Flyga med skidor hos Air Canada / SAS

Undrar hur det är med skidor och maxvikt..
Jag flyger till Calgary med Air Canada via frankfurt med SAS.
Vad jag har läst så är det bara 23 kg i maxvikt och skidorna är ju en bit längre än deras maxmått på bagaget.
Vad får man räkna med i extrakostnad?
Ngn som flugit med Air Canada tidigare?

//Simon

åker du med sas och har köpt biljetter därigenom så går du in på deras hemida www.sas.se, fyller i din bokningsreferens och lägger sedan till "extra skidor" som sportpaket. kostat 125 spänn när jag gjort det förut och då har de inte vägt in skidorna.

Åkte med SAS/Air Canada förra året, skidor och pjäxbag var gratis om man hade bokat i tid. Vi hade bokat med Go West.

När man bokade biljetten fick man tala om att man skulle ha skidor och pjäxor med sej.
Det är Air Canada som bjuder på skidor & pjäx bagaget inte Sas, men bokar man med Air Canada så köper dom in resan till England från Sas. Då är det Air Canadas bagage regler som gäller.

Det var lite problem att checka in bagaget med pjäxorna på Landvetter på grund av detta.
Men vi hade kollitags för allt bagage vi hade med oss.

Rättelse; det var i mars detta året vi åkte med Air Canada.

Senast ändrad:
Jag åkte också med Air Canada till Calgary förra vintern och kan instämma med det som sagts. De är supergenerösa. Anmäl i förväg så är det inga problem att checka in skidfodral, pjäxväska och ryggsäck utan att betala en krona. På Arlanda var de dock lite tveksamma innan de bestämde sig för att låta grejerna hänga med gratis. Men såhär i efterhand tror jag att det bara var hon i incheckningen som var osäker.
Däremot är mellanlandning på Heathrow ingen hit. Tog väl i alla fall 5 dagar innan mina skidor kom till skidorten (Castle Mtn), fick lite kompensation av försäkringsbolaget i alla fall som plåster på såren.

Jag ska med flyga aircanada nu snart,
kom man lägga bootsen i brädväskan? eller måste man ha sepparat bootväska?

som jag ser är det 23kg per väska? dvs 46kg totalt? låter iofs mycket

tedde sa:
Jag ska med flyga aircanada nu snart,
kom man lägga bootsen i brädväskan? eller måste man ha sepparat bootväska?

som jag ser är det 23kg per väska? dvs 46kg totalt? låter iofs mycket
Det har du ju faktiskt rätt i.
Däremot så blir ju ett skidfodral runt en 2 meter långt. :/

However, oversize and/or excess piece fees will be waived only for the following items, provided they are pre-registered (waiver on these items does not apply if they are checked in at the airport on the day of departure).

-skis and snowboard - Oversize fee waived

ser ju lovande ut

Är du förregistrerad gäller det du har registrerat. I mitt fall en skidbag på ca 40kg plus vanligt bagage. Har du inte registrerat ngt blir det förmodligen problem. Dock så ska du se till att bara ha tre kollin (skidor, resväska samt handbagage). Min polare fick betala en massa dollars extra för sitt fjärde kolli (pjäxbag) när vi flög hem i våras, men inte jag, trots totalvikt 60kg på bagaget. Det ägde allt!!

Låter fint de..
SAS är nog knappast lika generösa. Men biten ner till frankfurt kan dom ju inte ta så mkt för. 125 spänn låter ju överkomligt

Åkte med SAS & Air Canada för en månad sen. Då var det officiellt 24 * 2 kg. Du kan räkna en av dessa som dina skidor. Annars blir skidor extrabaggage men bara till 50 % av priset som vanligt baggage kostar. Lyckades dock komma undan med två väskor och ett par skidor utan att betala extra så bästa är att satsa på att vara extra trevlig på flygplatsena. Det brukar alltid funka ; )

Tillbaka
Topp