Flex

Flex
Hej!
Köpte för en två veckor sedan ett par Salomon xpro100 storlek 27,5 som jag körde en helg i Vemdalen och sedan en vecka i trysil med. Mitt problem kom andra dagen i trysil då det gjorde så förjäkla ont i smalbenen/skenbenen och jag var tvungen att köra ganska löst spänt resten av veckan (inte det roligaste när man köttar relativt uppåkt offpist/skog med ett par ganska tunga skidor). Frågan är vad detta problem kan bero på? Väger en 85kg, har som sagt ett par tunga skidor och skulle väl säga utan att överdriva att jag är en god åkare. Skulle jag behöva stummare flex eller kan det bero på för stora pjäxor? Åker offpist så ofta som möjligt men även åk i pist och park förekommer. Har rätt att byta dessa pjäxor i två veckor framöver. Tack på förhand!

Flex
Låter mer som benhinneinflammation (mer en belastningsskada än inflammation dock) googla runt lite och sök även här på forumet då flera trådar behandlar ämnet. Stämmer symtomen så finns det olika lösningar, men börja med att vila iaf.

Flex
Trodde inte på benhinneinflammation först men när du säger det stämmer symptomen ganska bra. Blir nog vila någon vecka nu innan man eventuellt åker igen, tack för tipset!

Flex
Min gissning är att du när du har "köttat skog" har slängt på bakvikt med regelbundenhet. Det gör man ofta i lite halvdålig snö och trånga lägen, vare sig man vill eller inte. Då kommer benhinneinflammationen krypande. Åker man vecko- eller helgresor med mycket vila emellan spelar det inte så stor roll. Det brukar hinna läka ut om man inte belastar för mycket i annan träning.

Flex
En 26-26,5, pjäxorna var 27,5. Säljaren rekommenderade att man skulle ta en storlek större, något som jag i efterhand förståt är felaktigt. Kan benhinneinflammation bero på detta? Kan det även bero på att jag skulle behöva stummare flex eller ligger problemet enbart i bakvikten?

Flex
Lämna tillbaka pjäxorna om du fortfarande kan. Du ska inte ha en storlek större, det leder till en mängd olika problem, tex. så tenderar man att belasta väldigt ojämt mot plösen, vilket leder till ömma skenben.

Flex
Runt skenbenen brukar man ju kunna "hälla åt" så man får blodstopp om man vill så tror ditt problem är benhinneinflammation om det är innuti på själva benet och inte i köttet du har ont.

Bakvikt och åk-ovana är ett bra recept på benhinneinflammation !

Flex
bootfitta sa:
Lämna tillbaka pjäxorna om du fortfarande kan. Du ska inte ha en storlek större, det leder till en mängd olika problem, tex. så tenderar man att belasta väldigt ojämt mot plösen, vilket leder till ömma skenben.
De är bytta mot ett par Salomon xmax 120 storlek 26,5 nu, får hoppas att dessa kommer sitta bättre.

Tillbaka
Topp