Fel bindningar?

Fel bindningar?
Hejsan, jag har ett par Marker Griffon 13 till mina Salomon Rocker^2 108 182cm och gillar att åka mycket offpist men också dra något hopp om dem är så fina som dem var här i Bad Gastein. Har ett par andra jibb skidor också, men kör inte allt för ofta med dem. (Är i åre och jobbar denna säsongen så blir nog mera med dem)

Förlåt, hittar inte original videon :(

I alla fall, vad är det för fel här? Jag väger ca 73-75 kg och är 175 lång. Jag hade bindningar inställda på nästan 80kg. Jag vet att dessa skidorna kanske inte är optimala för sånt här, men var ju bara ett litet hopp och tycker verkligen dem ska klara detta. Annars tycker jag skidorna är störtsköna ;)

Tyvärr så blev bindningar helt konstiga efter andra dagen i bad gastein, efter att jag ramlade såhär. Trillade av mycket lättare, typ i höga farter. Lämnade in dem när jag kom in, för dem i bad gastein sa att jag var tvungen att köpa nya typ...

Dem fixade typ dem, har ju inte testat dem ännu :S Var i slutet av säsongen och nu är jag ju i åre och är taggad, vad kan man göra?

Senast ändrad:
Fel bindningar?
Om du lämnat in bindningen i någon butik/skidshop och de sagt att den är trasig och att du måste köpa en ny ... är det väl antagligen så. Eller vad menar du?

Om bindningen är hel kan det annars bero på att förspänningen är felinställd. Dvs bindningen är inte rätt justerad i längsledd till dina skor, då kan sånt som på din film hända även om fjädrarna är hårt dragna.

Gå in i närmaste skidshop i Åre och be dem kolla bindningen och hur den är inställd! :-)

/MM

Senast ändrad:
Fel bindningar?
Att den löser ut i hoppet kan väl iof bero på att du antagligen lägger en sjuhelsikes rotationskraft i bindningen, innan du lämnat hoppet. Jag har sett sen kille lösa ut bägge sina maxade bindningar (minns inte sort nu dock) i uthoppet just för att han försökte våldssnurra en 360 bara. I övrigt är det väl bara att göra som MM säger...

Fel bindningar?
Mountain_Man sa:
Om du lämnat in bindningen i någon butik/skidshop och de sagt att den är trasig och att du måste köpa en ny ... är det väl antagligen så. Eller vad menar du?

Om bindningen är hel kan det annars bero på att förspänningen är felinställd. Dvs bindningen är inte rätt justerad i längsledd till dina skor, då kan sånt som på din film hända även om fjädrarna är hårt dragna.

Gå in i närmaste skidshop i Åre och be dem kolla bindningen och hur den är inställd! :-)

/MM
Nää, han sa att den var fixad så får ju lite på honom. Annars får man väl gå tillbaka, svårt att säga när man inte testat dem. Det får man la göra i värsta fall. Får pröva först ;)

Pillard sa:
Att den löser ut i hoppet kan väl iof bero på att du antagligen lägger en sjuhelsikes rotationskraft i bindningen, innan du lämnat hoppet. Jag har sett sen kille lösa ut bägge sina maxade bindningar (minns inte sort nu dock) i uthoppet just för att han försökte våldssnurra en 360 bara. I övrigt är det väl bara att göra som MM säger...
Ja jag kanske inte hade helt rätt teknik, kanske blev så då jag inte är så van vid skidorna, är ju som sagt lite för långa för sånt här. Läste lite om bindningar dock, ska ju vara en bindning som klarar att rör sig i hela berget. "Centrerad vikt gör att den funkar väldigt bra som parkbindning. " :/

Tycker du att jag borde göra en tidigare rotation innan jag lämnar marken?

Fel bindningar?
Tvärtom (tilläggas bör att jag är helt usel på att hoppa så det finns inte). Rent teoretiskt är det ju så att om du startar en rotation av kroppen medan skidorna är kvar på snön så kommer ju bindningen att lösa ut. Det är ju liksom det utlösningsmekanismen är till för. Sen hur mycket olika bindningar tål osv vågar jag inte säga nåt om

Fel bindningar?
Pillard sa:
Tvärtom (tilläggas bör att jag är helt usel på att hoppa så det finns inte). Rent teoretiskt är det ju så att om du startar en rotation av kroppen medan skidorna är kvar på snön så kommer ju bindningen att lösa ut. Det är ju liksom det utlösningsmekanismen är till för. Sen hur mycket olika bindningar tål osv vågar jag inte säga nåt om
Okej, tack för hjälpen ändå ;) Ska kolla på lite feta youtube klipp med kända åkare nu hoj ;)

Fel bindningar?
2015_02_10_12_10_46.jpg

Vad tycker ni om detta? Går att åka med faktiskt :D

Fel bindningar?
Bindningarna ställda på 80 kg? Menar du 8 på DIN-skalan?
Isf är det fullt naturligt att de löser ut lätt.

Själv väger jag som du och åker alltid med DIN 18-20-bindningar och har dessa ställda på 12-14. Har vridit loss bindningar som varit ställda på 12 när jag skulle snurra 5:or på små hopp. Det händer när man tar i...

Under antagandet att du ställt förspänningen rätt så är fortfarande Griffon en något tveksam bindning i mina ögon.
Håller inte jättebra och består av mycket plast.

Ska du nödvändigtvis ha Marker, så kolla på Marker Comp 18 eller 20. Eller Jester 18.

Salomon STH 16 och Look P18 tillhör enligt mig det bästa som går att få tag på. Relativt prisvärt också, då det brukar gå att hitta för under 2000 kr på nätet.

Kan du reklamera dina Griffon, så gör det och se till att få byta upp dig till någon annan bindning.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp