Flera skidor/pjäxor i samma skid/pjäxbag för familj - Hur petiga är flygbolagen (SAS)?

psortti

Aktiv medlem
Flera skidor/pjäxor i samma skid/pjäxbag för familj - Hur petiga är flygbolagen (SAS)?
Hej

I år får barnen följa med till alperna för första gången!

Läser man SAS bestämmelser för skidutrustning står det att det en skidbag/pjäxbag ENDAST får innehålla ett par skidor/pjäxor. När man åker ner en familj på 4 personer (alla har egen utrustning) vill man ju å andra sidan minimera antalet kollin, och det bör ju därför rimligtvis vara OK, att har två par skidor/pjäxor i varje skidbag/pjäxbag, så att man checkar in 2+2 skidbagar/pjäxbagar istället för 4+4... Är det någon på forumet som upplevt problem med detta (vi åker med SAS)?

Patrik

Brukar alltid gå att pressa in mer än vad det står på flygbolagens hemsida. Så länge man är ute i tid och inte åker dem stressigaste dagarna på året.
Har de senaste gångerna jag flög med SAS och BA packat in två puderskidor (betydligt otympligare än barnskidor) och spade, sond, skor lite skidkläder.
Håll dig inom +-12kg (tror det är gränsen på sas, är 23kg med BA vet jag) kom inte med ett bauta fodral och se inte ansträngd ut när du bär runt på det :)
Tips är även att betala i förväg online, gör incheckningsnissens jobb lite lättare och dem blir oftast godtyckligare då.
Så mao, se till att dem som jobbar vid incheckningen behöver göra så lite som möjligt så brukar dem kunna se genom fingrarna när det gäller det mesta. Om vi inte snackar USA dvs, försökte oannonserat gå igenom tullen med en komplett lavinrygga som handbagage, blev lite småjobbigt och tog lite mer tid än planerat.

Ett par barn/juniorskidor får ju lätt plats i ett normalt skidfodral tillsammans med ett par vuxenskidor. Då är du nere i 2 fodral. Det har aldrig stoppat mej. Åker du SAS har du ju 23 kilo frivikt på bagaget. Om inte du skall ha hela festgarderoben med dej räcker det gott till med 2 väskor för 4 pers. Det finns ju tvättmedel.

Om bindningarna sitter på rails så är de lätta och ta bo. Ta bort på ett par och bunta ihop paret och svep lite bubbelplast runt railsen. Lägg sedan ett par utanför och spänn ihop. Blir kompakt. Lägg sedan de lösa bindningarna i pjäxbagen eller annan väska.

Brukar göra så när jag vill ha med ett par pistskidor (med rails) och mina bredare skidor.
Har funkat de flertalet gånger jag flygit med SAS eller annat bolag.

Vill ni ha med er mycket bagage så rekommenderar jag en duffelbag typ North Face Base Camp XL.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp