För korta skidor

alexibara

Medlem
För korta skidor
Hej!
I vintras när jag var i alperna så åkte jag på ett par gamla skidor, efter 5 dagar in i resan gick en av dem sönder. Min pappa ville att jag skulle köpa nya, så vi gjorde så att jag hyrde ett par skidor som var i väldigt fint skick så jag kunde testa på hur dom kändes, senså sista dagen bestämde vi oss för att köpa dem, då frågade vi om längd på skidorna o lite andra vanliga frågor. Vi köpte dom o har inte åkt med dom sen dess.
Nu till frågan, det är ett par allmountain skidor och längden på dom är 178 och min längd är 190. Är det alldeles för kort?, har lite ångest nu hehe..

Det är ett par Scott Mission skidor

För korta skidor
Det beror på vad du gillar och vad du ska använda dom till, mina skidor är 172 och jag är ~185 och det är jag helt nöjd med, andra skulle tycka att det var hemskt. Jag kanske ska tillägga att jag är ganska lätt också. Det är bra skidor och om du trivdes på dom i alperna kan du ju såklart fortsätta åka på dom, även om någon annan tycker de är för korta.

För korta skidor
JellyfishFluff sa:
Det beror på vad du gillar och vad du ska använda dom till, mina skidor är 172 och jag är ~185 och det är jag helt nöjd med, andra skulle tycka att det var hemskt. Jag kanske ska tillägga att jag är ganska lätt också. Det är bra skidor och om du trivdes på dom i alperna kan du ju såklart fortsätta åka på dom, även om någon annan tycker de är för korta.
Det är klart, jo dom kändes bra när jag hade dom nu i fjällen, kör en del offpist osv. Det funkar nog ganska så bra några år :)

För korta skidor
alexibara sa:
JellyfishFluff sa:
Det är klart, jo dom kändes bra när jag hade dom nu i fjällen, kör en del offpist osv. Det funkar nog ganska så bra några år :)
Känns det bra så är det bra :)

För korta skidor
Det optimala som man oftast hör är att skidorna ska vara samma längd som dig själv. Men sen har man ju också hört att det är bara att vänja sig vid det.

Rätta mig om jag har fel :)

För korta skidor
Den längd som är lämplig för dig är är egentligen mer beroende av din vikt än av din längd. Hur och var du åker spelar också in.

Det finns en beskrivning i nån tråd här nånstans med exempel hur du kan räkna ut lämplig längd att utgå ifrån men som jag inte hittar just nu... Edit här här den https://www.freeride.se/content/92/

Man kan vänja sig vid de flesta skidor, sant, men om det är just de egenskaperna du söker hos skidan är ju en annan sak...

Senast ändrad:
För korta skidor
Rent spontant så känns dem lite korta men så länge du trivs med dem och allt känns bra så tycker jag du bara ska rocka vidare på dem till dem är helt slut körda. :)

För korta skidor
Är det en bumparkväll för längd på twintips som gäller idag Jp-95? :D

Att kalla ett par 89mm breda skidor för all mountain känns ju lite ambitiöst men ja, du skulle lätt kunna haft 183 skidan av samma modell.

timp18 sa:
jag är 150 cm lång vet ej vad man ska köpa för skidor?

och pjäxer kan nån länka bara tack:D
Här har du en bra länk

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp