Fetaste telisskidorna?!

bykan76

Medlem
Fetaste telisskidorna?!
Nu har jag varit några dagar och njutit Sveriges kanske bästa liftnära off pist på baksidan av Mesklumpen, men insett att jag måste skaffa mig nya skidor. Det duger inte längre med mina pistskidor (eller all mountain som de kallades för några år sedan), utan jag vill ha riktigt feta grejer, typ minst 90 i midjan.

Är det någon som har erfarenhet av att åka telisar på sådana skidor och som kanske har några konkreta tips? Är jäkligt osäker på vad jag ska välja eftersom jag inte vill ha lika tunga grejer som många av alpinskidorna för lössnö är. Och så där väldigt långa grejer känns inte heller helt kul.

Så, har ni några heta tips? Vad ska man skaffa om man vill ha maxkul??

/Petter

Fetaste telisskidorna?!
Kör just nu på ett par Rossignol Scratch Brigade som är 99 mm i midjan.

https://www.freeride.se/review/view.php?id=4379

Fungerar hur bra som helst både offpist och i pisten, kan klart rekommendera den som en vettig allround skida som fungerar till allt.

Har ett par Völkl Katana som är 111 mm i midjan. Har dock inte hunnit åkt på dom ännu, men vad ja har läst om dom ska det inte vara några problem.

Finns en telis recension på den här.
https://www.freeride.se/review/view.php?id=4008

Sök så finner du nog mer, finns fler trådar som berör telis och bredd på skidor.

Fetaste telisskidorna?!
fundera på vilket isgrepp du vill ha, vill du kunna vara kvick och smidig eller vill du bara ha flyt när du väljer skidor. Personligen har jag gått ner i längd på telisskidor för att man med tellispossitionen kan svälja ojämnheter bra ändå.

Om du åker mycket och vill ha en skida som är följsam och kvick med förhållandevis liten vikt rekomenderar jag ett par ScottyBob, finns med en massa olika bredder och längder, höjd på spannet och styvhet. WWW.scottybob.com

Jag åkte tidigare på ett par salom gunlab 101 midja 188cm kändes mycket klumpigare än ett par Scottybob med 115 mm i midja som är betydligt mer följsamma och lätta att få med bägge skidorna in i sväng pga. den speciella telemarksskärningen på Scottybobskidor.

Kan även rekomendera ett par Völkl Mantra, lagom mjuk för telemark och en lagom bredd 94mm för att få en smidig skida

Fetaste telisskidorna?!
Tack för svaren!

Det jag är ute efter är egentligen rena off pist- eller lössnöskidor, så isgreppet är väldigt underordnat. Jag har redan ett par skidor som jag klarar alla underlag i pisten mycket bra med, och det jag nu vill ha ska inte vara något mellanting, utan helt specialicerat för allt utanför pisten.

Ska kolla upp den där ScottyBob, lät ju onekligen intressant. Mantran har jag hört mycket positivt från förr så den är ju också intressant.

Och om det är någon som vill sälja några skidor till hyfsat pris, så är det också bara att höra av sig!

/Petter

Fetaste telisskidorna?!
De ska visst vara grymma skidor att åka på... Och jag anser att det är för mycket tramsigt tjöt om att det är så stor skillnad vad som är bra på telis jämfört med alpint.
en bra skida är en bra skida.
Den typ av skida man gillar alpint gillar man på telis med.
Dock, varning, katanan verkar ha en tendens att gå sönder, snacka med flera som haft den och skidan har helt enkelt vart av dålig kvalité.

Fetaste telisskidorna?!
Kört 2 dagar på den hittils, riktigt skön skida(så länge det är mjukt).
Underlaget jag hade var varierat, hård pist, vårslask, samt lite lätt puder ca10-20 cm.
Helt klart en riktigt bra skida tycker jag, Skön i uppkörd slask där den är lätt och lekfull, bra bredd och flyt. Lite fladdring om man inte ligger på kant.
Men för ren piståkning föredrar jag hellre ett par med kortare svängradie.

Sen vad det gäller kvalitén kan jag tyvärr ej uttala mig om. Har också läst om skidor som spruckit, plastbiten baktill som spräckts osv. Mina har hållt hittils.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp