fetskidor för pudersurf, värt det??

staffan_j

Ny medlem
hur stor blir skillnaden? kör ett par atomic freeride 9.22 180cm från 2000/2001 och funderar på att skaffa ett poar riktiga puder-lagg.

är det värt det? hur stor blir skillnaden i känsla?

vilka rekommenderar ni?

Tjabba!

Yo det beror nog på vad du menar med "fetlagg" för puder. För bara några år sedan ansågs ett par skidor med midja på 80 mm som riktigt feta. Idag hittar du "allmountainskidor" med midja på 80-90 mm som går på räls även i en stenhård pist. Pratar vi seriösa puderlagg idag är det omkring 100 mm eller mer i midja som gäller och dessa skidor har ett något begränsat användningsområde. Men avser du att tillbringa vintern i någon snösäker håla i Alaska är det helt rätt.

Eftersom du överhuvudtaget ställer frågan här är det väl antagligen ett par "freeride allmountain" du är ute efter. Sikta in dig på något med midje mått omkring 85 mm och du har i de flesta fall en skida som fungerar bra i de flesta förhållande, säväl i stenhård pist som i bottenlöst puder!

Jag kör själv ett par Head Monster 85 som jag är mycket nöjd med. Är egentligen inte bäst på något men bra på det mesta...

MVH/MM

Är det skidor i 90mm-segmentet du (staffan_j) avser var formuleringen "ett par riktiga puder-lagg" kanske lite olycklig.

Menar du verkligen ett par riktiga puder-lagg måste väl svaret bli: tveksamt. Vi pratar då, precis som MM säger, midjemått på minst 100mm. Hoppet från dina 9.22 blir lite stort.
Som varje-dag-skida har jag själv ett par 87 mm breda plankor och därifrån känns det mer motiverat att komplettera med ett par skidor ur ovan nämnda segment. Från 68mm (?) är det nog bättre att ta steget via ett par mer normala freeridelagg mellan 85-95 mm.

Och vidare till din fråga... Jo som seriös brantåkare klarar man sin knappast utan ett par +80 mm. Har du en någorlunda teknik och klarar att åka på skär väntar en stark upplevelse. Kortfattat kan man beskriva upplevelsen som att man blir en klass bättre åkare och mindre beroende av underlagets beskaffenhet. Allting blir helt enkelt lite lättare och du kan åka fortare och säkrare... I en manschestermönstrad pist är iofs. fördelarna obefintliga men när underlaget börjar bli krävande upptäcker du att du faktiskt inte behöver bekymmra dig. Står du rätt på skidan kan du i princip fixa alla snövarianter med stil. Bristande skare eller tung blötsnö, det är bara att köra... När det sedan blir fråga om "puder" börjar det riktigt roliga. det är bara att slappna av och låta skidorna göra jobbet!

Säkra kort i kategorin "freeride allmountain" är:

Atomic R:ex
Head Monster 85
Völk 7 24 AX4

Körs i längd 10-20 cm längre än en pistskida!

;-) / MM

Undra hur det gick till innan de kom med skidor med Radier runt och bredd vid midjan på 85? de kunde nog inte åka off pist då?

Visst gick det att åka off med smala lagg men det krävde betydligt mer teknik än med dagens.
Den snö som i dag på en större skidort blir uppåkt till lunch räckte tills vinden förstörde den.
Idag kann ju nästan en nybörjare med ett par fetingar plöja fint puder.
Så i det fallet var det bättre förr.

hey alltsåtack för svaren men de jag har är väl ändå inte bara 68mm breda?

jag har kört en säsong i st anton och innan dess hade jag kört en vecka om året och efter dess har det blivit en och annan månad och nu ska jag ner för januari-april i st anton igen. är en bra offpiståkare och de jag har funkar bra i lössnön.

men nu letar jag alltså efter ett par som är enbart för de dagar då det ligger 30-40+cm ouder i backen.

Nej, lite efterforskningar visar att de är 72 mm breda.

Känns som om du har två alternativ. Eller tre kanske snarare.

1. Köp inget. Behåll dina 9.22 och kör på dom. Har funkat förut och funkar ju precis lika bra fortfarande. Problemet lär bli att hänga på dom som har bredare grejer. Lättare att åka på med bredd under fötterna. Mycket enklare. På alla underlag utom jämn pist. Du kanske stannar av lite i utvecklingen och harvar på som du "alltid" gjort istället för att ta ett kliv till med nya grejer.

2. Byt dina 9.22 mot ett par freeride/allround 80-95mm. Då behöver du inte de gamla längre. Sälj dem eller ställ in paret i garderoben. Ditt nya par ersätter med bravur ditt gamla som kommer stå och damma osaknade. Skidorna funkar i alla väder. Ovan nämns vettiga skidor.

3. Ha kvar 9.22. Komplettera med ett par riktiga as kategorin 100mm+. Völkl Gotama, Shanouk, Fisher BigStix 10.6, K2 Kahuna, DB Tabla Rasa, Ignition, Bumtribe Powder Fat och dylika.

Jag hade valt alternativ två.

ok tack för bra svar ska fundera på det ett tag, kan ju liak gärna köpa när jag är nere, antagligen dyrare(?) men jag kan ju prova iaf.

Tillbaka
Topp