För korta Twintip?

Eliazo

Ny medlem
För korta Twintip?
Jag köpte nya twintip för några veckor sen och har börjat fundera om jag köpt för korta. Jag är 180cm lång 68kg och har 165cm långa twintip. vad tror ni?

För korta Twintip?
Det är ju helt upp till dig själv såklart. Tycker du att det är skönt så kör på det! Många tycker att det är snyggare med längre skidor och så men somsagt, kör på det du tycker.

För korta Twintip?
Det viktigaste måste ju vara som nämndes ovan att det ska vara snyggt, sen trodde jag det fanns en forum del som heter jibb-skidor främst för twintipfrågor så man slapp läsa såna här trådar om man avmarkerade den forumdelen...

För korta Twintip?
Jag anser att du har för korta!

Om du är en duktig skidåkare bör du ha ungefär lika långa twintips som din längd. Tex: Du är 173 köp 170 långa. Alltså lite kortare än din egen längd. Det största felet med för korta skidor är att dom blir sladdriga och svåråkta. Dock är tyngden ett observandum. Så är du redigt fet/stor så köp inga mjuka lagg (typ scott P3) ta då hellre några hårdare (typ völkl wall).

Köper du för långa fungerar de bättre att åka med men sämre att jibba med. Inte rocketsciene liksom

För korta Twintip?
Är 160 och skidorna 166, tycker bara det är skönt och kan ändå snurra 3 flat så längden tror jag inte spelar så stor roll, det är bara hur duktig skidåkaren är.

För korta Twintip?
Det blir ju svårare att åka desto längre skida du har, jag är typ 186 och har 185 skida. Jag brukar rekommendera att ha några skidor som är lika långa som sig själv ungefär. Om du har för korta blir det jobbigt i offpist, jag har råkat ut för det då man ramlar baklänges och sätter sig på rumpan om man hoppar. Sen i parken kan det bli svårt att afterbanga ;) Men det är vad man tycker är skönt såklart, Henrik harlaut kör ju med väldigt långa skidor om man jämför med han själv :)

För korta Twintip?
tycker inte du ska oroa dig för mycket, visst, det blir lite svårare att åka i pist och puder, men jag tycker personligen att det kan vara jävligt kul med ett par korta skidor att leka runt i parken med :)

För korta Twintip?
Det jag har hört är att man ska ha skidor som är mellan näsan och hakam så jag brukar alltid köpa skidor som är till näsan :D och det tycker jag är lagom längd men som sagt alla tycker olika :P

Tillbaka
Topp