Filma med systekamera, tips?

Bananarider

Ny medlem
Hej, nu är det så att jag skaffat mig en Canon 7D och vill lära mig att filma och även ta bra actionbilder med den!
Så mina frågor är, Hur gör ni när ni ska filma tex Followcam, eller bara filma på längre håll stillastående?
Hur gör ni med fokusen för att de ska bli så skarpt som möjligt osv? Tar emot alla tips jag kan få!

Jag har gjort några testvideos och då blir det jobbigt om objekten rör sig mot mig osv.

Skriv gärna hur ni gör stegvis med inställningar innan och under ni filmar/fotar

peace / B

ställ in fokusen på ett rimligt avstånd sen försök hålla det avståndet, det märks inte mycket om du är nån meter för nära/långt bort.

Ett par grundläggande tips:
1. Skaffa ett bra stativ. Helst med videohuvud för panorering.
2. Välj en bländare så att ditt skärpedjup inte blir för kort.
3. Ett annat tips är att hitta två focuspunkter i omgivningen och sedan markerar/noterar på objektivet i vilket läge du är i och sedan vrida mellan dina två lägen i takt med att ditt objekt kommer mot/från dig.

Kolla in vimeo.com och deras Film School. Mycket bra grundläggande tips på hur man filmar med DSLR.

Om du tycker att fokuseringen är jobbig, så tycker jag, oavsett hur du filmar, att du bör gå mot ett så högt bländartal som möjligt. Detta gör (som John_Te var inne på) att du får ett längre skärpedjup. Vet du inte vad skärpedjup är så rekommenderar jag också att du ser på vimeos DSLR-skola för nybörjare!

Tillbaka
Topp