Flyg + utrustning

riley66

Ny medlem
Flyg + utrustning
Tja!

Jag har kollat runt bland lite trådar men har tyvär inte hittat någon vettig information.

Om man flyger och har med sig skidor + pjäxor är det värt att checka in båda delarna eller ska man plocka med sig pjäxorna som handbagage? jag har fått för mig att dom inte direkt är så lugna med packningar och vill helst inte checka in pjäxorna i separat bagage.
Någon som har input på detta?

Har även funderat på skidbag där det finns extrafack för pjäxor dock har jag inte hittat detta hos någon återförsäljare.

Mvh Rickard

Flyg + utrustning
Emballera pjäxorna i bubbelplast, eller ta lite underställ och vira in pjäxorna i, så får du mindre packning i väskan.

Checka in båda, pjäxorna är inte så hemskt otåliga. Det finns pjäxbagar med fodring oxå.

Lycka till!

Flyg + utrustning
stort skidfodral och pjäxbag is the shit.
Skidorna och pjäxorna ska inte vägas, alltså lägger du ner allt tungt i de väskorna.

Skidbag med extrafack för pjäxor fungerar bara om du bara kör SL-carvers och inte har större pjäxstorlek än 23,5...

(2 par fetingar och 28,5:or fungerar INTE!!!) :P
Har dakines dubbla skidfodral, finns bl.a. på skistore.se

Flyg + utrustning
ta en stor skidbag, lägg pjäxor, kläder å utrustning. om du har nåt annat (som en ryggsäck med kamera) så knäpp bara fast hjälmen där å ta me dig den in i planet så den inte ligger å "böjs" (sätt flera gånger att det kan hända). Absolut lättaste sättet att resa. Pjäxorna är lite lätt ironiskt uppenbarligen tåligare än hjälmen så dom klarar att checkas in.

Min åsikt utifrån min erfarenhet.

Lycka till!

Senast ändrad:
Flyg + utrustning
För det första så bör du berätta med vilket bolag du flyger och vart. Det är olika regler för olika bolag och destination (Europa eller NordAm).

För SAS (Star Alliance) och Nord Amerika gäller följande.

Du får ha

2 kolli a 20 kg.

1 Pjäx bag + 1 skid bag innehållande ETT PAR skidor räknas som ett Kolli.

Altså det är bättre att packa i pjäxbagen då du endast får ha med 1 väska 1 pjäxbag och ett skidfodral. Om du packar pjäxor i väskan så tar dom upp dyrbara kg som du har till förfogande i den väskan.

Du får betala för

Övervikt och extra kolli. Altså du kan ha med en 25kg väska och ett par extra skidor men då betalar du.

Du får inte

*Du får inte ha två par skidor i ett fodral. Det handlar inte om pengar här utan en regel som gäller att du inte får ha det så. Det andra paret måste packas separat i eget fodral. Gäller även om du har grymma Dakine fodral som är gjorda för flera par, dom kommer inte ombord på planet med två par skidor i sig.

*Du får inte ha en väska över 32kg. Väger väskan mer så tvingas du packa ur grejer.

Tex

Flyg + utrustning
Om man är lite pessimistisk och det ska man vara när det gäller flygbolag så skall man inte checka in pjäxor eller det allra nödvändigaste för skidåkning (kläder, goggles, osv), eftersom bagage har en tendens att komma bort. Skidor kan man alltid hyra, men man vill inte gå runt i byn en eller ett par dar när det finns puder. Sepciellt inte om man bara är borta en vecka eller 2.

Alltså, ta med sig pjäxorna löst som handbagage och åk i skidjackan o knöla ner underställ o brallor i ryggan så klarar man sig de första dagarna...

Flyg + utrustning
TexMurphy sa:
Du får inte

*Du får inte ha två par skidor i ett fodral. Det handlar inte om pengar här utan en regel som gäller att du inte får ha det så. Det andra paret måste packas separat i eget fodral. Gäller även om du har grymma Dakine fodral som är gjorda för flera par, dom kommer inte ombord på planet med två par skidor i sig.

*Du får inte ha en väska över 32kg. Väger väskan mer så tvingas du packa ur grejer.

Tex
Detta stämmer!
men när den söta lilla tjejen i disken frågade hur många skidor och hur mkt min skibag vägde svarde jag : Hmm runt 30 kg och ett par slalom skidor. (sannigen var tre par skidor och ca 70 kg) Men det kanske inte fungerar varje gång. Sen en annan erfarenhet är att de krånglar med på de stora flyg platserna i sverige Landvetter och arlanda. Inte på de små som lkpg eller jkpg.

hnrk: hur ofta händer det dig att det tar längre tid är några timmar innan babget kommer tillrätta om man flyger ett ej skit bolag?

karl

Flyg + utrustning
kalle188 sa:
TexMurphy sa:
Du får inte

Tex
Detta stämmer!
men när den söta lilla tjejen i disken frågade hur många skidor och hur mkt min skibag vägde svarde jag : Hmm runt 30 kg och ett par slalom skidor. (sannigen var tre par skidor och ca 70 kg) Men det kanske inte fungerar varje gång. Sen en annan erfarenhet är att de krånglar med på de stora flyg platserna i sverige Landvetter och arlanda. Inte på de små som lkpg eller jkpg.

hnrk: hur ofta händer det dig att det tar längre tid är några timmar innan babget kommer tillrätta om man flyger ett ej skit bolag?

karl
Hmm, är detta en ny regel med endast ett par skidor? Har tidigare flugit med två par i vanlig tygfodral och det har inte varit några problem.

Flyg + utrustning
kalle188: Hittils i àr sà har det ungefär hänt minst tre personer i veckan som kommer till vàr shop och hyr grejoir. är ganska vanligt att det blir förseningar pà grejor. ALLTID pjäxor som handbagage....

//H

Flyg + utrustning
Sätt på dig pjäxorna och stoppa skorna i väskan, väger inte specielt mycket.
Sen när du väl sitter på planet kan du ta av dig pjäxorna och när du landar är det bara att packa upp skorna och lägga ner pjäxorna.

Enkelt och man behöver inte fundera över fikt hit och dit,

Ha de!

Flyg + utrustning
Pjäxor i handbage känns bara så jäkla jobbigt med alla säkerhets kontroller.

Förr så brukade jag försöka minimera incheckat bagage och bara åka med handbage (3 veckor i usa på bara handbagage). Men nuförtiden är det minimera handbage som gäller. Brukar försöka åka helt utan.

Tex

Flyg + utrustning
BAGAGEREGLER
Viktigt angående handbagage. Fr.o.m. 6 november 2006 gäller nya regler inom EU (även Norge, Island, Liechtenstein och Schweiz) för säkerhetskontroll vid flygning. Bland annat begränsas mängden vätska man får ha med i handbagaget. De nya reglerna gäller alla flygningar inom EU, såväl inrikes som utrikes. Incheckat bagage påverkas inte av de nya begränsningarna. Följande får du ta med:
Vätska, gelé och spray som får tas med i handbagaget begränsas till max 100 ml (1 dl) per behållare. 
Behållarna (flaskor, burkar, tuber osv) ska placeras i en genomskinlig en-liters plastpåse och utan problem få plats i påsen, som ska vara stängd. 
Plastpåsen ska dessutom vara återförslutningsbar.
För mer information, se Luftfartsverkets hemsida,

Kanada
Begränsningen av bagaget ligger i antalet kolli. Du får aldrig ha med dig mer än 2 st. kolli + 1 handbagage.
Följande alternativ finns:
Alt. 1: 2 st. kolli á 23 kg (total dimension får vara 158 cm, höjd+bredd+längd ger dimensionen) +1 handbagage á 10 kg (mått 23x40x55cm).
Alt. 2: 1 st. kolli á 23 kg (total dimension får vara 158 cm, höjd+bredd+längd ger dimensionen) +1 st skidfodral med ett par skidor och stavar eller 1 st snowboardfodral med endast snowboard packat i fodralet +1 handbagage á 10 kg (mått 23x40x55cm).
Oavsett vilket alternativ du väljer får du lov att ta med dig ett extra kolli med pjäxor eller snowboardskor i en separat väska. Men det får ENDAST vara pjäxor eller snowboardskor i detta kolli.
Viktigt angående handbagage. Tänk på att man på flygresorna till och från Kanada mellanlandar i Europa. Läs därför igenom den specifika informationen angående handbagage ovan.

Flyg + utrustning
Hur är det när man reser med sas till alperna? Prata med sas och dom sa att det är 20kg som på din totala vikt och då räknas skidor med i den vikten? Alltså skidor + bagage ska väga max 20kg. Ha för mig att det är 20kg bagage exkl skidor?

Flyg + utrustning
TexMurphy sa:
Pjäxor i handbage känns bara så jäkla jobbigt med alla säkerhets kontroller.
Hmmm, jag reser alltid så, har aldrig haft några problem. Det finns ett par pjäxor i hela världen som passar mina fötter, inte en chans att jag skickar dem som incheckat bagage...

Peter_Haggkvist sa:
Alltså skidor + bagage ska väga max 20kg. Ha för mig att det är 20kg bagage exkl skidor?
20 kg bagage exkl skidor är det. Om du lyckas få 20 kg bagage inkl. skidor kan du slippa betala skidfrakt men det verkar variera en del mellan olika flygplatser hur det funkar.

Flyg + utrustning
Den gemensamma nämnaren för alla flygbolag är att de alltid gör allt för att:
-resenärerna ska få betala övervikt
-slarva bort ditt viktiga bagage
-förstöra ditt viktiga bagage
-försena dig
-ta bort allt benutrymme ombord på planet
-hitta på nya bagageregler på plats

Flyg + utrustning
Har jag förstått rätt eller? Måste jag förlita mig på turen när jag flyger till Kanada (canadian air) med mina två par skidor, pjäxor stavar och diverse annan skit i Dakine´s billiga version (Fall line eller va faan den heter) samt gammla lumpar bärsäcken och ryggsäck? Räknar ju naturligtvis med en överviktskostnad, men jag får alltså inte ta med detta i de väskor jag tänkt????SKIIIIEEET

Flyg + utrustning
En annan nyhet som gäller Air Canada är att man måste föranmäla all "sport equipment" innan man flyger annars tillkommer en avgift på runt 200$. Dvs det är du som biljett innehavare som måste ringa til AC och meddela att du skall ta med dig skidor på planet. Står detta inte på din biljett när du checkar inte är det bara att betala, något som ka bli en otrevligt överaskning för alla svenskar som skall hem i vår.

Tillbaka
Topp