Rocker o allt va det nu heter...
Det verkar som dom flesta skidtillverkarna har gått ifrån splittailen?
Är detta en "modesak" eller finns det nackdelar med splittailen?
Detta borde gå under fatskis...:-)

// Kricke

Splittail är inte så bra eller så när du ska åka branta korridorer och behöver hasa tex. Sen så kommer den inte till samma nytta som på en snowboard.

//H

JohnAngren sa:
Nej de är ingen jätte sor betydelse.. Det var inte meningen häller. Men jag är bara intreserad av att se freerides medlemmar ser på saken. Ja det är inte så ofantligt stort var eller om det finns en gräns de håller jag med om men man kan väll ändå speckulera i tanken utan att det blir en stor sak av det?
tänkte skriva samma sak. 0-85= pistskidor 85-100=allround 100+= fatskis.
själv åker jag på 97 cm breda skidor så jag ser dom som allroundskidor.

Hasse sa:
Splittail är inte så bra eller så när du ska åka branta korridorer och behöver hasa tex. Sen så kommer den inte till samma nytta som på en snowboard.

//H
Ok, men på mer öppna fält & gles skog så har splittailen fördelar alltså?
Det lilla jag har kört på splittail, så tycker jag det känns som man sitter på en chopper.
Man vill ju framåt inte bakåt, vanliga skidor utan split blir ju mer automatiskt "framåt".
Pratar nu alltså om bakåtvikt & framåtvikt inget annat. ;-)

// Kricke

Kör på splittail själv. Men för att få spliten att fungera så måste man ha den så stor. Och så stor kan du aldrig göra den på skidor. Split tail på bräda där den kommer från är ju för att kunna luta sig bakåt och trycka ner tailen till botten och få stopp på brädan på så sätt. Och den uppgiften har inga swallowtails på skidor klarat vad jag har känt jämfört med brädor.

//H

Hasse sa:
Hehehehehehehehehehe jag tycker du är fin iallafall.

Sen så har jag hört att DPS gör skidor som man bara kan åka puder med och det är automatiskt massa puder då man har såna...

//H
Du det är inget mot en hendryxåkare jag träffade i Schweiz. Oavsett hur mycket puder man hade kört hela dagen så hade denne alltid kört lite mer. Kan slå vad om att mina lotus hade fått plats i hans stora trut. På tvären. ;)

För övrigt anser jag att 97cm förmodligen skulle varit 97mm. I annat fall vill jag ha en bild på de plankorna...

Men du Noljas. Denna Hendryx åkare åkte ju skidor nästan alla dagar och satt inte hemma och spelade TV-spel så fort det inte var sol och 3 dm puder. Går att åka skidor fast det inte är puder ;) eller kanske inte om man bara har plankor ;)

//H

Fakta:
Fatskis = penisförlängare.

Eftersom detta påstående är sant och gjutet i betong och det är midjebredden som räknas i dessa sammanhang, måste skidan alltså vara bredare än kuken är lång, för att räknas som fatski.. Så där har ni det, gott folk! Vilka fatskis kör du på? ;)

Enkel logik!

Senast ändrad:
hmm hur översätter man 13 tum då? 1 tum är lika med 2,54 cm alltså måste mina fatski vara bredare 33,02 cm alltså? Stämmer det FF?? Eller ska vi räkna med omkretsen oxå?

//H

Senast ändrad:
Skidlängden måste vara längre än omkr/10 (gör om cm till mm bara), för att kunna räknas som penisbreddare

FF sa:
Fakta:
Fatskis = penisförlängare.

Eftersom detta påstående är sant och gjutet i betong och det är midjebredden som räknas i dessa sammanhang, måste skidan alltså vara bredare än kuken är lång, för att räknas som fatski.. Så där har ni det, gott folk! Vilka fatskis kör du på? ;)

Enkel logik!
´
fido glöm inte att du kör på mantran hoppas du inte räknar den som fatski

Senast ändrad:
Krickemannen sa:
På tal om Rocker o allt va det nu heter...
Det verkar som dom flesta skidtillverkarna har gått ifrån splittailen?
Är detta en "modesak" eller finns det nackdelar med splittailen?
Detta borde gå under fatskis...:-)

// Kricke
Sedan har splittail en djävulsk förmåga att hooka i skräpsnö om man inte står på ordentligt..

Glisseur sa:
Hasse sa:
Glissuer: Du reagerar inget över en viss skidtidning test som folk tyckte till om här ;)
Inga kommentarer...
No hard feelings Glisseur :) Tycker bara det e irriterande att det i regel bara står "Dåliga i pist" i den där minus rutan varje gång det är ett par puderlagg som testas. Btw Revelstoke o Big Wednesday va riktigt bra reportage, gåshus över den läsningen...

Hasse sa:
hmm hur översätter man 13 tum då? 1 tum är lika med 2,54 cm alltså måste mina fatski vara bredare 33,02 cm alltså? Stämmer det FF?? Eller ska vi räkna med omkretsen oxå?
Hmm 13tum säger du... Ron Jeremy har väll 10 har jag för mig, o han kunde göra en viss grej med sin mun där nere, en baggis för dig då? :)

Nenne sa:
Hmm 13tum säger du... Ron Jeremy har väll 10 har jag för mig, o han kunde göra en viss grej med sin mun där nere, en baggis för dig då? :)
Inga problem för Hasse, det är alltså hans skidor som är så långa. Dom når utan problem dit han vill.

Tillbaka
Topp