För stora bindningar?

• Trådstartare Trådstartare gustav1448
  • Start datum Start datum
G

gustav1448

Guest
För stora bindningar?
Hej!

Jag har införskaffat mig en snowboard, en Burton Custom ICS med Cartel EST large bindningar och ett par Sabbath boots i storleken 42.5.

När jag var iväg och åkte under en helg fick jag riktigt ont i fötterna. Jag tappade känseln i vissa delar av foten när jag åkte och det gjorde jätte ont i andra. Jag trodde då att det var bootsens fel, men storleken 42.5 stämmer överens med mina fötter. Därför undrar jag om det kan vara bindningarnas fel? Enligt Burtons ''Size-Chart'' skall jag ha medium bindningar. Men p.g.a olika fel vid beställning ----> fel av mig, fick jag Large bindningar istället för Medium. Då trodde jag att det kanske inte skulle spela så stor roll...

Frågan är, är det bindningarna som gör att jag får sjukt ont i fötterna? Hur är det annars, förstör större bindningar åkningen på annat sätt?

Tack på förhand!

(:

Senast ändrad:
För stora bindningar?
det är inte bara storleken 42.5 som avgör om skorna sitter bra, har du fromgjuten sula? de hjälper mycket, är dom stor runt om fötterna? längden är inte allt i skorna.. om du sitter fast i bindningarna så spelar de nog ingen roll om det står L istället för M på dom.

För stora bindningar?
F_Hall sa:
det är inte bara storleken 42.5 som avgör om skorna sitter bra, har du fromgjuten sula? de hjälper mycket, är dom stor runt om fötterna? längden är inte allt i skorna.. om du sitter fast i bindningarna så spelar de nog ingen roll om det står L istället för M på dom.
Tack för ditt svar! Ok, jo jag sitter fast, inte problem alls med det faktiskt, glider inte runt men är ju lite utrymme över. Kanske påverkar åkningen på något sätt?

Har ingen formgjuten sula. Skorna sitter åt rätt hårt känns det som även om jag inte snörar åt dem... Tårna tar också i fram lite, men skall dem ju göra...

hmmm... frågan är om formgjuten sula är lösningen, eller helt enkelt nya skor i större storlek? Skulle isåfall passa bindningarna då med (:

För stora bindningar?
Jag har 41.5 i bootstorlek ungefär, och det är jävlar precis att jag kommer i mina cartel i Medium... så tror inte du har för stora bindningar. Dessutom har mina boots nått som heter shrinktech eller så, vilket ska göra att dom är mindre och nättare än andra boots... så dina borde vara en aningen större. Tror fan du skulle ha svårt att komma i medium!

fast jag vet inte, är trött... ska sova. Godnatt!

För stora bindningar?
felix sa:
Jag har 41.5 i bootstorlek ungefär, och det är jävlar precis att jag kommer i mina cartel i Medium... så tror inte du har för stora bindningar. Dessutom har mina boots nått som heter shrinktech eller så, vilket ska göra att dom är mindre och nättare än andra boots... så dina borde vara en aningen större. Tror fan du skulle ha svårt att komma i medium!

fast jag vet inte, är trött... ska sova. Godnatt!
Då är mina bindningar antagligen inte för stora, vilket glädjer mig! Men samtidigt har jag ju kvar smärt-problemet som, nu, verkar bero på bootsen!

För stora bindningar?
Jag kör själv med ett par Burton Custom (Special Brew) i storlek Large. Upplever då och då att jag får ont i fötterna samt att dte krampar. Mina bindningar är lite i största laget, kör med ett par Burton SL-9 i storlek 43.
Det som händer är att jag jag får dra åt strapsen ganska ordentligt och det gör att det klämmer på punkt områden på foten och gör att jag får ont, kasnke har det att göra med strypt blodflöde i utvala delar i foten. Provåkte en polares dominant med ett par custom i storlek medium, även om dom var tightare så satt dom betydligt bättre runt foten och fördelade trycket mycket jämnare. Med resultatet att det inte alls gjorde ont.
Kör med ett par flux på min andra bräda och där har jag inte minsta problem med kramp i fötterna.

Jag tror nog att bindningarna kan vara förstora. Jag skulle rekomendera dig att testa åka med ett par andra bindningar och se om problemet kvarstår.

För stora bindningar?
Har nog precis samma problem som du beskrev ovan, kan ju vara så att jag får lite smärta ifrån mina nya boots också då jag inte åkt med dem så mycket. Jag får helt enkelt testa vid nästa tillfälle och kanske då byta mina bindningar om nu fallet skulle vara så! Tack för hjälpen!

För stora bindningar?
Om man står för brett på brädan kan man få jäkligt ont. Det kan vara att du får ont när du har för extrema vinklar på bindningen. Pröva att minska stancen bredd om du står ganska brett. Med ICS går det snabbt och enkelt. >Gåinte efter mode att man ska stå sjukt brett gå efter hur det känns.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp