Feta skidor för telemark

Magnus76

Ny medlem
Feta skidor för telemark
Funderar på att gå åt det ultrafeta hållet när det gäller telislagg. Kör idag på ett par Dynastar Little Big Fat med 88 i midja. Funkar kanon. Mjuk skida med bra respons. Men mycket vill ju som opfta ha mer... Har testat ett par Völkl Gotama men kom inte överens med dem.

Någon som har erfarenhet och tips kring feta skidor som fungerar bra för telemark? Är det över huvud taget smart att gå över 90 i midjebredd för telemark?

Feta skidor för telemark
Detta har diskuterats förut. Det är inga som helst problem med fetingar och telemark.
Snarare tvärtom. Det lämpar sig väldigt väl för surfkänslan.
Däremot kan det bli väldigt problematiskt i hård snö, svensk pist, svenska allround förhållanden etc och där är väl en skida runt 80mm egentligen optimal om du bara har ett par. Men vet du med dig att du kommer att åka mjukt (slask, puder, crud) så köp så breda du vill. Men du bör nog ha höga och stabila pjäxor för breda lagg.

/rabbit

Feta skidor för telemark
träffa några telisåkare från norge som körde på volant spatula, k2 maiden och big daddy tror jag det var.. så nog kan man köra stort. big daddyn är väl kanske lite hård, vad vet jag.

Feta skidor för telemark
Jag kör på Rossignol T4, telisvarianten av B3, samma mått men lättare och mjukare flex. De fungerar alldeles utmärkt även i pisten, trots ett midjemått på 94 mm. Jag blev faktiskt positivt överraskad, upplevde faktiskt Pocket Rocket som sämre i pist, trots att de är smalare. Har även provat Scratch BC, tror att de kan vara riktigt bra om man ger dem lite mer tid än två timmar.

Håller med Rabbit om att höga pjäxor är att föredra.

Offpistkänslan kan jag inte ens beskriva...

Feta skidor för telemark
prova atomic teledaddy, dom e grymma! 99 i midjan och fantastisk surfkänsla. jag föll för dom direkt! har för mig att de säljer ut dem pa telemark-pyrenees.com, fast det är förstas inte arets modell.

Tillbaka
Topp