för låg DIN-..?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 65291
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 65291

Guest
för låg DIN-..?
hejsan, jag var och pillade på mina skidor för några minuter sen och upptäckte då att min DIN-skala stod på endast 5,5 ungefär.. mellan 5 och 6..

Jag undrar om detta är på tog för lite för mig som väger ca 68-70 kilo och kör park, offpist och en gnutta pist..?

jag kan inte komma ihåg att jag har haft något problem med tjuvutlösningar eller så..

bindningen jag har är look px 12 jib..

Vad kör/väger/bindning har ni och vad står er DIN på ?

Mvh Hampus

för låg DIN-..?
jag kör med look px 12 och mina är inställda på ungefär samma vikt som dina, men jag väger också runt 55 kg.

för låg DIN-..?
jag har min på 8 och kör typ park och sånt ! har sth 12 ! väger lika som dej, du verkar ha dom lite löst! jag har haft samma som dej oxå då hade jag dom på ca 7,5!

för låg DIN-..?
Om du inte har problem med några tjuvlösningar eller annat rackartyg så finns det väl ändå ingen anledning att skruva upp dem? Sitter bindningarna när du vill att de ska göra det så pilla för guds skull inte på inställningarna!

Själv åker jag allt möjligt men mest opistat och körde 916 mellan 10,5 och 13-14 i extremfall (där skidan inte får lossna) väger 70-75 kg, med all utrustning på blir det ju en hel del mer.

för låg DIN-..?
Kolla tråden - https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=36676

står bl.a.:

Ta hjälp av någon kunnig på en riktig skidverkstad. Han/hon kan visa dig hur bindningen går att justera så att pjäxan ligger an på rätt sätt och så att förspänningen blir rätt. Dina pjäxor kan vara slitna om du gått mycket på t.ex. asfalt med dem. Det påverkar. Därefter är det möjligt att börja göra en rättvis injustering av DIN-skalan. En bra grundregel är att du stillastående med egen muskelkraft ska orka vrida ur tådelen och klicka ur bakdelen (på en skida i taget). Tidigare skador kan göra att det är lämpligt att i vissa lägen ha en lite lägre spänning (ex. höger fram DIN 6 jmfr. vänster fram DIN 8). Jag förordar att justering görs utifrån varje dags åkning; hårt knäppta pjäxor vs. löst knäppta, hårt och slagigt före vs. mjukt och slaskigt, hög fart vs. låg fart, vilka skidor just idag, hård och brutal åkning vs. soft och lugn, m.m.

Mina Ross FKS185 (B-squad 191 2006) står tådel på 13 bakdel på 12 vilket jag utan större ansträngning vrider/klickar ur stillastående med knäppta pjäxor (Lange WC130 LF). Det är den inställning jag använder för normal åkning. Löst knäppta pjäxor gör att jag blir chanslös... Andra bindningar och åk-/skidförutsättningar ger helt andra DIN-värden.

för låg DIN-..?
håller helt och hållet med Jarle. har du inga problem med att bindningarna tjuvlöser så låt bli DIN-inställningarna.

personligen tycker jag det är svårt att jämföra din-skalor mellan olika bindningar. Upplever tillochmed att 12 och 14 bindningar av samma märke inte alltid löser lika för samma belastning när de har samma DIN-inställning. nån annan som har märkt av detta?

kom ihåg att det inte är coolt att köra med för hårt ställda bindningar, speciellt inte när du ligger där och gråter med ett söndervridet knä för att bindningen inte löste

Senast ändrad:
för låg DIN-..?
tack allesammmans, jag ska testa om jag kan vrida ur tårna osv.. annars ska jag inte pilla i onödan :)

för låg DIN-..?
om de inte löser ut vid nåtgot onödigt tillfälle så är det väl inga problem... och annars ä de ju bara att skruva upp bindningen ett halvt varv och se om det funkar så...

själv kör jag på runt 11 och väger 73

för låg DIN-..?
hyllengren sa:
de är det jag inte förstår , när vi väger ungefär lika , och som nån annan sa högre upp oxå, som vägde ganska likt mig men kör på de dubbla i DIN,

för låg DIN-..?
alwaysCrash sa:
hyllengren sa:
de är det jag inte förstår , när vi väger ungefär lika , och som nån annan sa högre upp oxå, som vägde ganska likt mig men kör på de dubbla i DIN,
Tänkt på de jag med!
Väger 72 kg och kör med 8 DIN, har aldrig löst i fel lägen, alltid rätt, och då tycker inte jag att jag kör så "löst".

för låg DIN-..?
Det är väldig skillnad på hur bindningar löser ut. look P12 tycker jag klarar sig bra på förhållandevis låga Din-värden. jag hade problem på 6 med att det släppte lite för ofta men på 8 har de aldrig släppt i onödan. på andra bindningar har jag kört uppåt 10. jag väger 70-72 kilo.

Tillbaka
Topp