Finns denna ort?

TexMurphy

Ny medlem
Finns denna ort?
Jag är ute och letar efter alternativ till i vinter då det finns massa irriterande faktorer som gör vintern svårplanerad för mig. Hade vi bara kunnat boka det vi ville så hade vi självklart åkt tillbaka till Kanada men nu kanske det blir så att vi bara kan ta en vecka i taget och då är det svårt att åka så långt.

Så jag funderar lite på Alperna. Men jag vill igentligen inte till Alperna för jag tycker det bara är för mycke folk. Bergen är ofta för tillrättalagda vilket gör att det blir väldigt lite lätt tillgänglig offpist. Dessutom så är det ju inte alltid jätte poppis med pist nära offpiståkning i alperna.

Ja jag vet jag vill igentligen till Kanada.

Men finns den... den där lilla Alporten med kanske bara ett par liftar men med grymt nice skogsåkning och inga charterbolag?? Borde ju finnas något i Österrike eller Schweitz då det är lite lägre än Frankrike.

Tex

Finns denna ort?
Flachau är inget litet system men har grym skogsåkning, mycket snö och lite folk utanför pisterna. Detta gällde då senast jag var där för ca 3 säsonger sedan... Tror jag var där en 5-6 säsonger i rad, en vecka åt gången dock, och man märkte stor skillnad efter att brant och FR vart där och filmat/fotat så hur det är nu låter jag vara osagt. Kan kanske ligga lite väl lågt med tanke på snösäkerheten.

Kan du klara dig utan skog så ligger min röst helt klart på Mölltaller Gletscher, lite folk, mycket snö, bra terräng och mycket lättillgänglig offpist. Då menar jag inte bara det som normalt räknas som liftnära utan du har runt 10 toppar att knata upp på utan att offra hela dagen för ett åk.

Senast ändrad:
Finns denna ort?
Visst kan jag klara mig utan skog men skog är inte bara roligt utan även rätt så väder säkert. Vid snö och dimma så kan man ju fortfarande ha massa kul i skogen medans det inte ens kommer på tal att gå ut på det öppna fjället.

Dock så är ju terrängen det viktigaste. Är den naturlig, kuperad och rolig så är det ju det viktigaste. Är inte Mölltaller flack likt dom flesta glaciärer i Österrike??

Tex

Finns denna ort?
Flachau ligger dessutom väldigt lättilgängligt utmed autobahn. En stor fördel om man kör ner för en vecka...
Sen har jag för mig att grannsystemen Wagrein och St.Joann också har en del att erbjuda?

Finns denna ort?
Kollat lite på Flachau´s pistkarta och det känns som sagt väldigt lågt. Men det kan ju vara ok om vi kör spontant till ort med snö. Dock så känns det som det är väldigt mycke kalhygge (från bilder och karta).

Någon som vart där senaste 1-2 åren?

Tex

Finns denna ort?
Var i Davos 3dar i vintras och måste säga att det stället faktiskt gav mersmak. Kanske inte toklite folk i backarna, men klart mindre hypat an Andermatt & Engelberg t.ex.

Jämfört med St Moritz som jag besökte dagarna innan så var det också kopiöst mycket mer snö i Davos trots betydligt lägre åkhöjd. Fågelvägen kan det vara max 10mil norrut från St Moritz sett. Är sånna stora lokala variationer normala i alperna och slår det olika från år till år undrar jag. Blev nästan chockad över hur stor skillnaden i snötillgång var.

/JN

Finns denna ort?
TexMurphy sa:
Dock så är ju terrängen det viktigaste. Är den naturlig, kuperad och rolig så är det ju det viktigaste. Är inte Mölltaller flack likt dom flesta glaciärer i Österrike??

Tex
Terrängen är inte flack. Glaciären är inte speciellt stor men den lutar helt ok och brant åkning finns det så det räcker, finns tom riktigt brant och riktigt farligt. Det finns dessutom många system inom 60 min bilfärd med skog om man vill söka skydd för vädret över dagen, eller alternativt åka till solen, svänger mycket mellan dalarna.

Flachau, flachau winkl, wagrein osv sitter ihop om jag inte missminner mig. Ski amadé eller liknande heter området och liftkortet går att köpa eller så är det standard att det gället hela systemet. Dessutom ligger det inte alls långt ifrån Gasteinerdalen, bara att svänga upp på autostradan och köra lilla biten :) Flachau ligger inte heller långt ifrån Mölltaller, faktum är att man kan se gasteineranläggningarna från Mölltaller.

Finns denna ort?
Rekommenderar såklart Schweiz eftersom jag bor där... med hyrbil från Geneve har du en himla massa alternativ! En timme österut når du till exempel orterna "Port du Soleil" (Champery, Avoriaz etc 200 liftar), Glacier 3000 (Diablerets), Villars, Leysin, Gstaad mfl. Därifrån är det en knapp timme till Grand Crans Montana, Zinal, Verbier. Alltså en massa options, okända och kända orter på alla höjder. Ha så kul!

Finns denna ort?
Som EnderWiggin säger, bland mycket annat iofs, men:
Zinal i Schweiz (Vallis) ligger två dalar brevid Verbier/Nendaz..
Litet, inget folk och grymt bra åkning enligt folk här nere (har dock inte testat det själv)

Tyvärr saknas väl skogen, om jag förstått det hela rätt...

Finns denna ort?
Sainte Foy?
Få liftar, skog, ingen charter (vad jag vet) men i Frankrike men det är ju trevligt då kan man ju äta goda mat också!

Finns denna ort?
Jag vet inte murphy, men nu har du faktiskt gått över till alpländer och dom ligger väl inte i norden. men Zell am see? fanns då nån fin bild där från skogsåkninge.

Finns denna ort?
Flachau är väldigt plant, mycket folk massa tyskar....lite vallåsenvarning :(

Men Zauchensee 10min med buss från Flachau är en pärla!

Finns denna ort?
Jarle sa:
Flachau är inget litet system men har grym skogsåkning, mycket snö och lite folk utanför pisterna. Detta gällde då senast jag var där för ca 3 säsonger sedan... Tror jag var där en 5-6 säsonger i rad, en vecka åt gången dock, och man märkte stor skillnad efter att brant och FR vart där och filmat/fotat så hur det är nu låter jag vara osagt. Kan kanske ligga lite väl lågt med tanke på snösäkerheten.

Kan du klara dig utan skog så ligger min röst helt klart på Mölltaller Gletscher, lite folk, mycket snö, bra terräng och mycket lättillgänglig offpist. Då menar jag inte bara det som normalt räknas som liftnära utan du har runt 10 toppar att knata upp på utan att offra hela dagen för ett åk.
Kan inte annat än hålla med. riktigt bra åkning i området runt flachau-wagrain osv. dock tycker jag att det är lite mycket folk dock inga powder hounts när vi var där så vi fick enmetersdumpet i princip för oss själva sånär som på ett filmcrew som knattade upp på en topp vilket vi tyckte var onödigt med all den underbara branta skogsåkningen vi fick alldeles bredvid pisten.

Finns denna ort?
Den östra delen av Alperna, i Österrike, har många anläggningar som ligger under trädgränsen och är okända. Dem kan vara nåt att prova om man gillar träd.

Tycker inte att det är mer fok i Alperna än i Kanada, men det beror väl kanske på var man åker. Det finns helt sjukt många små, okända orter i Alperna i alla fall, så det finns säkert nåt för dig.

Finns denna ort?
Hjulbult sa:
Var i Davos 3dar i vintras och måste säga att det stället faktiskt gav mersmak. Kanske inte toklite folk i backarna, men klart mindre hypat an Andermatt & Engelberg t.ex.

Jämfört med St Moritz som jag besökte dagarna innan så var det också kopiöst mycket mer snö i Davos trots betydligt lägre åkhöjd. Fågelvägen kan det vara max 10mil norrut från St Moritz sett. Är sånna stora lokala variationer normala i alperna och slår det olika från år till år undrar jag. Blev nästan chockad över hur stor skillnaden i snötillgång var.

/JN
Angående de lokala variationerna så är de normala. St.Moritz får gigantiska mängder snö när lågtrycken kommer in söderifrån. Det var inte fallet så jätteofta förra vintern. Däremot vintern 2000-2001 då hela alperna var brunt och gäggigt så var det 9 meter snö på toppen och folk var ute och letade begravda pistmaskiner med metalldetektor där. Davos får snön mer norrifrån om jag förstått det hela rätt, vilket gör att skillnaderna kan bli ganska stora.

Finns denna ort?
Att tänka på Tex är att det oftast är förbjudet med skogsåkning i stora delar av Schweiz pga naturskyddsområde (gems etc).

Disentis var mycket fint och absolut inte mycket folk, dock var skogsåkningen nästan obefintlig (Schweiz). Annars måste jag säga att Silvretta Nova och de andra orterna i Montafondalen var helt underbara. 3 mil från St Anton och en hel värld ifrån när det gäller okörd OP och snökvalitet.

Finns denna ort?
Flachau och orter runt om kring har nyligen hamnat i Lionalpins utbud därför finns det nog en överhängande risk för en stor ökning av människor kommer att infinna sig i området.

Finns denna ort?
Montafon ska vara sjukt genuin!
ingen charter bolag har tagit sig dit än, ska dit med ett gäng på 30 snart!

finns ett repotage om det i ÅS nr.1 2007

verkar sjukt fint!

maila om du vill ha repotaget i en pdf fil :D

Finns denna ort?
Utter sa:
Att tänka på Tex är att det oftast är förbjudet med skogsåkning i stora delar av Schweiz pga naturskyddsområde (gems etc).
Det stämmer rätt bra det där. Men när vi körde i verbier förra säsongen så verkade som att man inte tog så hårt på det. Vi kollade med bergsguider och annat löst folk som aldrig verkade bry sig om naturskyddsområde. I St.Moritz var det ett jäkla liv om detta med 2000CHF i böter!

Finns denna ort?
balanselius sa:
Sainte Foy?
Få liftar, skog, ingen charter (vad jag vet) men i Frankrike men det är ju trevligt då kan man ju äta goda mat också!
sainte foy är helt underbart! skogs åkningen är Helt underbar! och som du säger e det inte mkt människor där!

Tillbaka
Topp