För lång bräda?

Amy97

Ny medlem
För lång bräda?
Hej!

(Ja, jag har läst den nålade tråden om snowboardlängd etc.) Jag har åkt en del skidor, men för ett par år sedan (senast jag åkte) bestämde jag mig för att testa lite bräda istället, vilket visade sig vara väldigt roligt. Detta året tänkte jag därför fortsätta åka bräda (men blir nog lite skidor också). Har åkt snowboard i totalt fyra dagar, så är ju ingen mästare direkt men klarar av att ta mig ned för åtminstone röda backar utan större problem (och utan att hasa ner... men ifall det är isigt är det lite knepigt) - så skulle ändå säga att jag åker ganska skapligt för att vara nybörjare, tror dock inte att jag svänger med "riktiga", skärande svängar ännu.

Nu är det så att jag har fått låna en bräda av en bekant, och den är 158 cm lång. Själv är jag 168 cm, väger 61 kg. Har inte tänkt åka någon park, utan mestadels pist men är sugen på att även testa lite offpist, då jag har hört att det är hyfsat enkelt med bräda (iaf om man jämför med skidor, där offpist är en helt annan teknik än piståkning). Kan brädan funka trots att den är så pass lång (har läst mig till att jag eg. bör ha en bräda som är 15-20 cm kortare än min egen längd)? Gör verkligen 5-10 cm någon märkbar skillnad för mig som är en ovan åkare? Vore gött att spara lite pengar på att slippa hyra, samtidigt som jag inte vill att en för lång bräda ska sabba hela åkningen. Vad säger ni? :)

För lång bräda?
Har läst en del diskussioner om vilka bindningar och så vidare man ska ha (styva/mjuka m.m.) - är detta något jag som nybörjare behöver tänka på, eller funkar vad som helst på det stadiet? :P

För lång bräda?
61kg på en 158cm langt brett vil kanskje si att brettet kan bli litt for stivt.

men prøv en runde i pisten, kanskje det er en løsning som fungerer perfekt for deg :)
men ett brett på 150 ville vært perfekt for din vekt klasse :)

bindinger er veldig individuelt, noen liker stive andre liketr mjuke bindinger, jeg foredrar Burton Cartel`s og ha det på mine brett.

För lång bräda?
Tack för svaret! Ok, så det är snarare vikten än längden som bestämmer hur pass lång brädan skall vara..? Hur märker jag om den är för styv? Blir det svårt att svänga? Är ju som sagt ingen jättevan snowboardåkare än, så hur märker jag om det går dåligt pga för hård bräda, eller pga av att jag helt enkelt inte är tillräckligt bra?

För lång bräda?
Du kjenner att du får vanskelig med å svinge da brettet vil jobbe imot deg om den er for stiv :) men verdt ett forsøk siden det ikke koster deg noe å låne brettet

För lång bräda?
Jag är 178cm och kör på 153-154 ... min offpist bräda som är gjord för just det ändamålet är 158.

Jag skulle vilja säga att offpiståkning i sig är svårare på bräda än skidor då det är en helt annan balans och man måste tänka på att hålla farten uppe då det är svårare att få upp farten och ta sig loss med bräda.

En bräda närmare 146 (trubbig nos/tail) eller 149 (rundare nos och tail) skulle passa dig mycket bättre

För lång bräda?
Kör på den att tag. Försök prova andra brädor så du får känna hur det känns. Det kommer säkert vara lite svårare med kortsväng och bland buskar och träd men att bränna pist kommer kännas fint om den inte är väldigt styv. Känns det jävligt är det väl bara att byta sen.

Tillbaka
Topp