Fischer, faction eller stöckli

Skidgubbe

Medlem
Tänkte köpa nya skidor och har efter massa surfande kommit fram till att det står mellan Stöckli stormrider 88, Faction dancer 1 och Fischer ranger 84 eller 90. Jag vill ha en skida som till 90% används i pist men vill ha möjlighet att svänga ut utanför pisten och framförallt ha en skida som inte gör riktigt uppkört pist så jobbig att hantera. Åker mest i alperna och ofta är pisterna riktigt uppkörda efter lunch eftersom länder längre söderut är välsignade med lite varmare klimat än vi nordbor. Söker alltså en skida som man kan carva skönt med men som samtidigt kan flyta på snön när det dumpat och kan svänga runt uppkörda pucklar även i medelhög hastighet.

Jag kan ha fel, Faction Dancer är fortsättningen på den svincoola Dictator serien vilken är en ganska jobbig skida som kräver sin åkare även om de blev lite mer körbara de senare åren. Det är en kraftfull skida som kommer att leverera i pist i hög fart.. Fisher Ranger är en mer lekfull skida med fart kapacitet, tror inte att den alls är i klass med Faction skidan i pist men väl något trevligare för bus i skogen..

(jag har själv första generationen av Faction Diktator 3.0 som straffar direkt vid minsta misstag, jag har efter 7 år kompletterat med en Fisher Ranger 108 för att kunna hänga med mina barn off pist, den är som jag förstår det duglig i pist men gör sig bäst utanför..)

Kan varmt rekommendera Armada Declivity 92ti. Enligt mig tickar den alla boxar du söker.

En skida som enligt mig funkar för allt. Lekfull men inte nervös. Sväljer ojämnheter riktigt fint och har väldigt bra bett även när det är hårt.

Sedan jag skaffade mina har jag inte åkt speciellt mycket på mina andra skidor. Har en bredare armada tracer 108 för dagar med nysnö och ett par völkl ragetiger gs. Dom står bara och samlar damm nu. Vill inte åka på annat än mina declivity :)

Lycka till!

Tillbaka
Topp