Precis som Seecard1 så köpte jag ett par Tecnica Cochise Pro 130 och blev osäker på om flexen kanske var för hård. I butiken (Alpingaraget i Stockholm) så hade jag enbart gått på passformen och 130:an med sin 98 läst satt absolut bäst (av många provade modeller). 120:an kändes rejält annorlunda med sin 100 läst och 110 ytterligare ett steg ned i komfort då den har en annan innersko. Till saken hör att jag har haft ett rätt rejält uppehåll i skidåkningen, hade inte stått på ett par skidor på 25 år när jag började lite försiktigt förra året. Körde först på ett par Salomon Impact CS 90 som var alldeles för mjuka.
Jag är ganska lätt (63kg och 182cm) och sammantaget så blev beslutet att byta ned mig till Tecnica Cochise 110. Tyvärr så kändes den klart större i samma storlek (27.5), men det gick inte att gå ned till 26.5 då mina fossingar är ca 27.8 (lade in volume reducers som hjälpte lite). Hursomhelst, detta var mitt beslut med mina förutsättningar och jag vet inte om detta hjälper dig i dina funderingar.
Det kan dock vara värt att nämna att säljaren på Alpingaraget betonade att Cochise 130 visserligen är en tämligen styv pjäxa för att ha gåläge, men att den nya plasten luras lite då den inte stelnar lika mycket i kyla (eller mjuknar i värme beroende på hur man ser det). Alltså den känns styvare i rumstemperatur än vad många andra liknande pjäxor gör. Om det stämmer vet jag dock inte.
Lycka till med vilket beslut du än tar.
/Daniel