"call back" fr\includephp::getHeadercode är ogiltig (error_invalid_class). Feta lagg är överreklamerat | Freeride

Feta lagg är överreklamerat

Squad

Ny medlem
Jag provade ett par Head monster 85 och ett par bandit B3 vid en test i Hemavan. Dessa skidor gick mycket sämre än mina Monster 70. Jag fattar inte varför man ska ha mer än 70 mm midja. Kolla på legender som Patrick Valencant - han hade max 65mm, och han körde helt rått offpist.
Feta skidor verkar enbart vara för liftkön eller afterskiin!!

Nu är varken B3 eller monster 85orna några av mina favoritskidor. Men skälet är ju framförallt att man får bättre lyftkraft med en bredare skida och får mer puderkänsla redan i relativt lite puder/lössnö. Men visst är det i slutändan så att det är åkaren som gör planken och inte tvärtom, men att det skulle vara överklamerat håller jag inte med om...

Jag har kört på Seth-pistols i två säsonger nu och (95mm i midjan väldigt mjuk) och två år innan med Asteroid (92mm tajtare sandwichkonstruktion) och skulle inte vilja kört med exempelvis Lasern eller liknande skida istället... (Har även ett par Fischer SC för att bränna kortsväng i pist med...)

Men den här säsongen i Åre hade jag lika gärna (och antagligen hellre) haft en V-pro att bränna på med, då den funkar bättre när det inte är så mycket snö och vindpinat och jävligt... Som jag tycker att Åre var trots att det skulle varit bästa säsongen på 30 år... (Tur att man inte kommer göra fler säsonger där ;o) ... )

Men jag tycker bara att det är att säga gratts om du inte behöver köpa nya plank utan känner att du utvecklas på din M70...

Jag tycker så här, kan man inte åka offpist bra med ett par vanliga pistskidor så borde man inte få äga ett par feta. Man "förtjänar" inte det då, det blir bara fel, då visar det bara att man har ett par feta för att överhuvudtaget kunna åka offpist, inte för att få bättre flyt och bärighet och därigenom kunna åka bättre offpist.

hmm, svenskt puder kanske 75 mm funkar, men då det finns så underbart lätt puder att du med dina 75mm hade suttit på botten av berget o undrat vad som hände kommer en bredare midja till sin rätt. Men det e klart, i en pist i hemavan har du verkligen ingen användning för fetare lagg, den som kör med B3 eller Monster 85 där har nog inte hittat rätt, bra o förlägga ett test dit. Du sa för övrigt just inget om testförhållandena...så jag tog mig rätten

Daniel:

Det är inte enbart, eller ens mest, beroende på åkarens vikt. Åktekniken, och farten är mer avgörande för att det ska flyta på bra.

Klart vikten spelar roll. Häng på er 25kg till i ryggsäcken och testa hur bra er teknik är.

Lita inte på någon som väger under 90kg! :)

/R

Lima-ko, vad har de ena skidorna med de andra o göra? Har du ett par fetare lagg? Kann du åka med 80-talsskidorna i puder? Om båda är ja, förklara då vad du har har för likhet i din åkstil i puder?? Eller du menar att du kör 80 talssvängen med dina fetlagg??? O varför skulle "du" inte kunna få ha ett par fetare lagg om du inte åkt på tunnare skidor i puder?

Folk skall tycka o tänka så j**la mkt om vad andra gör, o det är bra, men måste man skrika ut sin åsikt? Jag tycker inte om xxxx x x xxxxxrails x x x baggyxxxxxxxxx, en jävla massa saker, men de som tycker om o hålla på med det skall ha rätten o göra det. De stör inte mig när jag åker offpist o jag stör inte dem där de hänger i xarxen brevid släpliften.

Jag tycker det oftast verkar vara antingen rena piståkare eller personer som aldrig gett ett par fetare skidor en chans ("provade ett par vid ett test") som tycker det är löjligt och skrytigt med breda skidor.

Det ligger något i vad du säger ... naturligtvis kan man åka extrem offpist och bottenlös lössnö även med ett par raka smala slalomskidor från sjuttiotalet. Men, det är mycket svårare och kräver betydligt bättre teknik och större styrka än vad som krävs för att manövrera ett par moderna fetingar. Idag rippar ju var och varannan bummare branter som endast de mest extremaste vågade sig på för tjugo år sedan, och detta kan enligt min mening till allra största delen tillgodoräknas fetingarna.

Att en skida med större bäryta ger bättre flyt i lössnö (jmfr. snowboard) är ju inte svår att begripa. Men för oss vanliga dödliga som i bästa fall får en handfull lössnödagar varje säsong har detta mindre betydelse, den stora fördelen med en feting är att skidan är betydligt mindre känslig för underlaget och gör det möjligt att köra de blandade förhållande (blötsnö, skare, bristande skare ...) vi ofta hittar i offpisten här i Norden. En fet skida är helt enkelt stabilare och går att köra fortare och säkrare med än dito smal.

Ytterligare en faktor är skidåkarens vikt. Självklart har inte en lätt åkare samma behov av den stora bärytan som en tung åkare. Dvs. ju tyngre man är (eller ju hårdare man kör) desto bredare (och hårdare) skida har man behov av.

Sguad! Du skriver inte vad du upplevde som sämre med dessa skidor. Men både B3 och 85an reagerar annorlunda på ditt "tryck" och kräver en viss förändring av teknik för att komma till sin rätt. Men är du övertygad att 70an är en bättre skida för dig så är det vällan bra så!

That´s all kids! / MM

Eftersom det är ditt första inlägg skall jag vara snäll. Vad var det för förhållanden du testade i, vad väger du och vilken typ av åkare , var det första gången du provade lite bredare skidor? Inget av dessa är angivet.
Tänk dig att en person som precis tagit körkort får provköra en Rolls-Royce och en Mercedes S-klass på en rallybana, efteråt säger han :"lyxbilar är överreklamerat, de var inte bättre än min mammas Volvo S40" har han rätt då?
Du har dömt en hel skidkategori baserat på ett test under omständigheter vi inte vet nåt om så att ens kommentera din slutsatser känns rätt onödigt. Vill du ha en seriös diskussion om feta skidors för och nackdelar får du ändra på inlägget eller skriva ett nytt.

Jag ogillar också feta skidor. Satan vad dåliga de är. Långa och smala skall de vara, då kan du utnyttja lössnön mycket bättre, du sjunker ner längre och faceshoten är där direkt. De blir en ,er distinkt känsla till underlaget. Och surfkänslan uppstår ju monumentalt genom att man sladdar sig runt.

-Elller så skall skidor vara 95-100 mm i midjan, det är bara att det tog så lång tid för skidindustrin att fatta det. att avika från ett vinnande koncept är nästan aldrig bra, inte konstigt att man inte ville ändra på en 100 årig konstruktion.

Ja du Jalle_SexIE: De har egentligen ingenting att göra med den andra, förutom att de båda är skurna. Jag har ett par fetare lagg ja. Och ja, ja kan åka med ett par gamla raka i i puder ja. Ingen som helst likhet alls.

Men jag syftade faktiskt på ett par vanliga pistskidor, av dagens mått, och senast jag tittade så var de inte raka. Och detta var min högst personliga åsikt, vad jag tycker, det började jag för övrigt mitt inlägg med. Skrika ut sin åsikt, vem har skrikit?

Jag tycker om allt som rör skidåkning och jag stör mig sällan på folk i backen, men nu är vi heller inte i backen, utan vi sitter på internet.

Vad ville jag då komma med mitt inlägg!? Ville jag bara irritera folk kanske!? Nej, då jag arbetar som skidlärare har jag svårt att låta bli att tänka som en sådan, i det här fallet vad gäller undervisning och inlärning. JAG TYCKER, observera, JAG TYCKER att det ultimata, ur inlärningssynpunkt, vore om man lärde sig åka offpist bra med ett par vanliga pistskidor, inte ett par gamla raka och inte ett par 165 cm WC slalom, utan ett par vanliga pistskidor. Därefter kan man gå på ett par lite fetare skidor och kommer förmodligen då uppleva det som ganska enkelt att åka offpist, och förmodligen också väldigt roligt.

/Mvh Andreas

Lima-ko, jag gillar din pedagogik. Säg mig, Du låter väl dina (pist)elever börja i de svartaste av de svarta pister. Jag menar, det måste vara bajslätt att åka grönt efter det att man har lärt sig åka svart.

/supermannensupermange

Tjockisar tar allt mer plats i min skibox. Efter att ha tillbringat två säsonger med ett par knubbiga Dynastar så blir det nästa säsong ettpar enorma fat ass K2 ... men så åker jag inte heller skidor i Lindvallen. Om Patrick Valencant hade varit född 20 år senare hade han inte haft 65 i midja på sina skidor. Som tjejerna säger; "glöm allt skitsnack, storleken har betydelse".

Jag verkar ha upprört en del hängivna skidåkare med min brandfackla om 70 mm´s midja.

Jag var endast lite rädd att Twintip-jibbing hade slukat Er alla (Twintips är nog lite coola i liftkön i allafall), skönt att stora berget har en stor skara fans.

Jag gillade dock Rossignols nya "B3:a" som har en bra kompromiss med sin 83 mm`midja samt ökad vridstyvhet och underhållande radie kring 18 meter i 184cm. Perfekt när mitt facit för 04/05 var ca. 35 dagar pist och endast 6 dagar offpist.

Bara så att Ni vet: Rossignols B4 till nästa år en en trimmad B3:a (från i år) samt att den skida som Henke vann NM på heter Bandit B-Squad 191, och finns att köpa i Sverige till hösten.

Jag tackar för dina visdomsord PSX, ska jag tänka på...

å Tobbe, jag e ju tjock å glad ;) I övrigt så vilar jag också mitt fall.

Pax vobiscum /D

Mange76: Tack tack, jag har jobbat på den länge. Självklart gör jag det, och så brukar jag också börja med att köra med pjäxorna helt uppknäppta tills de lärt sig att stå mitt på foten.

Feta lagg är inte överreklamerat.
Feta lagg rockar
Feta lagg är roligare att åka med när det är bra före (läs mjukt)
Det är möjligt att det är lättare att åka på fetare lagg men jag gillar det enkla.
Folk som inte gillar att det skall vara så lätt som möjligt bör byta till skinpjäxorna. Då kan man få kämpa även i Gustafsbacken.

grejen med fetingar är ju att man slipper göra fula åttor för att hålla sig flytande och inte behöver köra i 180 för att kunna göra stora svängar helt enkelt....men men gillar man att lägga åttor så e väl 70-midja gött.....

glömde jag säga att det även är macho att slänga upp sina stora pråmar på axeln påväg till afterskin =)?

jag trodde b-squad skidan var 198cm...

hursomhelst.. once you big, you never go back!

Som BigAir sa, de flesta park skidorna är 78-80mm i midjan.

Och Squad, jag har twintips som är 80mm i midjan, men jag är ingen parkråtta tvärtom enda anledningen att jag har twintips är att det finns inte så mkt att göra hemma i luleå
än att "små jibba". Men sen har jag husvagn i Gränsen och då är det 99,9% offpist som gäller.
Men samtidigt är ju Pocket Rocket en (till största del) Offpist skida, och den har twintip.

ok.. diskussioner är bra, diskussioner främjar utvecklingen osv. antar att liknande diskussioner har ägt rum på skidfabrikanternas huvudkontor med me tanke på hur förändringen sett ut de senaste åren.

Men en fråga då, från en som under senare år bytt över från bräda till telemark och alpint. - Är det inte upp till var och en vilka skidor man köper, var man kör på dem, om man överhuvudtaget kör på dem eller bara står i liftkön för att sedan åka ur o ställa sig längst bak igen..? roligt att höra hur mkt skitattityd vissa inom denna ädla sport har. Om jag vill lära mig åka skidor som ngn från the good old days e väl det säkert ball, får lite svårare att hänga på mina polare som kör ngt bredare lagg i sådana fall.

För att spetsa historien om gamla skidgudar (iom att vissa tog upp vallencent, ursäkta om stavningen inte e korrekt). Förra vinterna hade jag turen att få svänga omkring i courmayeur o cham med en sylvain sudan (ursäkta stavningen igen), han är vallencents gamle mottävlande om posten som världens extremaste åkare under 70-talet. För branta o exponerade åk hade han ett par smala fina helröda (ganska långa me..) skidor med det coola namnet volant lamborghini. men som många andra ( inkl. mig, nu kommer min personliga åsikt) insåg han det roliga med att åka på breda lagg. Därför hade han också en promodel hos volant som helt enkelt hette sylvain sudan och var typ 100 mm över hela skidan. Båda dessa var hans promodels men användes i olika sammanhang. Huruvida vallencent hade smala o breda är en gåta jag inte kan svara på, men åka skidor kunde de, bättre än de flesta.

ok, slutsats, kör på vad du vill, när du vill, hur du vill. om du har råd, köp allt du kan o visa vad du kan. alternativt köp allt du kan o skit i att bevisa något överhuvudtaget. (det e nämligen ingen som skulle bry sig egentligen, speciellt inte om det snöat natten innan).

Tack o hej på er

drive safely, eller skit i det, men framförallt om ngn har ett par gotama 190 cm att sälja helst mod 05/06 så hör av er. :)

Såklart ska man åka på det som passar en själv bäst och det som känns rätt och roligt. Men att komma och säga att breda skidor är till för att impa i liftkön är ju bara dumt

"call back" fr\includephp::getSnow_report är ogiltig (error_invalid_class).
"call back" fr\includephp::getFooter är ogiltig (error_invalid_class).
Tillbaka
Topp