FIS + friåkning (aka freestyle/jibb/waevva) = ?

Jarle

Aktiv medlem
Tycker att det är på sin plats att denna diskussionen får sin egna vrå så att allt som har med "riktiga" tävlingar att göra slipper spåra ur.

Vad tycker freerides medlemmar egentligen om hela cirkusen? Själv tycker jag att det är skitbra och här är varför:

- Alla dagens stora tävlingar är redan spin-to-win, ingenting kommer att förändras på de största tävlingarna mao

- Det kommer generera en jäkla massa pengar till sporten. Delar av de pengarna kommer sedan gå tillbaka till sporten och dess utövare vilket gör att fler kan livnära sig på det, priserna på skidor går ner osv. Fler åkare kommer att ha råd att åka mer helt enkelt, vilket sedan leder till att;

- Sporten kommer att utvecklas snabbare, även den delen som idag inte är representerad i tävlingar (dvs alla dessa kreativa jibbs osv, finns kanske något bra namn för det?)

- Fler anläggningar med bra pipe/park större del av säsongen

Sen är det klart att det finns vissa nackdelar också, vissa pratar om att själen i friåkning kommer dö, något jag tyckte hände på de stora tävlingarna som X-games för länge sedan i fler sporter än skidåkning, men den lever ändå kvar utanför dessa. Troligtvis kommer skidvärlden bli mer indelad i tävlingsåkare vs icke tävlingsåkare, dvs de som har ett träningsschema mer likt andra seriösa idrottsmän, där nöta nya tricket i pipen kommer att vara viktigare än att shredda med polarna på en puderdag.

Vad är ert svammel och åsikter?

Senast ändrad:
Personligen så fattar jag inte riktigt poängen med att tävla i friåkning. Jag tycker att det går lite emot själva idén. Dessutom så är bedömningssporter rätt konstiga. Känns som att tävla i friåkning ligger närmre konståkning än skidåkning. Hade enligt mig varit bättre om man endast lät de tävlande rösta fram en vinnare men men.

Det som är possitivt med "friåkningstävlingar" är att man har något mer organiserat att samlas runt och nörda ner sig i sitt gemensamma intresse. Dock tror jag det kan bli lite väl organiserat med FIS. Tror hela cirkusen kommer skrämma bort en del sköna åkare.

Jag håller med om att lite av känslan försvinner om man ska ta allt så jävla seriöst.

All n all så bryr jag mig inte jättemycket...

Svammligt nog?

oscarius sa:
Var kommer friåkningen in i bilden?
Kalla mig gammeldags men jag använder fortfarande friåkning som ett samlingsnamn för den "nya" skolans åkning

EDIT:
Håller helt med dig om tävlingar Jeffa men nu finns de redan och lär inte försvinna någonstans och de genererar ju pengar till sporten. Inget ont som inte för något gott med sig

Senast ändrad:
Jag är nog lite både och. Det finns självklart massa positivt med det, men jag har svårt att se förbi nackdelarna.

Nackdelarna som jag ser är:

-FIS. Kort förklarat "väldigt osköna". FIS-regler är krångliga, svårtolkade och ofta rätt överseriösa. Även deras rankingsystem (iaf för racing) är i princip helt obegripligt och totalt ologiskt. De kräver också att alla som kör är superseriösa med att försöka vinna och att det är meningen med det hela. Det är svårt att köra bara nån tävling här och där på kul. Deras regler då det gäller utrustning är också lite för mycket ibland, man får till exempel inte ha ryggskyddsvästar. Har nästan svårt att föreställa mig hur skidreglerna skulle bli för pipe och slopestyle, längd, radie, rocker? Olika åkare trivs på olika skidor och det kan variera väldigt mycket från person till person.

-Svenska skidförbundet, klubbar, organisationer. Svenska skidförbundet just nu är en dåligt fungerande organisation. De har inte riktigt koll helt enkelt. Och om man nu ska göra sporten till en tävlingsidrott på riktigt kanske man ska ha klubbar och lag och vara med i skidförbundet? Jag tränar just nu med en av de få klubbar där detta faktiskt fungerar, UHSK, men det är för att de inte har särskilt mycket regler eller krav och låter åkare utvecklas i den riktning de själva vill. De är alltså inte alls fokuserade på tävlingsmomentet. Har i min andra klubb sett friåkningssektionen nästan försvinna på grund av att vissa helt enkelt har tyckt det varit för seriöst. Självklart är det ingen som måste vara med eller måste tävla, men det har varit för mycket tävling och för lite ha kul.

-Att inte ha roligt. Att sporten skulle utvecklas till att folk håller på enbart för att bli bäst och inte för att dom tycker det är kul vore ett riktigt sjunk. Sporter som blir stora och "mainstream" blir lätt sånna. Det är ytterligare än sak som jag sett inom racingen. Det är inte bara en gång man hört någon säga att de inte tycker det är kul med ett visst underlag eller en viss typ av bana eller liknande, och någon svara: "Vi är inte här för att ha kul, vi är här för att bli bättre.". Hatar verkligen sånt.

-Konkurrensen. Att åkare slutar vara kompisar och istället blir konkurrenter. Det är också en grej jag har erfarenhet av. Folk har verkligen tagit till alla medel för att vinna över någon, sociala saker och rent fysikt som att till exempel skruva ner bindnigarna på konkurrentens skidor så att de skulle lösa ut nästan direkt. Det har hänt flera gånger.

-Delningen. Att sporten delas av till tävlingsåkare och friåkare. Och att det inte skulle gå att göra båda eftersom man då skulle måsta träna i parken/pipen hela tiden och aldrig skulle ha tid att filma eller bara köra med kompisar. Som det är nu är det ju inte jättemånga tävlingar varje år och det går därför att både tävla och filma/bara köra på samma säsong. Jag ser gärna att det fortsätter vara så.

Nu säger jag inte att allt detta kommer att hända i och med att pipe och slopestyle kommer finnas i OS och VM, men det finns en risk att detta händer. Den är större i vissa fall och mindre i andra, men den finns där.

De posetiva sakerna är redan nämnda, mer pengar till sporten, utveckling, bättre anläggningar o.s.v. Fördelarna är många och de flesta är grymt bra, och jag hoppas att åkarna och arrangörerna kan nyttja fördelarna utan att nackdelarna kommer fram. Tror att det blir lite vad deltagarna och arrangörerna gör det till, och det faktiskt kan bli riktigt fett.

Sen vore det ju faktiskt rätt fränt att kolla slopestyle på SVT.

Förlåt för att jag verkar lite dum, men förstår inte hur priset på skidor kan gå ner av det, kan någon förklara det?

Tillbaka
Topp