För oss lite tyngre

tobisson

Medlem
För oss lite tyngre
Så var det dags för en ny vinter och med den ett par nya skidor! Frågan är förstås vilka...

Liksom många andra är jag i den sitsen att jag inte alltid har möjlighet att teståka alltför många skidor innan det blir dags att slå till så därför tänkte jag be er om lite råd. Jag söker nämligen ett par fetingar (95+ mm midjan) som passar oss lite större och tyngre åkare. Jag är 190 lång och väger runt 105 kilo, lite beroende på form. Har nämligen lagt på mig 10 kilo muskler sen förra skidköpet och de börjar blir väl trötta nu.

Vad välja? Jag har tidigare upplevt många skidor som alltför sladdriga och obestämda när man pressar på. Jag vill ha ett par goa skidor som inte heller står helt handfallna när man stöter på is och frusna lavinkockor.

Har funderat lite på stormrider dp, scott pure eller kanske b4.

Svårt. Jag åker på ett par atomic sx11 i pisten och trivs mkt bra med dessa...

Hjälp, någon?

För oss lite tyngre
Pure
B-Squad
Stormrider
Legend xxl (Dynastar)
Eller kanske ett par gamla Völkl Explosiv/Stöckli Asteroid.
Allt i maxlängd givetvis.

Det var några idéer men jag skulle råda dig till att prova innan köp.

För oss lite tyngre
Supermojo är också ett alternativ.
Eller så köper du mina BigDaddy med 916-bindningar på.

För oss lite tyngre
Dynastar Legend Pro!!!

Lite bredare, lite hårdare....är som pansarvagnar i snön och plöjer allt i sin väg. Du måste dock arbeta lite med skidan, men om du är en ok skidåkare så ska det inte vara ngt problem och då du även väger ganska mycket.

För oss lite tyngre
Känner du dig riktigt mastig så borde du försöka få tag på gamla Squad ~200cm, där har du en hård och fin skida. Kan dock vara svår (omöjlig?) att få tag på.
Annars är Head Monster 103/Supermojo en helt ok val också.

För oss lite tyngre
Jag är 186 och landar på runt 105 kg i födelsedagskostym. Med utrustning på så blir det ju 15 - 20 kg till.
Jag kör på ett par Salomon LAB AK Rockets, 195 cm. Brutalt härliga och snabba som fan. Dom är dock rätt speciella, men dom är speciella på ett bra sätt. Finns även i 204 och 225.

Annars så Stormrider är oxå sköna, samt head Monster 103 för lite mer "vanliga" skidor.

Tillbaka
Topp