För små bindningar?

Eddee

Ny medlem
För små bindningar?
Tjo!
Köpte nyligen ett par Nike zoom dk boots. När jag körde med de för första gången visade det sig att bindningen nästan var för smal, vilket resulterade i att det blev hål i lädret på booten. Så vad ska jag göra? Vill helst lägga ut oengar på nya bindningar den här säsongen men vill samtidigt inte ha sönder bootsen.

För små bindningar?
Ah okej :-\ rekommenderar du någon speciell bindning, som dessutom finns att få tag i under 2 pix? Hittade själv ett par cartels för 1700, ska jag slå till på nåt sådant? :-)

För små bindningar?
Ingen aning, det bästa vore ju om du fick testa bindningen med de bootsen du ska använda. Du ska iaf ha en L bindning då M skavde. Vad har du för bräda?

För små bindningar?
Nitro Team Gullwing 165 wide :-) 13 i skorna. Det är ett par ride lx i strlk large , men ride har ju xl storlekar också. Bindningarna är rätt kassa så hade tänkt köpa nytt men inte i år. Aja :-)

För små bindningar?
Aha.. BIG FOOT! Ja men hur som så måste du ju iaf gå upp en storlek. Eller möjligtvis skaffa en mer lågprofilboot. Men förstår om du inte vill göra dig av med bootsen då det kan vara svårt för dig med den storleken att sälja den.

För små bindningar?
De är helt nyköpta så tänker inte göra mig av med de iaf :-) Ska kolla med butiken om de tror att en large cartel passar :-)

Senast ändrad:
För små bindningar?
Rome 390 boss är jäkligt Nice. Grymt sköna bindningar med stora inställningsmöjligheter. Spännena är enda jag kan klaga på då dom är sämre än mina flux. Dock gillar jag dom bättre än mina flux på alla andra sätt. Canted footbeds r en dröm för en äldre herre med ömmande knän.

För små bindningar?
Bejnan sa:
Rome 390 boss är jäkligt Nice. Grymt sköna bindningar med stora inställningsmöjligheter. Spännena är enda jag kan klaga på då dom är sämre än mina flux. Dock gillar jag dom bättre än mina flux på alla andra sätt. Canted footbeds r en dröm för en äldre herre med ömmande knän.
Håller verkligen med om att 390 Boss är grymma. Håller också med om att Flux spännen är bättre. Min enda invändning mot 390 Boss är att bottenlattan känns lite svampig och mjuk. Jag tycker inte att de ger den respons jag vill ha!

För små bindningar?
Kan vara möjligt bara mysåkt med dom i lokala backen än så länge. Men märkte att "cantningen" avlastade mina knän framförallt i liften. Har senaste åren åkt på Ride, Flux och Rome och måste säga att Rome och Flux är överlägsna mina Ride bindningar jag hade tidigare. Gillar man styva bindningar kan Ride vara ett alternativ. Hade ett par Ride SPi av 2010 års modell. Flux TT30 2011 och nu Rome 390 BOSS samt Flux RK30. Har haft ett uppehåll från snowboardåkning i en sådär 10 år. Kan slänga in en liten recension av dom bindningarna.
Nämnas bör att jag är kobent till den grad att man kanske ska döpa om det till Bejnanbent..

Ride SPi

Positivt:
Wedgie Footbeds, märkte inte av det då men märker det nu canted footbeds är BRA för mig!.

Negativt:
Tryckpunkter, ska tydligen vara bättre nu med nya strapsen.
Spännena, greppade dåligt. Jag är av den gamla skolan som gillar att pumpa fast fötterna ordentligt, men kunde inte göra det med dessa bindningar, det var som "förr".
Just det är det stora intrycket av dessa, kändes likadant som för 10 år sen när jag åkte. Inget negativt i det då när jag ägde dessa, men sen när man bytte till ett par bättre.. OJ!

Flux TT30/RK30

Positivt:
Allt i stort sett.
Strapsen kanon! inga tryckpunkter.
Spännena, Kanon! fick dom aldrig att kugga utan jag kunde pumpa så hårt jag ville!

Negativt:
Kan väll vara känslan just när man håller dom i handen. Känns väldigt plastiga (inte konstigt när dom är gjord i "plast" helt och hållet), absolut inget man märker av när man åker med dom.
Inga canted footbeds, behöver inte vara något negativt, men just för mig så är det negativt.

Rome 390 Boss

Positivt:
Canted footbeds märkte jag av ordentligt här om dagen då jag provåkte lite på båda mina brädor i backen. Ena med Flux bindningar, andra med Rome. Andra åket i liften kände jag att det började strama i knäna. Inget ovanligt med det, men så fort jag hoppade in i mina Rome försvann den stramande känslan.
Straps utan tryckpunkter.
Inställningsmöjligheter.
Känslan i själva bindningen, känns väldigt robust. Vissa kanske skulle säga att det är negativt (vikt), men jag jagar vikten runt midjan istället för att gnälla över utrustningen.

Negativt:
Spännen, inte alls lika usla som Ride, knappt dåliga alls, men jämfört med Flux så greppar dom inte alls lika bra. Har bara fått dom att kugga första gången jag skulle åka med dom, men då spände jag in mig i brädan som jag brukar göra med mina Flux bindningar. Nu tänker jag på att inte maxa spännena varje gång och jag sitter fast utan kuggningar.
Inställningsmöjligheter, kan ta lite tid att få dom att passa dina boots perfekt.

För små bindningar?
Eddee sa:
Har kollat efter flux men har inte hittat några? Nån som vet? I rätt storlek då och helst svart? :-)
www.boardlife.se har ett par röda i strl L. Vi har ju samma bräda, och jag var ute efter ett par röda bindningar till den först.. Lär ju sitta som ett smäck till färgtemat på brädan också!

För små bindningar?
Står mellan burton cartel och flux tt30 då det är de som finns tillgängliga. Vilken
ska jag välja och varför? :-)

För små bindningar?
Eddee sa:
Står mellan burton cartel och flux tt30 då det är de som finns tillgängliga. Vilken
ska jag välja och varför? :-)
tt30, gillar inte i vinkeln på cartelens bottenplatta, flux känns dessutom mer genuin och bättre passform.

Det bästa är väl dock om du kan glida till en butik och testa med dina boots.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp