Fel storlek på borr vid montering av bindningar?

Hej freeride jag monterade nyligen ett par rossignol fks/look pivot på mina nya lagg. Och jag använde mig till en början av en 4,5mm bor för det var det som jag tycker funkade bäst med skruvarna. Sedan så läste jag att 3,5mm var rekommenderat vid montering av pivot/fks. Det är bara två av hålen på ena tå delen som är borrade med 4,5 och alla hål är limmade rejält med epoxy. Tror ni håller eller är det bara att flytta och borra om? (Skruvarna var inte superlätta att gånga i och det känns ändå som att dom sitterk) och själv så har jag kört på 4,5mm hål på flera marker griffon men skruvarna känns bredare på dom. Skulle vara tacksam för svar.

Om det är bra epoxy du använt kan du borra igen i epoxyn och skruva. Länka gärna vilken epoxy du kört och hur du gick till väga för att limma igen hålen så kan du få mer tips.

Vad står det på skidorna? På mina står det vilken diameter de rekommenderar.
Precis vad jag förstått också, det är skidans konstruktion (med eller utan metallskikt) som avgör vilken borrdiameter som ska brukas. Jag har hört 3,5 mm för skidor utan metall och 4,1 mm för skidor med metall. Men det finns nog andra här som kan vägleda. Tycker 4,5 låter lite väl stort, men kanske ok om epoxin expanderar. Om detta kan jag dock inget.

Ja det är nog samma diameter på skruvarna för alla bindningar. Det är skidans konstruktion som avgör vilken diameter hålen skall vara. Vanligast med 4,1 resp 3,6 för skidor med metall resp utan metall.
Som oftast står det på skidan vilken diameter det ska vara. Har du fyllt med en bra epoxi och det enbart var två hål så skulle jag dock inte vara så orolig.

Senast ändrad:
Ja asså det är bara trä ”core” så 3,5 borde vara bra vilket jag hade på alla andra hål men har å andra sidan funkat med 4,5 på flertalet andra skidor och nu är det bara två hål som är borrade med 4,5 och sedan epoxy i alla så det bör nog funka bra. Tack för snabba svar i alla fall!

Tillbaka
Topp