ok.. diskussioner är bra, diskussioner främjar utvecklingen osv. antar att liknande diskussioner har ägt rum på skidfabrikanternas huvudkontor med me tanke på hur förändringen sett ut de senaste åren.
Men en fråga då, från en som under senare år bytt över från bräda till telemark och alpint. - Är det inte upp till var och en vilka skidor man köper, var man kör på dem, om man överhuvudtaget kör på dem eller bara står i liftkön för att sedan åka ur o ställa sig längst bak igen..? roligt att höra hur mkt skitattityd vissa inom denna ädla sport har. Om jag vill lära mig åka skidor som ngn från the good old days e väl det säkert ball, får lite svårare att hänga på mina polare som kör ngt bredare lagg i sådana fall.
För att spetsa historien om gamla skidgudar (iom att vissa tog upp vallencent, ursäkta om stavningen inte e korrekt). Förra vinterna hade jag turen att få svänga omkring i courmayeur o cham med en sylvain sudan (ursäkta stavningen igen), han är vallencents gamle mottävlande om posten som världens extremaste åkare under 70-talet. För branta o exponerade åk hade han ett par smala fina helröda (ganska långa me..) skidor med det coola namnet volant lamborghini. men som många andra ( inkl. mig, nu kommer min personliga åsikt) insåg han det roliga med att åka på breda lagg. Därför hade han också en promodel hos volant som helt enkelt hette sylvain sudan och var typ 100 mm över hela skidan. Båda dessa var hans promodels men användes i olika sammanhang. Huruvida vallencent hade smala o breda är en gåta jag inte kan svara på, men åka skidor kunde de, bättre än de flesta.
ok, slutsats, kör på vad du vill, när du vill, hur du vill. om du har råd, köp allt du kan o visa vad du kan. alternativt köp allt du kan o skit i att bevisa något överhuvudtaget. (det e nämligen ingen som skulle bry sig egentligen, speciellt inte om det snöat natten innan).
Tack o hej på er
drive safely, eller skit i det, men framförallt om ngn har ett par gotama 190 cm att sälja helst mod 05/06 så hör av er.