Olika flygbolag har olika regler, bäst är alltid att ringa och fråga hur just det flygbolag man tänker flyga med vill ha det. Vissa flygbolag kräver även att man i förväg registrerar att man tar med visst gods ombord.
De vanligaste önskemålen från flygbolagen är i min erfarenhet:
1. Ryggsäck som handbagage med patronen iskruvad men utlösningshandtaget inaktiverat
2. Ryggsäck som handbagage med patronen urskruvad och utlösningshandtaget inaktiverat
Dessa två alternativ har jag* blivit rekommenderad när jag flugit med:
- British Airways
- Lufthansa
- Japan Airlines
- KLM
- Finnair
- SAS
*inte alltid jag som haft ryggsäcken utan ibland medpassagerare.
Skälet till att flygbolagen normalt inte vill ha exempelvis lavinryggsäckar i lastutrymmet är för att ifall en brand eller liknande inträffar i lastutrymmet så är det inte alltid detta märks förrän det farliga godset exploderar eller påskyndar brandutvecklingen. Därför vill flygbolagen ha detta gods i kabinen i största möjliga utsträckning så att man har kontroll över det om brand uppstår.
Sen att vissa här slänger in ryggsäcken i det incheckade bagaget ändå förstår jag inte riktigt. Denna last röntgas också och risken är bara större att man blir av med patronen då man själv inte kan vara där och förklara reglerna samt visa upp dokumenten från IATA.