Flux vs Union

R-Eriksson

Ny medlem
Flux vs Union
tänkte köpa ett par nya bindningar i år och man hör ju inget annat än positivt om unions och flux bindningar. Så frågan står som följer vilka är egentligen skönast/hållbarast/mest prisvärda?

Flux titan eller Union Force? (alternativt Union Cadet Dlx)

Flux vs Union
Är också satans intresserad av detta! har kört på ett gäng olika carteler i några år och är grymt nöjd med dem men vore skoj att testa något annat, spanar hårt på just dessa två just nu.

Flux vs Union
union ska ni köra på ! skönaste bindningarna jag har haft och kört på. Allt på dom är verkligen sjukt hållbart och man kan spänna så att man verkligen sitter fast stenhård så du är som limmad på brädan och samtidigt är dom mjuka så det blir allt annat än stelt. UNION är det ända rätta !!!

Flux vs Union
har kört flux super titan många år och är sjuuukt nöjd. funderar på ett par union force i år faktiskt. har också hört mycket bra om dom. Fast om jag får stå och välja mellan dom två i en butik skulle jag nog välja flux ändå. bara för att jag vet hur dom är

Flux vs Union
btw tycker jag att folket i sverige har sjukt bra smak. det brukar alltid stå mellan flux och union samt bataleon och lib tech.

Flux vs Union
slickrick sa:
tänkte köpa ett par nya bindningar i år och man hör ju inget annat än positivt om unions och flux bindningar. Så frågan står som följer vilka är egentligen skönast/hållbarast/mest prisvärda?

Flux titan eller Union Force? (alternativt Union Cadet Dlx)
Tänker inte ge mig in på flux vs union, är för partisk för den diskussionen ;-)

Tänkte bara Tipsa om Union Contact som alternativ till Force:en. Cadet DLX är också en grym och prisvärd bindning men vädigt lik Force i styvhet och liknande medan Contact är något mjukare och "tweakvänligare" och följer brädans naturliga flex bäst av alla Union bindningar, optimal bindning för revers camber brädor. Force är en verklig arbetshäst som de flesta i union teamet kör på, men Kass och Gigi är uttalade fans av Contact. Cadet DLX är som sagt mest lik Force fast har något sämre straps och en enkare bottenplatta, vilket också gör den betydligt billigare.

Men vill du vara lite extra speciell i backen i år, skaffa dig ett par Union SuperPro (Force bottenplattor med Force SL bakkappor). Hört att One Off Söder har 3 exemplar av 5 totalt i sverige ;-)

/Slut på säljsnacket hehe

Flux vs Union
Hmm hörde att de perfekta köparna för SuperPro´n var "Doctors and Drug Dealers" pga av det höga priset och är ju inte något av detta så får nog kolla på de andra variantern.

Är det någon som har koll på hårdheten Cartel vs. Union?

ps. Sorry slickrick om jag lånar din tråd, hoppas att jag bara bidrar med lite extra?! ds.

Flux vs Union
Jag håller mig också ifrån att uttala mig eftersom jag är helt partisk:D

Jag tycker dock att det är rätt uppenbart att Flux och Union är de renodlade bindningsmärken som verkligen pushar utvecklingen. Burton ligger såklart också där framme men min personliga åsikt är att de fortfarande går sönder lite för ofta för att komma från världens överlägset största snowboardföretag.

Flux och Union gör hållbara och bekväma bindningar med genomtänkt design och jag tror inte att man går fel med något av märkena. Priserna ligger väldigt lika.

Jag är själv väldigt nyfiken på att testa ett par Union efter att ha kört endast Flux i fem år. Kanske ska skaffa ett par bara för att jämföra.

Flux vs Union
det bästa vore om det faktiskt var någon som har kört på båda! :)

av allt jag har läst har jag inte hittat någon som uttalar sig om vilka som faktiskt e skönast av de två :P

folk prisar antingen flux titans eller så hyllar de union force. kanske e så att när folk har testat någon av dom så e de fast o vägrar åka på något annat? :)
och även om det inte är något annat än positivt vore de roligt att höra från någon som faktiskt haft erfarenhet av båda! :O

Senast ändrad:
Flux vs Union
Alltså är egentligen Flux Titan att jämföra med Union Force? Är inte Force i Unions övre sortement och Titan i Flux mellan/lägre. Jämförbar bindning hos flux borde väl vara super titan, feedback eller superdiamond. Doughboy?

Jag tror att båda bindningstillverkarna gör så pass bra bindningar att vilken som är skönast handlar om personlig smak, åkstil, åkning och boots.

Senast ändrad:
Flux vs Union
Flux Super Emblem - Union Cadet Dlx
Flux Titan - Union Contact
Flux Super Titan - Union Force
Flux Feedback - Union Force SL
Flux Super Diamond - Union Force MC

Det är ungefär hur det ser ut anser jag. Priser och prestanda är väldigt lika.

Flux vs Union
Den här intressanta tråden dog visst:D

Det vore riktigt roligt att höra från de som kört både Union och Flux. Jag vet personligen bara en, yo-han, här på forumet som kört båda märkena och han verkar gilla dem skarpt båda två.

Ingen annan?

Flux vs Union
För att hålla tråden lite vid liv så kan jag berätta att jag var på både Core och OneOff idag och klämde och kände på Union-bindningarna, känns redigt gedigna och har massa små detaljer som verkligen känns som att det är någon som tänkt ett steg längre. lutar nog mot ett par Uninon Force för mig. Kollade även på Cadet´en men den känns lite i mjukaste laget...

Senast ändrad:
Flux vs Union
"use the force...." Ne men allvarligt, de är ett par riktigt grymma bindningar Union Force. Har dock tittar lite på flux titan också inför iår...Så bra tråd som borde hållas vid liv :D

Flux vs Union
REriksson sa:
känns lite synd dock att de e svårt att gå o klämma o känna på fluxbindningarna :(
JA, det är synd. Gå till din butik och fråga efter Flux så är chansen störe att de tar hem dem i framtiden.

Det går att klämma i Åre, Jönköping och Eskilstuna i alla fall.

Flux kommer även att finnas på testdagar i Åre och Sälen om en dryg månad.

Flux vs Union
Doughboy sa:
REriksson sa:
känns lite synd dock att de e svårt att gå o klämma o känna på fluxbindningarna :(
JA, det är synd. Gå till din butik och fråga efter Flux så är chansen störe att de tar hem dem i framtiden.

jag har frågat, men har inte hittat någon återförsäljare i stockholm än iaf...

Flux vs Union
Doughboy sa:
REriksson sa:

Jönköping????:)
Berätta gärna lite mer.

Flux vs Union
jönköping?

svar: permafrost är distrubitör för flux och håller till i jkpg, bara maila permafrost så får du snabbt svar, har ett par flux super emblem och är fruktansvärt nöjd !

Flux vs Union
De verkar inte så faktiskt, men One Off i city tar säkert hem ett par om du ber dem och du måste såklart inte köpa dem om du mot förmodan skulle bli tveksam.

Flux vs Union
Jag undrar vad det optimala boots märket är tii Union? Har ett par Union data jag tänkte köra med iår. Har ett par K2 T1 boots som kanske ska bli uppgraderade till ett par andra inför denna säsong. Några som vet vilka boots man bör köpa/ inte köpa? Funkar Burtons boots tex? De har en ganska annorlunda "rygg" jämfört med andra märken tex?

Flux vs Union
Blev ett par Union Data för mig, fick ett bra pris så slog till. Ska bli spännande att testa. Tror det kommer funka betydligt bättre med min MC kink än Cartel:erna..

Flux vs Union
Har kört både Flux, Union, Technine och Burton. Tycker alla dessa 4 hör till de bättre och är väl iofs lite olika design och funktionsmässigt men alla 4 märken är "bra köp"

Idag finns det mycket bra att välja på, tur att step-in, Emery, Flow och allt annat är mer lr mindre historia. Fötterna är iaf gladare idag...

Hepp Hepp

Flux vs Union
Jag har kört Flux i några år och inte haft något problem med dem och dem är verkligen sköna!
Skulle skarpt tipsa om dem.

Flux vs Union
Har inte kört på Union men köpte Flux första gången för ett par år sedan och har kört på dom sedan dess. Gillar dom mest för the simplicity, ska du ställa om toe-/anklestrap görs det ju endast med du viker ut en liten plastbit och skruvar med den. Du behöver allt inga verktyg till bindningar förutom när du sätter på dom på själva brädan.

Jag var lite tveksam till att man skruvar med den plastbiten, alltså att den lätt skulle gå sönder när det var kallt men det har aldrig hänt för mig. Inte ens i -20 och när jag var less.

Annars så har dom ju grymt bra kvalité som vissa andrar bindningar inte har (läs BURTON!) Skönt material, och härlig design.

Jag kommer fortsätta köra på flux, och jag rekomenderar dom!

Senast ändrad:
Flux vs Union
jag kör burton infidel i år, SJUKT värda bindningar! wings och helt underbar dämpning med est-systemet (inga skruvar under fötterna = 100% dämpning) så den är att rekommendera :D

Flux vs Union
Jag har kört på Flux i typ 4 år och provat många modeller.
Vilka bindningar man ska ha beror ju lite på vad/hur man kör.
Jag gillar Flux Feedback när jag kör hopp och pipe som är styva och sjukt sköna dom
är perfekta för det.
Om man kör typ rails så skulle jag köra Distoration eller titan.
Hopp feedback eller super titan och vill man vill köra allt så är nog titan supertitan eller feedback bäst.
Flux är sjukt bra bindningar som håller och är sköna för fötterna jag rekommenderar absolut flux.

Tillbaka
Topp