Filmen Respect skrämmer mig!

Rydellen

Ny medlem
Att filmen heter Respect beror på att åkarna i filmen får uppleva bergets krafter och blir väldigt ödmjuka utav detta. Enligt storyploten iaf...Kaj, Sverre, James Heim, Stian Hagen och många fler kända åkare är delaktiga i en film som enligt mig visar vad friåkarna gör för att få en bra sekvens i en film. Detta får man acceptera, men den reklam de gör är nog den sista skidvärlden behöver. Det kommer aldrig vara coolt att vända från ett åk för att man märker att snön är för ostabil etc...

Trots stora laviner och lite snack om respekt tar nästa åkare vid och hinner knappt lägge en sväng innan hela facet släpper och den slås ner till botten. Lite mer skitsnack om att man ska respektera bergen och sedan samma sak igen. Killarna skiter fullständigt i säkerheten! Jag blev chockad! Filmen är skitbra på alla sätt med riktigt grym åkning, men denna inställningen till säkerhet har jag aldrig varit med om själv!

Jag är vanligtvis inte den som är moralkungen själv, men om de vi alla ser upp till sköter säkerheten på detta viset, varför skulle då en säsongare bry sig när han står framför ett brant åk med 40cm och hör knakningar i snön....Ähh fan skit sam Kaj skulle kört så då kör jag med. Att personen själv är så dum att han åker säger jag inget om men allt för ofta påverkas utomstående.
St Anton incidenten med en person som dog av en lavin som triggades av en annan person ovanför honom när han själv slagit om till sökning för att rädda en person som dragits ner är bland det värsta jag hört....

Någon mer som sett denna filmen och reagerade? Förövrigt så är ALLA Jon Örarbäcks klipp utom 2, där han släpper hela jävla berget och bara har tur att han inte slås ihjäl på vägen ner.

Om det handlar om att de som lever på åkningen måste ta såna här chansningar för att ens ha en chans i konkurrensen, då blir jag fan mörkrädd.

Filmen borde förövrigt döpas om till Disrespect, det är mer passande.

Oavsätt hur mycket pengar jag fått för en del i denna filmen hade jag skämts.

Ride safe! Wear a skumboll!

Rydellen

Det ä härligt att åka puder brukar göra det både i anslutning till backen och med helekopter, Men man bör även ha respeckt till berget. så bli inte alt för rädda för att åka puder bara för att profsen gör det. DOM är riktigt skillade

Ta det chill

Loggade precis in på TGR och såg att det fanns en identisk tråd som denna! hahaha det kanske är uppenbart att folk reagerar samma och att filmen kom upp på extremebits.org igår ikväll :D

lappmannen, man förstår inte ett ord du säger...

Ni andra. Lär er att inte skriva om ni inte har något att tillföra tack.

Senast ändrad:
Hm, efter denna läsning ska det bli intressant att se filmen!

har själv inte sett filmen, men jag tror inte man är så dum trots att man har åkaren som sin idol att man tar risken för laviner...

Du måste tänka på att om man åker för ett stort skidfilmsbolag f¨år man också bättre säkerhetsmöjligheter genom stor budget, stort team och helikoptrar etc. Jag tror det bidrar mycket till att åkarna vågar satsa mer. Dock är det ju jävligt farligt såklart.

Tror det ligger en hel del i det robbott säger, har själv funderat i de banorna ibland. -Hmm, hade man haft en reccoförsedd helikopter och ett antal som är redo att söka och tillräcklig erfarna för att hinna gräva upp mig inom fem min, så skulle man fan kunna kört det där hårigt branta Haines-åket med 40cm-lagers lavinfarlig snö.

Inte för att det är rätt att tänka så men med de möjligheter som proffsåkarna har att bli uppgrävda snabbt känns det som man kan ta betydligt mer risker med snöförhållanden än om man ska lita på två tre polare som aldrig sökt i ett skarpt läge med vars en transciever som knappt ens manualen lästs in på till sammans med en glasfiberprobe som sprack när ryggsäcken fastnade lite i liften.

Däremot att hålla på att chansa med laviner i fall and youre dead situationer med en massa klippor inblandat det förstår jag inte riktigt.

Senast ändrad:
iofs så har jag för mig att proffsen fixar tillstånd för det dom gör. Jag har också för mig att dom har räddningspersonal på plats...

men det där med att dom utlöser laviner tror jag dom får göra så länge det inte påverkar någon annan. Eller håller till på goda avstånd från bosättningar osv.
Givetvis har du rätt med det där om att andra tar efter, vilket dom inte bör göra...

Axl89 sa:
skriv en bok, orkar inte läsa me än första raden...
Till dig Axl89: Håll käften!! om man har svårt med texter över 500 tecken så finns det hjälp att få: och det är självklart inget att skämmas för!

Rydellen: Håller med! Det luktar jävligt illa att stå och predika "respekt för berget" när det är helt uppenbart att dom inte är beredda att avstå åken pga säkerhetsriskerna. Robbot har visserligen en poäng, detär ofta många på plats som kan hjälpa till, men att profitera på att hyckla om "bergsrespekt", och sen lägga principerna på hyllan o ta åket ändå, är inget mindre än jävligt pinsamt.

Rydellen: Jag förstår hur du resonerar och jag håller med dej. Nu ska vi se om jag kan skriva så det inte missförstås.

Så som friåkning håller på att utvecklas just nu så gäller. Åker man inte, droppar man inte, tar man inte chansen, Så gör någon annan det. Och då står man där utan nytt kontrakt och man får betala sina resor själv hädan efter.
Man vet att man kan stå på sina skidor även nästa dag just för att min vände tillbaka. Men det var någon annan som åkte linjen i stället och nu är det han som står med det feta kontraktet.

Och sen om man nu fått sin resa till Alaska och helikopter tid betald av någon som förväntar sej resultat. Du står där uppe på facet och ska till att åka. Filmteamet säger åk, fotografen säger åk och i bakhuvudet vet du att det är inte perfekta lager i snön. Men om det går vägen så kan det bli din livs sekvens. Det är som att gå all in i poker, men man har hälsa/livet som insatts. Det ser sjukt ballt ut på film med snö som rinner och en åkare som flyger ner mellan vassa klippor. Då får man fråga sej. Är det verkligen detta jag vill se! Någon som riskerar livet för att det ska bli ballt på film.
Och mitt svar är: Ja !

Tyvärr så är det spelets regler, och det är sådan åkning som alla vi se på film.
Det är lite svårt att beskriva, det måste nästan upplevas själv.

Patrik

Patrik_L sa:
Rydellen: Jag förstår hur du resonerar och jag håller med dej. Nu ska vi se om jag kan skriva så det inte missförstås.

Så som friåkning håller på att utvecklas just nu så gäller. Åker man inte, droppar man inte, tar man inte chansen, Så gör någon annan det. Och då står man där utan nytt kontrakt och man får betala sina resor själv hädan efter.
Man vet att man kan stå på sina skidor även nästa dag just för att min vände tillbaka. Men det var någon annan som åkte linjen i stället och nu är det han som står med det feta kontraktet.

Och sen om man nu fått sin resa till Alaska och helikopter tid betald av någon som förväntar sej resultat. Du står där uppe på facet och ska till att åka. Filmteamet säger åk, fotografen säger åk och i bakhuvudet vet du att det är inte perfekta lager i snön. Men om det går vägen så kan det bli din livs sekvens. Det är som att gå all in i poker, men man har hälsa/livet som insatts. Det ser sjukt ballt ut på film med snö som rinner och en åkare som flyger ner mellan vassa klippor. Då får man fråga sej. Är det verkligen detta jag vill se! Någon som riskerar livet för att det ska bli ballt på film.
Och mitt svar är: Ja !

Tyvärr så är det spelets regler, och det är sådan åkning som alla vi se på film.
Det är lite svårt att beskriva, det måste nästan upplevas själv.

Patrik
Självklart är det så Patrik, men det blir riktigt barnsligt när de i samma veva står och predikar om respekt för berget. Löjligt.

Senast ändrad:
Ingen dålig analys där Patrik_L jag fattade precis =)

Och för att spinna vidare lite på legitimiteten i hyckleriet med att snacka om snösäkerhet och sen skita i det i verkligheten för att det mer eller mindre krävs av dig från hela din omgivning, Det är trots alla risker inte så himla många professionella friåkare som dör/invalidiseras varje år pga filmning i extrem terräng, jag vet ingen riktig siffra men särskilt många är det inte.

Det är nån skidfilm, kommer inte håg vilken just nu, men där är det två snubbar som åker skoteråkning tillsammans och då nämner de att det är mycket mer upp till dem själva att ta sig ner säkert och inte åka på de riktigt dumma ställena eftersom de är själva med en skoter på berget och har inte en heli är i närheten som kan rädda dem.

Så definitivt ska man ta det lugnt själv och inte göra som de gör på film, man ska ju helst inte köpa en motorsåg efter att ha sett Texas Chainsaw massacre heller. Och jag är bergsäker på att proffsen också tar det lugnare när ingen fågel är i luften.

Rydellen sa:
Det kommer aldrig vara coolt att vända från ett åk för att man märker att snön är för ostabil etc...
Tror jag missförstod dig lite där. Menar du att filmerna skapar dessa tankar? Hoppas det för det är ju detta som verkligen är RESPECT. Har sett det på en film och har själv gjort det och i efterhand är det det bästa jag har gjort. Dom flesta av oss har nog gjort alldeles för dumdristiga saker (iaf jag själv) alldeles för många gånger.

Be careful.

JockeSki sa:
Rydellen sa:
Det kommer aldrig vara coolt att vända från ett åk för att man märker att snön är för ostabil etc...
Tror jag missförstod dig lite där. Menar du att filmerna skapar dessa tankar? Hoppas det för det är ju detta som verkligen är RESPECT. Har sett det på en film och har själv gjort det och i efterhand är det det bästa jag har gjort. Dom flesta av oss har nog gjort alldeles för dumdristiga saker (iaf jag själv) alldeles för många gånger.

Be careful.
Tror vi båda fattar helt rätt. Jag tycker personligen att en sån här film är bra att se trots att utövarna uppför sig "något" nonchalant. Men en frisk männinska kan räkna ut vad som är rätt och fel med denna filmen och i verkligheten. Men tror ärlig talat att nybörjarna och de som är yngre får en väldigt fel uppfattning och som kan gå ut över andra.

Alldeles för många av alla som håller till i outpisten har brist på respekt för säkerheten. Gäller även proffsen. Har inte hört talas om den här rullen, men det känns som att den verkligen behövs.

Finns det nån trailer för den eller info om den nånstans? Länka!

(Tråden rensad...)

Senast ändrad:
Nojlas sa:
Alldeles för många av alla som håller till i outpisten har brist på respekt för säkerheten. Gäller även proffsen. Har inte hört talas om den här rullen, men det känns som att den verkligen behövs.

Finns det nån trailer för den eller info om den nånstans? Länka!

(Tråden rensad...)

Precis kollat klart på den och...finns inte mkt att säga. Allt är redan sagt. Otroligt att ingen blev skadad och Jon, stackars stackars Jon som hade det tungt i alla sekvenser.
Hoppas att jag slipper se eller uppleva ngt sådant....ever!

Jätte bra tråd för övrigt!

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp