Flytta till Åre?

LenaL

Medlem
Flytta till Åre?
Hej, jag har sökt jobb i Åre kommun och funderar på om jag kommer trivas där. Flyttar ensam och känner ingen i området. Åker mest skidor i Gränsen vilket är mitt ”hemmaberg”. Bor i hus idag och måste isf ta en mindre lägenhet med tanke på priserna. Hur är det att bo i Åre permanent?

Flytta till Åre?
Hallå

Oj vilken svår fråga att svara på när man inte vet hur social du är eller vad du gillar att hitta på
Men eftersom du dels skriver här och gillar skidåkning, så antar jag att du är normalbegåvad och åtminstone halvtsocial

De flesta som bor här är inflyttade för bergetsskull, man gillar att hitta på saker som är relaterat till det vare sig det är utförsåkning vintertid/ sommartid, vandring flygning paddling löpning eller liknande.
Vilket gör att det är lätt att hitta likasinnade med liknade intressen.

Sen är det hyfsat kontinentalt i själva Åre, finns bra ställen att gå ut på, både för att äta eller bara hänga runt.

Känner rätt många som jobbar på ÅreKommun, och de är allt från unga nyutexaminerade till äldre som snart går i pension, ensamstående och med familjer, män och kvinnor. Så där finns allt från öppna trevliga till inskränkta bittra individer. Men generellt tycker jag de flesta där är mer än okej.

Boende i Åre är lite svårt, speciellt när man är ny, men det brukar lösa sig efter ett tag, under vintersäsongen är det svårare än på vår-sommar. Så försök att hitta något som okej, så kan man lösa något bättre när chansen dyker upp.

Sen är det lättare att hitta vänner under lågsäsong än högsäsong när det är många som bara är uppe för en kortare tid.

Men om man kan vara lite realistisk och inse att det inte alltid är sol och fluffig snö på vintern och det kan regna på sommaren, så är det riktigt bra att bo här.

Så välkommen hit

Flytta till Åre?
Ja, men jag är nog hyfsat begåvad. Gillar skidåkning mer än en vanlig Svensson och friluftsliv generellt. Halvsocial är nog en bra beskrivning då jag föredrar Åre före Sthlm. Eller gillar lagom mkt folk. Eftersom jag är från Kiruna så är vädret inget bekymmer. ☺️

Hur som, tack för ditt utförliga svar. Det uppskattas verkligen.

Flytta till Åre?
Du tänkte på vädret då förstås...

Cervinia hade faktiskt nyss betydligt värre översvämningar i byn än Åre! Allvarligt talat, det är inte alltid Kaiserwetter i alperna. Och många alp-skidorter är hiskeligt trista utanför skidsäsongen (iofs med många goda undantag). Har följt Åre under snart 50 år, gillar på det stora hela hur själva byn har utvecklats (om man har rimliga förväntningar) och tänker mig att orten gör sig bäst om man är på plats för det mesta. Kan gott förstå att folk flyttar dit permanent. Vi som istället satsar allt på en vecka då och då löper större risk att bli besvikna, så är det ju i Sverige.

Flytta till Åre?
Ja, men jag är nog hyfsat begåvad. Gillar skidåkning mer än en vanlig Svensson och friluftsliv generellt. Halvsocial är nog en bra beskrivning då jag föredrar Åre före Sthlm. Eller gillar lagom mkt folk. Eftersom jag är från Kiruna så är vädret inget bekymmer. ☺️

Hej,
Halvsocial här med som flyttat (visserligen från Stockholm) till Åre för rätt många år sedan. Har inte ångrat mig en sekund och uppskattar verkligen livet och alla årstider här.
Och vädret här är betydligt trevligare än Stockholm iaf 6 månader om året :)

Flytta till Åre?

Hej,
Halvsocial här med som flyttat (visserligen från Stockholm) till Åre för rätt många år sedan. Har inte ångrat mig en sekund och uppskattar verkligen livet och alla årstider här.
Bor du inne i Åre? Hur svårt är det att få ett bra boende som inte ruinerar en?

Flytta till Åre?
Cervinia hade faktiskt nyss betydligt värre översvämningar i byn än Åre! Allvarligt talat, det är inte alltid Kaiserwetter i alperna. Och många alp-skidorter är hiskeligt trista utanför skidsäsongen (iofs med många goda undantag). Har följt Åre under snart 50 år, gillar på det stora hela hur själva byn har utvecklats (om man har rimliga förväntningar) och tänker mig att orten gör sig bäst om man är på plats för det mesta. Kan gott förstå att folk flyttar dit permanent. Vi som istället satsar allt på en vecka då och då löper större risk att bli besvikna, så är det ju i Sverige.
Nu tänkte jag mer på det allmänna vädret, en översvämning var femte år är väl som det är. Men när Åre är fint, kanske speciellt på sommaren, så är det magiskt och slår det mesta i Sverige. Sen kanske det hjälper att min utsikt hemma från tomten är bland dom bättre i trakten 🙂

Men sen är det ju många som flyttar hit söderifrån och inte inser att det där vädret som man tror sig gilla ett par semesterveckor på vintern blir rätt ansträngande fem månader i sträck. Norra Sverige är verklig en helt annan sak än Mellansverige vädermässigt, på gott och ont.

När det gäller utvecklingen i byn så är det ju en bättre plats nu än när jag flyttade hit för 18 år sen, det går knappt ens att diskutera. Det som däremot gått lite förlorat är lite av community-känslan nu när så många fler flyttat in under kort tid. Det är fortfarande en betydligt enklare plats rent socialt än många andra, men ganska långt ifrån hur det var förr. Men det är ganska oundvikligt såklart.

Hur som helst så är Åre en suverän plats att bo på om man älskar friluftsliv och vill ha något i stil med Glesbygd+. Och kan hantera glesbygslöner med storstadspriser…

Flytta till Åre?
Bor du inne i Åre? Hur svårt är det att få ett bra boende som inte ruinerar en?
Jag bodde inne i centrala Åre första åren. Hyrde då till en helt klart rimlig andrahandskostnad. Nu bor jag i utkanten av systemet och det passar mig bättre. Klart lugnare men ändå både lift och spår-nära.

Men ja, rent generellt är det som Glisseur säger. Det gäller nog att kolla runt en hel del. Sen kan det nog bli lättare när man väl bor här och skaffar lite kontakter och man kanske hittar andra ställen i Åredalen än just centralt som passar en själv.

Flytta till Åre?

Då har ändå Stockholm, enligt min erfarenhet, bättre väder än syd- och Västsverige. Vinter med minus 3 och snö trumfar plus 1 och regn som i Skåne, eller slask som fryser på till tjocka iskakor som i Gbg.

Litet varmare höst och tidigare vår i syd iofs men… ffa mera ljus, längre dagar. Det skulle jag sakna. Sommarens längre dagar och ljusa nätter i all ära men de märks ju bara om vädret är bra.

Annars är det väl samma i hela Sverige - den svenska sommaren är årets bästa dag! 😉

Flytta till Åre?
Där har du lite av knäckfrågan. Boende i Åre är tyvärr lite i den övre prisklassen eller svårt att hitta, i alla fall inne i Åre by. Har du kollat på något boende ännu?
Det verkar vara det. Jag har tittat runt lite men inte helt seriöst då jag jag inte fått jobbet än. Väldigt höga priser.

Flytta till Åre?
Då har ändå Stockholm, enligt min erfarenhet, bättre väder än syd- och Västsverige. Vinter med minus 3 och snö trumfar plus 1 och regn som i Skåne, eller slask som fryser på till tjocka iskakor som i Gbg.
Pffff, dom vädren kan Åre vispa ihop på en och samma eftermiddag. Följt av -21 och snålblåst dagen efter. Den som fått för sig att Åre har bildskön, kritvit propagandavinter hela tiden kan snabbt bli besviken på verkligheten.

Bilagor

• IMG_5798.jpeg
    IMG_5798.jpeg
    110.5 KB · Besök: 242
Flytta till Åre?
Pffff, dom vädren kan Åre vispa ihop på en och samma eftermiddag. Följt av -21 och snålblåst dagen efter. Den som fått för sig att Åre har bildskön, kritvit propagandavinter hela tiden kan snabbt bli besviken på verkligheten.

Ja regn i en fesljummen stenjordig slaskbacke (som knappt bär skidorna) med blygrå himmel är väl närmast definitionen på depression, hjälmen kliar och man ser snöresterna snabbt bli uppätna av en massa blågråa hål... Ändå något visst att bo på en ort där man kan åka skidor från minus 35 till plus 25 grader i skuggan (har testat båda i Åre/Duved, i sol!!), ett spann på 60 grader. Inte på samma eftermiddag iofs.

Flytta till Åre?
g tror
Eftersom jag är från Kiruna så är vädret inget bekymmer. ☺️
Jag tror att vädergrejen är en stor sak för de som flyttar från södra Sverige. Är man från Kiruna kanske det känns varmt och skönt om somrarna? Det går att odla potatis och äpplena växer bra. Själv är jag från Umeå, tycker vädret i Åre inte är något större problem. Även om jag uppskattar sommardagar då det inte regnar.

Flytta till Åre?
g tror

Jag tror att vädergrejen är en stor sak för de som flyttar från södra Sverige. Är man från Kiruna kanske det känns varmt och skönt om somrarna? Det går att odla potatis och äpplena växer bra. Själv är jag från Umeå, tycker vädret i Åre inte är något större problem. Även om jag uppskattar sommardagar då det inte regnar.

Flytta till Åre?
Potatis o äpplen odlar man inte i Kiruna. Men man vill ju att det ska vara kall-snö på vintern. Tyvärr är det allt oftare isigt även i Gränsen även om det inte tillhör vanligheten än. Tror också att vädret är ett större problem om man är van att ha varma somrar.

Flytta till Åre?
Jag pratar om vintervädret, det är nog ingen som förväntar sig +30 och sol hela sommaren i västra Jämtland. Jag hade åkt extremt mycket skidor i Alperna innan jag flyttade till Åre och blev nästan chockad över hur jäkla dåligt föret och skidåkningen kunde vara stundtals. Men också att det är skönt att kunna leva ett vanligt liv men att ha skidåkning av okej klass, och cykling i högsta världsklass rakt utanför dörren.

Men det gäller väl att ha rimliga förväntningar på livet i Åre för att trivas under längre tid. Många som flyttar till Åre, speciellt under senare år, verkar ha extremt skeva förväntningar på hur livet här ska bli och att man ska förverkliga sig själv på en annan plats.

Man tror att det kommer bli som en enda lång skidsemester med allt vad det innebär, checkar in på en kontorsplats på House B och sköter IT-jobbet på distans med vänsterhanden, startar ett Instagram-konto för "familjen i fjällen" och lägger hejvilt ut skidbilder från Duved i november med taggar som #kanintefattaattviborhärnu. Sen när verkligheten slår till med två veckors pissregn i januari, VAB, ungar som vantrivs och insikten att Åre faktiskt är glesbygd, att man inte äter middag på Werséns varje dag och att det blir grå vardag även på en skidort så är det inte lika sexigt längre. Det är liksom inte en person/familj som följt det mönstret dom senaste åren. Det finns ju en anledning att uttrycket pandemiflyktingar etablerat sig i byns språkbruk.

Med rimliga förväntningar på hur det ska bli kan ett liv i Åre vara fantastiskt, trots blåis i februari.

Flytta till Åre?
Man tror att det kommer bli som en enda lång skidsemester ...
Låter som att du skulle kunna skriva ihop manus till en serie.

Hur lång tid tar det innan locals börjar betrakta inflyttade som riktiga Åre-bor? Jo, jag vet hur det brukar vara. Om klanen inte bott där sedan innan järnvägen så betraktas man som utomsocknes. Men med stor rotation av tillfälligt bofasta så följer ju naturligt en viss avvaktande inställning till nykomlingar. Är de här för att bo eller är de bara här för ett tillfälligt äventyr.

Flytta till Åre?
Sen när verkligheten slår till med två veckors pissregn i januari, VAB, ungar som vantrivs och insikten att Åre faktiskt är glesbygd, att man inte äter middag på Werséns varje dag och att det blir grå vardag även på en skidort så är det inte lika sexigt längre.

…. och ovanpå det 109 mil bara för att ta sig till bron, bara en sån sak. ;)

1728561032726.png

Flytta till Åre?
Men fasen vad jag låter översarkastisk. Gillar man outdoor i många olika former och att bo på ett mindre ställe är Åre en fantastisk plats att leva på. Det finns mycket att göra, är relativt enkelt att träffa likasinnade och kvaliteten på livet är hög i allmänhet. Jag har svårt att tänka mig att bo någon annanstans i Sverige.

@LenaL Kolla in gruppen Boende i Åre på Facebook, där kan det dyka upp lite som är värt att kolla på till en början.

Flytta till Åre?
Överhuvudtaget är det nyttigt för själen att dra upp ankaret minst en gång i livet. Särskilt om man känner att "nu kan jag det här". Det är litet som att få ett liv till. Har själv gjort det några gånger (dock inte till just Åre), även utan att ha försörjning och bostad helt säkrad före flytten. Samtidigt avundar jag litet de som verkligen känner att de hittat hem, även om det är platsen där de växt upp.
Så - bara gör det!

Senast ändrad:
Flytta till Åre?
Överhuvudtaget är det nyttigt för själen att dra upp ankaret minst en gång i livet. Särskilt om man känner att "nu kan jag det här". Det är litet som att få ett liv till. Har själv gjort det några gånger (dock inte till just Åre), även utan att ha försörjning och bostad helt säkrad före flytten. Samtidigt avundar jag litet de som verkligen känner att de hittat hem, även om det är platsen där de växt upp.
Så - bara gör det!
Det är sant. Livet är ju faktiskt inte så långt - har jag hört.

Flytta till Åre?
Men fasen vad jag låter översarkastisk. Gillar man outdoor i många olika former och att bo på ett mindre ställe är Åre en fantastisk plats att leva på. Det finns mycket att göra, är relativt enkelt att träffa likasinnade och kvaliteten på livet är hög i allmänhet. Jag har svårt att tänka mig att bo någon annanstans i Sverige.

@LenaL Kolla in gruppen Boende i Åre på Facebook, där kan det dyka upp lite som är värt att kolla på till en början.
Tack för tipset! Att hitta likasinnade är en bonus till ett intressant jobb.

Flytta till Åre?
Tänker minst en gång i veckan på att flytta till Åre. Man mår sällan så bra som när man är där. :)
Kom hit en kolsvart tisdag i november så får du se om du tycker det är lika härligt. Och ge dig in på Åres arbetsmarknad följt av en vända på Åres bostadsmarknad (coh Ica Åre) med Åres lönenivå på kontot. Efter det kan vi ta samma diskussion.

Flytta till Åre?
Kom hit en kolsvart tisdag i november så får du se om du tycker det är lika härligt. Och ge dig in på Åres arbetsmarknad följt av en vända på Åres bostadsmarknad (coh Ica Åre) med Åres lönenivå på kontot. Efter det kan vi ta samma diskussion.
Jag vet att du inte vill ha mig där (🤣), men en tisdag är väl inte mer kolsvart i november än vad den är i december eller januari?
Och flyttar jag upp så kommer jag fortsätta jobba med det jag gör i Stockholm fast på distans så det är lungt. 👍😎

Flytta till Åre?
Jag vet att du inte vill ha mig där (🤣), men en tisdag är väl inte mer kolsvart i november än vad den är i december eller januari?
Innan snön har kommit så kan jag, utan att någonsin ha satt min fot i Åre innan nyårshelgen, lova att det är kolsvart på ett helt annat sätt än när snön ligger.

Flytta till Åre?
Innan snön har kommit så kan jag, utan att någonsin ha satt min fot i Åre innan nyårshelgen, lova att det är kolsvart på ett helt annat sätt än när snön ligger.

Det låter som en ganska svart-vit synpunkt… 😉

Tacka vet jag min födelsestad Göteborg, blygrå regnblåst halva året, ljusgrå blås-svalka andra halvan. En evig höst. Plus sommaren, årets bästa dag. 😩

Flytta till Åre?
När är det som bäst i Åre då? :)
Januari - om du gillar arktisk kyla, snöstorm och polarmörker
Feb - om du gillar horder av sportlovsfirare
Mars - om du gillar fin skidåkning och konferrensknullare
April - om du gillar toppurer och horder av påsklovsfirare
Maj - om du gillar lugnet efter säsongskaoset
Juni - cyklingen kommer igång (men det är ofta kallt och regn)
Juli - myggens och hjortronens gyllene månad!
Augusti - fjällvandring och kantareller!
Sep - om du är älgjägare
Okt - nu ser vi fram emot att isen ska lägga sig på Ånnsjön
Nov - skridsko på fler frusna fjällsjöar
Dec - mörkt som satan men kanske dax för första toppturen (med pannlampa förstås)

(Numer bor jag i Östersund - funkar klart bättre om man har familj och vanligt jobb)

Flytta till Åre?
När är det som bäst i Åre då? :)
Det vet du på kvällen efter det inträffat...

Grov generalisering:
• Mitten-slutet av mars är prime för skidåkning.
• Slutet av juli-början av augusti är prime för cykling.

Med det sagt har jag åkt puder i oktober och cyklat snustorra stigar i +27° i maj. Jag har också cyklat i tvåsiffriga plusgrader i november och åkt puder i maj. Och cyklat i snöfall i juli och åkt skidor i regn i januari.

Flytta till Åre?
Det vet du på kvällen efter det inträffat...

Grov generalisering:
• Mitten-slutet av mars är prime för skidåkning.
• Slutet av juli-början av augusti är prime för cykling.

Med det sagt har jag åkt puder i oktober och cyklat snustorra stigar i +27° i maj. Jag har också cyklat i tvåsiffriga plusgrader i november och åkt puder i maj. Och cyklat i snöfall i juli och åkt skidor i regn i januari.
Jag är inte heltids Årebo, men tillbringar ganska många månader om året i Åre. För mig har faktiskt September börjat bli en favoritmånad. Ingen trängsel, inga mygg och fantastiska färger på fjället. Det är väl egentligen bara ett antal veckor mellan sommar och vintersäsongen som suger. Övrigt tycker jag är helt ok, fast förstås inte nyår och sportlovsveckorna. Då finns det bättre ställen att vara på.

Tillbaka
Topp