Flex pjäxor

Seecard1

Ny medlem
Flex pjäxor
Köpte precis ett par tecnica cochise 130. Är lite osäker om jag skulle valt 120 flexen istället? Väger 70 kg 173 cm, åker såväl pist som offpist. Föredrar stora svängar med hög fart
Erik

Flex pjäxor
Finns inget som säger vad du ska ha utan det är mer vad du vill ha. "Flex nummret" är dessutom inget Din eller iso norm utan det är mer som ett prestanda index och varierar mellan olika tillverkare.

Flex pjäxor
Blåst tror jag inte. Skiljer ju inte mer än 500 SEK mellan 120:an och 130:an. Åandra sidan blir ju en tiltbar 130 med gåläge mjukare än än nitad 130 racingpjäxa

Flex pjäxor
Sonen kör med lange xt 120 väger knappa 60 kg och -180 cm. Men om det för den skull passar dig med cochise med 130 flex ver jag inte. Jag själv kör med K2 pinacle 130 men väger dryga 90 och 193 lång men är +50 år och dom pjäxorna trivs jag bra med.
Men spontant kanske i överkant i och med att du ställer frågan. Annars hade du vetat. Vad hade du för pjäxor innan? Vilka råd fick du innan/vid köpet?

/GC

Flex pjäxor
Åk och känn efter, jättesvårt att veta vilken flex som är "rätt" och som tidigare sagts, det är skillnad på flex och flex.

Själv väger jag 75 kg och stoppar tassarna i Technica Bordacious 130. Känns stabilt och personligen tycker jag nya skidor vurmar för styvare pjäxor. Placerar mer vikt på häl/hålfot än tidigare.

/Leder

Flex pjäxor
Precis som Seecard1 så köpte jag ett par Tecnica Cochise Pro 130 och blev osäker på om flexen kanske var för hård. I butiken (Alpingaraget i Stockholm) så hade jag enbart gått på passformen och 130:an med sin 98 läst satt absolut bäst (av många provade modeller). 120:an kändes rejält annorlunda med sin 100 läst och 110 ytterligare ett steg ned i komfort då den har en annan innersko. Till saken hör att jag har haft ett rätt rejält uppehåll i skidåkningen, hade inte stått på ett par skidor på 25 år när jag började lite försiktigt förra året. Körde först på ett par Salomon Impact CS 90 som var alldeles för mjuka.

Jag är ganska lätt (63kg och 182cm) och sammantaget så blev beslutet att byta ned mig till Tecnica Cochise 110. Tyvärr så kändes den klart större i samma storlek (27.5), men det gick inte att gå ned till 26.5 då mina fossingar är ca 27.8 (lade in volume reducers som hjälpte lite). Hursomhelst, detta var mitt beslut med mina förutsättningar och jag vet inte om detta hjälper dig i dina funderingar.

Det kan dock vara värt att nämna att säljaren på Alpingaraget betonade att Cochise 130 visserligen är en tämligen styv pjäxa för att ha gåläge, men att den nya plasten luras lite då den inte stelnar lika mycket i kyla (eller mjuknar i värme beroende på hur man ser det). Alltså den känns styvare i rumstemperatur än vad många andra liknande pjäxor gör. Om det stämmer vet jag dock inte.

Lycka till med vilket beslut du än tar.

/Daniel

Tillbaka
Topp