fel landning => smärta.

Nostradamus

Medlem
fel landning => smärta.
När jag far och sprätter (väldigt blygsamt) i fun-parken så brukar jag få ont i smalbenen efter ett tag. Det är pjäxkanten som "klämmer" åt nånstans mitt på benet. Landar jag fel eller är det här vanligt? Har jag fel utrustning för att "leka"?

åker på ett par Head Monster im70 (184cm) och Salomon X-wave 8 på fötterna.

fel landning => smärta.
Det kan vara att du har problem med benhinnorna. Eller så har du kanske någon strumpa eller något som klumpat ihop sig vid kanten?

fel landning => smärta.
har haft samma problem! När man gör 180 en hel dag har jag ont som fan, men jag har turen att ha ont precis ovanför pjäxkanten! det ska finnas en tråd där någon beskrev hur man läkte benhinnorna(vilka är de du har ont i utan tvekan)...

fel landning => smärta.
är man duktig så går det att tejpa benhinnorna med sån där vit coach tejp smärtan kommer inte att försvinna men så länge du är tejpad så känner du ingen ting.! Att få ont i benhinnorna beror på att man överantränger dom! man ska vila boret det men inte för mycket mycke vila men endå en del träning för menen går att det ger med sig med åren!!

Mvh// Jag (Gammal fotbollspelare )

fel landning => smärta.
micke: 180 är vad jag gjorde en del då och det stämmer att det är precis i kanten och en bit upp som det gör ont.

Fortsätter jag så får jag mer ont, men det går över på ett par dagar.

Kan man på något sätt träna upp sina benhinnor?
Kommer det här ge sig med tiden/erfarenheten?

Finns det hopp och trick som lämpar sig bättre för de med benhinne-problem? Det känns som att snurrar och hårda landningar är mindre bra.

Jag har inte lust att ha ont i flera år om det är det som krävs för att kroppen ska härda.
En sista utväg är väl att knapra smärtstillande när man åker.

fel landning => smärta.
Jag har ett råd som verkligen funkar. Iaf för mig. Försök att landa rakt, inte bakåt eller framåt vikt. Då gör det inte ont.

fel landning => smärta.
Antagligen är det benhinnorna. Det brukar komma mycket om man landar med bakåtvikt. Onödigt att säga men.... försöka att landa mer mitt på skidorna....
Men... Det som inte dödar, det härdar....

fel landning => smärta.
Jag tycker att det här med ont i benhinnorna verkar vara en skidgrej. hör aldrig nån snowboardåkare gnälla om det. Det kan kanske bero på att snowboardåkare kan dämpa mer när dom landar...

fel landning => smärta.
Eller så kanske det beror på att snowboardåkarna har mycket mjukare skor och inte landar rakt ner utan 90 grader åt antingen höger eller vänster jämfört med skidåkarna.

fel landning => smärta.
Det du kan göra om du får ont i smalbenen är att du "peddar" (sätter dit något mjukt material tex skumgummi på vardera sida av benhinnan) på insidan av plösen så att du avbelastar främre delen av smalbenet (benhinnan).

fel landning => smärta.
Jag ska prova det där med med nåt dämpande vid plösen.
Låter som att det kan bli obekvämt, men med lite trixande ska det nog gå vägen.

Tack för alla tips.
Ska testa dem nu i påsk.

ps. nån som varit i lofsdalen över påsk? Är det bra då? ds.

fel landning => smärta.
nästa gång du köper pjäxor så ta de mjukaste du kan hitta. då blir det inte lika hårda smällar mot benhinnorna. jag har flex 50 på mina. funkar fint.

fel landning => smärta.
Akupunktur, muskelliniment typ ormsalva daglingen och härliga överdoser av antiinflamatoriska medel har funkat skitbra mot mina benhinne problem. Har vart i Åre sen mitten av dec och kanske inte åkt skidor ca 15 dar sen dess. Hoppar nästan dagligen. Visst gör det ont ibalnd men jag har kontroll på det...

fel landning => smärta.
Någon sa att du skulle köpa det mjukaste pjäxorna du kan hitta... Snacka om att kompromissa bort åkningen till fördel för komforten. Det skulle jag aldrig råda någon, så länge man åker mer än en vecka/år.
Mitt tips är att komma över det här med macho-attityd och testa att raka benen. Det brukar funka. (Måste ju inte raka hela benen heller... =)

fel landning => smärta.
Som sagt... Mjukaste pjärrerna... Haha. Ja, väger du 30 kilo, gör så, annars så kan du glida runt med dina miniskidspjäxor bäst du vill...

Benhinnorna, vilka det som så många tidigare sagt troligen är, går att strecha. Du sätter dig på knä, med tårna pekande så långt bak som möjligt, lutar dig bakåt. (Ungefär som när du strechar ut lårets framsida (dock står du ju då, och bara ett ben åt gången...:))
Jag åker bräda, jag har haft ont i benhinnorna, så visst finns det bland oss också, med oss menar jag dock inte Ulath_ass, så många brända komentarer har så få fällt på så få inlägg på forumet...

fel landning => smärta.
om ett år eller så efter mycket hoppning
så kommer du inte märka nått
för då har du härdats.

det är normalt

fel landning => smärta.
Jag har också hört att det ska hjälpa att raka benen, men jag fattar inte hur det ska hjälpa. Så jävla mycket hår har man helt enkelt inte så att det blit stora knutar och rasta-flätor på benen, eller är det nån som har det?

Tillbaka
Topp