Flow eller Step-in

honeback

Ny medlem
Flow eller Step-in
Tjenare. Står inför ett litet dilemma. Jag ska lära mig åka snowboard i vinter. Har fått en bräda av en kompis som jag tänkt lära mig på. Fick även med ett par step-in bindningar med tillhörande boots(ja, dom passade). Men när jag va hemma hos en annan kompis så slängde han fram ett par flow bindningar. Såg ju ut som att dom va lite stabilare för foten. Men eftersom ekonomin e lite ansträngd så vill jag inte köpa nya boots.
Jag undrar alltså vilka bindningar jag ska använda och om jag isf kan använda step-in boots till flowbindningarna? Gärna snabba svar då ja åker imorn.

Flow eller Step-in
Har du åkt bräda med vanliga bindningar förut?
jag gillar varken step-in eller flow men om jag var tvungen att välja hade jag kört på flow bindningen, dock vet jag inte hur det funkar med step-in skor i flowbindningar.
Du kan ju testa om skorna passar i flow bindningarna-

Senast ändrad:
Flow eller Step-in
Generelllt sett funkar inte set in boots in nåt annat än step in bindningar.
Själv tycker jag dock både flow och step-in är värdelös smörja. Glöm inte att ta med skruvmejsel och locktite om du ska köra på flow då dom krånglar konstant.

Flow eller Step-in
Fan va snabbt svarat!! Jag har åkt 3 h förut på en kompis bräda som va inställd på goofy:S
Hmm..Okej. Vi slängde i bootsen i flow bindningarna och de såg ut som de skulle funka. Tog bara bort den där remmen på ovansidan skon. Kanske blir att man köper riktiga saker i framtiden. Ska lära mig åka nu bara.
Tack för snabba svar. Gärna ännu mer åsikter.

Flow eller Step-in
riktiga bindningar is the shit.. det är ju det ända som blir stabil och bra på riktigt.. finns ju typ inga profesionella åkare som har flow eller step-in.. utom några finnar som kör med flow, men palla lita på finnarna..
sen tycker vissa att det är segt att sitta och spänna fast brädan inför varje åk, men frågar du mig så är det kännsla i det.. det hör till..

Flow eller Step-in
det går rättså fort att spänna på vanliga bindningar när man vänjer sig och det blir som en trevlig uppladdning :D

någon typ av snabb-bindning kanske kan vara trevlig om man kommer gå mycket uppför småbackar? ..

Flow eller Step-in
Flow ska du köra, är inte någon brädåkare just nu men tyckte då mer om flow än step-in när jag åkte. Kändes stabilare med flow och varit med flera ggr om kompisars step-inbindningar som krånglar. Allt från som Mandelstroem sa att det fastnar is till att krashar du rejält kan det hända att hela faderullan vrider sönder sig på något vänster.

Sen som onaka här sa, det går fort när man lär sig och blir ju nästan endel av åkningen. Hoppa av liften, stampa ner foten och spänna medans man ser ner över backen och funderar över linjen ;)

Flow eller Step-in
Håller med om att vanliga bindningar is the shit! Mkt mer stabilt + en liten mys-stund/uppladdning innan åket.

Flow eller Step-in
har prövat step in, dom suger!! ja fick låna syrrans stav för att få bort is varje gång ja skulle sätta fast foten... jävligt jobbigt i längden..... vanliga is the shit!!!!!!!!

Flow eller Step-in
Flow helt klart! tillochmed skönare än vanliga bindningar! bra stöd på ovansidan av foten, och snabba att ta på och av!

Flow eller Step-in
kodiak sa:
har prövat step in, dom suger!! ja fick låna syrrans stav för att få bort is varje gång ja skulle sätta fast foten... jävligt jobbigt i längden..... vanliga is the shit!!!!!!!!
Precis samma sak med flow... det fastnar hela tiden snö på bindningen under skon som sedan blir till is och är väldigt obekvämt att ha under foten. Dessutom pajjade mina flowbindningar stup i kvarten och jag hade ändå en av dom finare varianterna.

Tillbaka
Topp