flygplans snow racer

Quvipp

Ny medlem
flygplans snow racer
Hej!

vi är ett gäng killar och tjejer i 11års åldern som har byggt ett litet "flygplan" i slöjden. tanken var att göra en linbana men vi fick aldrig spänt linan. så nu så har vi tänkt sätta på två snowskates under (skruva fast) och använda som snow racer.

I filmen tar vi hem planet. det finns vingar och en stjärtfenna men dom är ej påsatta på filmen. Vi har även tänkt bygga ett hyfsat stort hopp (så man flygar iaf 5m) vi kommer själv klart ha hjälm och diverse skydd som armbågs skydd mm. Vi har lagt ner mycket jobb på planet så det borde va hysfat tåliggt. Vad tycker ni om vår ide? nåt tips på hur vi kan få till styrningen?:cool:

flygplans snow racer
kan ju va att youtubelänken ska ligga mellan [start] länk [/slut] och inte mellan 2st :P

Sen så skulle jag vilja veta vad du vill få ut av att posta inlägget här samt informera om att det är 13 års gräns på forumet...

flygplans snow racer
Svårt ja, men chansen för er att lyckas försvinner direkt om formen inte är rätt. Och en låda är väl så långt ifrån aerodynamisk som man kan komma. Ni kanske inte tänkt på det men det finns en anledning varför riktiga flygplan ser ut som dom gör.

Principen är enkel, Lyftkraften måste övervinna flygplanets tyngd och "farten" framåt måste övervinna motståndet som flygplanet skapar genom luften. Lyftkraft uppnås av flygplanets vingar som är byggda på så sätt att luft strömmar snabbare över ovansidan än undersidan, vilket skapar ett undertryck över vingen samt övertryck under vingen och på så sätt kan flygplanet flyga. (Detta e en väldigt förenklad förklaring men den passar nog bättre till en 11-åring än lyftkraftsformeln som jag fick lära mig under min pilotutbildning) Här är ett klipp jag snabbt hitta som förklarar det:

Lycka till!

flygplans snow racer
BuckeL sa:
Svårt ja, men chansen för er att lyckas försvinner direkt om formen inte är rätt. Och en låda är väl så långt ifrån aerodynamisk som man kan komma. Ni kanske inte tänkt på det men det finns en anledning varför riktiga flygplan ser ut som dom gör.

Principen är enkel, Lyftkraften måste övervinna flygplanets tyngd och "farten" framåt måste övervinna motståndet som flygplanet skapar genom luften. Lyftkraft uppnås av flygplanets vingar som är byggda på så sätt att luft strömmar snabbare över ovansidan än undersidan, vilket skapar ett undertryck över vingen samt övertryck under vingen och på så sätt kan flygplanet flyga. (Detta e en väldigt förenklad förklaring men den passar nog bättre till en 11-åring än lyftkraftsformeln som jag fick lära mig under min pilotutbildning) Här är ett klipp jag snabbt hitta som förklarar det:

Lycka till!
+1

flygplans snow racer
majskomiker sa:
tror du fattade fel vi har inte tänkt flyga XD vi gjorde det som ett flygplan för skojs skull :D
Nä hoppas verkligen inte att någon tänkt flyga med i "lådan". Men dessa regler gäller oavsett om det är ett riktigt flygplan eller modellflygplan osv....

flygplans snow racer
Att detta inte är låst och bannat förstår jag inte :/

Han börjar ju till och med att skriva "Hej! vi är ett gäng killar och tjejer i 11års åldern" ...

Snödjup

Tillbaka
Topp