För "Hårda bindningar?

Nuovo

Medlem
För "Hårda bindningar?
Tja, jag fïck chansen att köpa ett par nya skidor och bindningar, och priset gjorde att jag slog till direkt utan att riktigt kolla efter vad de var för bindningar. Visste att dom var bra men hade inte riktigt koll på Din-skalan som jag har nu efter en del forskning.

Bindningen är en Marker Free 20.0 med Din-skala från 11-20.
Jag personligen väger 85 utan utrustning och är 190, skidorna är ett par Mantra 191 cm. Jag fick för mig att testa skidorna igen efter ett uppehåll på 10 år, har åkt snowboard under tiden och tänker fortsätta med de, antagligen dubblera, och just nu är jag väl inte jättejätte haj på skidorna men vågar säga att jag lär mig otroligt fort, och kommer kunna susa nerför backarna på snart.

Men under tiden, och när jag väl är duktig kommer bindningarna fortfarande ha för högt Din-tal? Jag såg på en kalkyleringssida där det stog att jag skulle ha 8.5.
Och hur mycket mer moment krävs för att bindningarna skall lösas ut vid 12 jämfört med 8 tex?

Tack för svar.

För "Hårda bindningar?
har ongefär lika kroppsbyggnad som dig och kör med ett par sth 16 som är inställda på runt 13-14. Löser endast ut vid hårda fall annars sitter de på. Nu vet jag inte hur starka ben du har men antar att de inte precis är svaga, så några avslitna knän behöver du inte vara rädd för om du kör på 11.
Bör säga att jag dock kör park så det blir ju lite högre påfrestningar men 11-12 funkar fint för dig ;)

För "Hårda bindningar?
Jag vet inte... Jag skulle nog säga att det är lite gränsfall. Någon med erfarenhet från dessa bindningar få ta och chippa in, då det är rätt stor skillnad på din11 för olika bindningar. De billigare markerna har ju ett rykte om att man får ställa de relativt högt, men racevarianterna skall väl vara rätt stadiga.

Rent spontant skulle jag säga att kombinationen inte åkt skidor på tio år och inte jättehaj, 85kg, och metallbindning på 11 kan vara en smula vanskligt. Gränsfall. Har aldrig kört denna bindning, men då det är en racebindning skulle jag tro att om du ramlar med dom inställda på 11 och faller långsamt i ett vridande fall, skulle du kunna skada dig. Så länge du åker fort och om du vurpar blir det en rätt rejäl krasch ska det gå bra. Men utav din beskrivning är det kanske ändå en viss risk att du gör långsamma fall?

Jag tror att när du kommit igång med din åkning och kan köra på ordentligt så du känner att du verkligen lägger mycket tyngd bakom svängarna och om du ramlar blir det en rejäl krash, så kommer din 11 vara lagom.

För "Hårda bindningar?
Lånade brorsans lagg några dagar i alperna så viss erfarenhet har jag, och tänkte på att låna hans skidor när vi åker till åre snart. Och nu när de säger de jag har tänkt på, låter de som det vettigaste att göra. Att låna hans skidor tills jag verkligen har lärt mig och kan stå på.

Om någon som känner till dom här bindningarna släng in lite text är ni sjysta!

För "Hårda bindningar?
Iom att det är en "Free" så tror jag det kommer gå bra. Lite mindre metall och så på den serien jämfört med racebindningarna.

Jag väger lika mycket som dig och en markerbindning inställd på 8,5 kan jag utan problem trycka ur på vanlig piståkning. Prova att ställa dom runt 12 och se om du kan sparka ur foten genom att slå ner skidspetsen eller sparka med andra pjäxan på främre delen av foten. Då får du en indikation på hur mycket det krävs.

För "Hårda bindningar?
Utter sa:
Iom att det är en "Free" så tror jag det kommer gå bra. Lite mindre metall och så på den serien jämfört med racebindningarna.
Var inte Free M20 en race M20 med "Big Air Pad" (gummiplatta) grå färg och bredare skistoppers?
Jag är skeptisk till den här kombinationen dock. M20 är inte vanliga butiksMarker och man bör vet vad man håller på med och att man behöver dem. Bindningar går att byta till relativt låg kostnad, knän inte lika lätt...

För "Hårda bindningar?
Okej, nu har jag ingen aning om hur jag ska göra. Men det jag ska göra i början om jag åker är att låna brorsans lagg tills jag kan stå på ordentligt. Jag spelar fotboll 5 gånger i veckan så starka ben har jag, och självklart vill jag inte förstöra mina knän heller. Skulle tagit ett andetag innan jag slog till på den här dealen.

En racebindning som den jag verkar ha, är din-skalan något annorlunda eller är 12 verkligen 12 så att säga. För det låter lite på dig som att det kanske skulle kunna vara de, och vissa 12 verkar inte vara ett överdrivet högt Dintal om man har hört vad andra har. Skall inte använda dom som sagt innan jag kan stå på ordentligt, så betänk att jag kommer vara en god skidåkare som åker fort, när jag väl åker på dom.

Tack på förhand

För "Hårda bindningar?
Baserat på uttalanden på denna sida och andra okända källor så är inte DIN 12 på en racebindning samma som DIN 12 på en "turistbindning" (låter orimligt med en industrinorm men om jag inte minns fel så är DIN inte "giltig" över 10). Racebindningen kommer hålla fast dig mer/hårdare vid samma DIN-tal pga av nån teknisk aspekt jag inte minns. Därför min skepticism.
Nu är allt detta från osäkra källor därför rekommenderar jag att du verkligen får bekräftat hur dina bindningar är och om de är lämpliga, annars kan du sälja dem och köpa nåt annat utan att det behöver kosta alltför mycket

För "Hårda bindningar?
En bindning inställd på 12 som har en din-skala mellan 5-15 kommer lösa ut lättare än samma inställning på en binding med skalan 10-20. Detta beror förmodligen på grundhårdheten/-styrkan på fjädern?

Skillnaden mellan en racemodell och en friåkningsdito är oftast mängden metall och lite olika plattor och dylikt. Avsaknaden av plast gör att dom inte "ger med sig" i materialet lika lätt. Tror dessutom att en racemodell ofta har högre elasticitet för att inte lösa för lätt.

För "Hårda bindningar?
Kör själv med M20 Free inställda på DIN 14 och de löser ut när jag kraschar lite ordentligare. Med 70 mjuka kilo kanske jag borde ligga lite lägre i skalan, men de gånger skidorna behöver komma av, har de löst ut ordentligt så jag får kanske lära mig den hårda vägen. Problemet är nog precis som FF skriver; vridande, lite långsammare krascher och om du är rädd för att skada dig pga bidningarna, kanske du ska fundera på att byta.

Om jag inte missminner mig är det samma hålbild på några av Markers lite mer förlåtande bindningar - det kan vara så trevligt att du inte behöver borra nya hål för att byta till ett par M14 eller något liknande - borde finnas tips här på forumet om hur du ska gå tillväga.

För "Hårda bindningar?
sjolund sa:
Kör själv med M20 Free inställda på DIN 14 och de löser ut när jag kraschar lite ordentligare. Med 70 mjuka kilo kanske jag borde ligga lite lägre i skalan, men de gånger skidorna behöver komma av, har de löst ut ordentligt så jag får kanske lära mig den hårda vägen. Problemet är nog precis som FF skriver; vridande, lite långsammare krascher och om du är rädd för att skada dig pga bidningarna, kanske du ska fundera på att byta.

Om jag inte missminner mig är det samma hålbild på några av Markers lite mer förlåtande bindningar - det kan vara så trevligt att du inte behöver borra nya hål för att byta till ett par M14 eller något liknande - borde finnas tips här på forumet om hur du ska gå tillväga.
Väcker liv i denna gamla tråd...

Kör på DIN 11-bindningar på 6:an, det funkar bra och de tjuvlöser inte.
Frågan är om jag vågar köra på M20 Free på lägsta inställningen som sitter på skida med 122-midja? Nästan en dubbling på DIN-skalan! I halvtät skog osv vågar jag inte stå på som i öppen terräng.

För "Hårda bindningar?
POGA sa:
sjolund sa:

Frågan är om jag vågar köra på M20 Free på lägsta inställningen som sitter på skida med 122-midja? Nästan en dubbling på DIN-skalan! I halvtät skog osv vågar jag inte stå på som i öppen terräng.
Det låter faktiskt som en jättedålig idé. Om bindningarna inte tjuvlöser på DIN 6 på en 11 bindning finns det väl ändå ingen anledning att ställa upp bindningen? Speciellt inte från 6 till 12.

Nej, skaffa en ny bindning till dina fetingar.

För "Hårda bindningar?
Jarle sa:
POGA sa:
sjolund sa:

Det låter faktiskt som en jättedålig idé. Om bindningarna inte tjuvlöser på DIN 6 på en 11 bindning finns det väl ändå ingen anledning att ställa upp bindningen? Speciellt inte från 6 till 12.

-Sant, tänkte att förutsättningarna skulle göra att man jag kunde gå upp lite. Tror inte på plastbindning med DIN 6 på fetskidorna dock. Ska kolla med Skidbytarboden om de har en annan Marker,vore nice om de slapp pluggas.

För "Hårda bindningar?
POGA sa:
Om du inte får tjuvsläpp med en 11-bindning på 6, så är du ju antingen väldigt lätt eller åker lugnt. Utan att veta vare sig din fysiska status, längd, vikt eller åkstil, så skulle jag avråda dig från att göra det. Du kan klara dig, men risken för knäskador kommer att vara klart förhöjd.

Men för att kunna säga lite mer exakt så krävs det mer uppgifter.

Vad väger du?
Längd?
Ålder?
Vilken skida och bindning åker du på nu?
Fysisk status? Vätränad? Hur mycket gym per vecka?
Vilken skida ska du sätta den på? (Charger eller pudermjukis?)

För "Hårda bindningar?
Jarle sa:
POGA sa:
sjolund sa:

Håller med Jarle till fullo. Du kanske skulle se över möjligheten att ha en bindning som går att ställa på DIN 6 så slipper du riskera mer än nödvändigt. Om du har tänkt köra mycket hårdare kanske det är läge att köpa en bindning som funkar bra vid högre DIN-tal, men det låter lite väl drastiskt att gå på en M20...

För "Hårda bindningar?
MnO sa:
POGA sa:
Om du inte får tjuvsläpp med en 11-bindning på 6, så är du ju antingen väldigt lätt eller åker lugnt. Utan att veta vare sig din fysiska status, längd, vikt eller åkstil, så skulle jag avråda dig från att göra det. Du kan klara dig, men risken för knäskador kommer att vara klart förhöjd.

Men för att kunna säga lite mer exakt så krävs det mer uppgifter.

Vad väger du? -67
Längd? -173
Ålder? -32
Vilken skida och bindning åker du på nu? -Dynastar legend 80 och nx 11
Fysisk status? Vätränad? Hur mycket gym per vecka? -OK, gym 2 ggr/v håller igång kontinuerligt pga surf som är mördande tungt, men bara för överkroppen...
Vilken skida ska du sätta den på? (Charger eller pudermjukis?) -Mjuk puderskida, 184cm

Senast ändrad:
För "Hårda bindningar?
UNDVIK M20!!!
Du kommer sannolikt förr eller senare slita av knäna. (Bindningarna kommer iaf knappast lösa ut)
Har Marker Comp 20 på ett par av mina parklagg och de sitter ganska hårt redan med 11-12 på skalan jämfört med vad en DIN 11 bindning för på 11. Bak upplever jag att de löser ut lättare än t.ex Look P18 och därför ställer jag dem hårdare där. Comp 20/M20 kan inte på något vis jämföras med NX11. Tänk typ Ferrari F430 med stenhårt chassi jämfört med Volvo 240 med svampig fjädring... Båda är bilar och kan ha samma färg, men där slutar oxå likheterna. ;-)

När jag teståker tjejens olika lagg med DIN 10 och DIN 11 bindningar skruvar jag dem i botten och då löser de ändå ut relativt lätt när jag bara åker pist och hoppar mindre hopp. Det är stor skillnad jämfört när jag har Comp 20, STH 16 eller P18 ställda på 11.

NX11 är en ganska "plastig" bindning, vill du ha något bättre, välj t.ex Salomon STH 12/14 Driver med DIN 4-12 resp 6-14. De har visserligen kompositmtrl i bottenplattan fram (och en del bak), men är trots detta bra och relativt lätta bindningar som kommer göra sitt jobb i ditt fall.

M20 är i ditt fall helt jätteoverkill och bidrar bara med onödig vikt och knäskador.

Tillbaka
Topp