För stora pjäxor!?

Mattiil

Ny medlem
För stora pjäxor!?
Hej,

jag har ett par dalbello rampage pjäxor (07/08) i storlek 28.5 som är helt för stort för mig. När jag eller bättre sagt mamma köpte pjäxorna hade ja valet mellan storleken 27.5 och 28.5. Jag tyckte 27.5 passade fint och var bekväm medan mamma tyckte att min fot kommer att växa så pass mycket att de blir små (wtf!). Nu ett år senare så har min fot inte vuxit nästan alls och pjäxorna är för stora.

Jag åker ca 2 ggr per vecka och största problemet är att jag får jävla ont i smalbenen och vet inte om jag kan klara av att åka en vecka i åre på sportlovet. Underligt är att jag inte hade ont i smalbenen förra året!?

Men jag har tänkt mej att köpa ett par nya pjäxor. Här i finland finns det inte en enda butik som säljer full tilttar och jag har en uppfattning att dom är mycket bra. Min fot är ca 42-43 i storleken.

Enda pjäxorna jag har möjlighet att pröva är salomon kreation i stadium och dalbellos. Från internetbutiker får man mycket billigare men om inte pjäxan sedan passar? Vilken storlek borde jag titta på? 27.5?

-Mats

edit. jag har tittat på full tilt booter, hot dogger och salomon chaos, pro model

Senast ändrad:
För stora pjäxor!?
De enda pjäxorna som är bra är de som passar.
Det är ingen bra idé att köpa pjäxor på nätet.
Om du ska få reda på vilken storlek du ska titta på måste du mäta din fot, längd och bredd.
Finns det verkligen ingen vettig butik i Finland..? I Åre kan du få bra hjälp med detta om du ska dit.

För stora pjäxor!?
Mät foten? Pjäxstorleken är CM ...

Jag skulle tippa på att du borde åka med 26.5or i pjäxor...

Jag har 42-43 ...

Jag åkte första året med 28.5 som va jävligt skönt att gå i...
Nästkommande 2 åren körde jag med 27.5 som fortfarande va sköna att gå i men man sitter ju inte riktigt fast... benhinnorna dummade sig osv...

Nu när jag åkte upp till åre på säsong så va jag inne hos Åke i hans affär Verkstan och skaffade mig ett par full tilt hot dogger i 26.5, värmde innerskon, fixade ett korkinlägg i vänsterskon och skaffade form gjutna sulor och nu sitter jag fan där jag ska... Visst pjäxorna trycker lite på innerknölarna men det ska fixas om en vecka :)

Sen jag skaffade pjäxor i RÄTT storlek har jag inte haft i närheten så ont i smalbenen som förut och då har jag ändå plattat första svarta och skjutit över andra i åre/bräcke...

Så fram med måttbandet och mät foten.

Mvh Kristoffer

edit: och köp förbövelen inte pjäxor på nätet om du inte har provat dom innan... Jag köpte full tiltsen enbart för att Åke sa att det va dom jag skulle ha till min fot och min åkstil.

edit. jag har tittat på full tilt booter, hot dogger och salomon chaos, pro model
titta hjälper ingenting... För att det ska vara rättvist så måste du värma innerskon för att känna hur dom kommer att kännas detta tar 10min sen ska du ju gå runt i dom lite också och känna efter så säg 20-30 min med varje pjäxa...

Senast ändrad:
För stora pjäxor!?
jag har 41 i skosstorlek.

har 28,5 i mina spk. men dom känns inte förstora, men ja har en bit fram till endå. men asså man glider inte i runt i dom. + att jag hade ont som sa*an i smalbena förut, men nu när ja testa spk kreation , problemen var spårlöst försvunna. :)

För stora pjäxor!?
En orsak till att du får ont i smalbenet är att du har pjäxorna för löst spända. Hade samma problem förut.Peace

För stora pjäxor!?
phhille026 sa:

har 28,5 i mina spk. men dom känns inte förstora, men ja har en bit fram till endå. men asså man glider inte i runt i dom. + att jag hade ont som sa*an i smalbena förut, men nu när ja testa spk kreation , problemen var spårlöst försvunna. :)
Kan inte säga annat än idioti...

Tårna ska vara emot när man provar pjäxor i butik om det är rätt storlek...

Du borde ju ha iaf 2cm extra plats för dina fötter :S

FOOT%20SIZE%20CONVERSION%20CHART.jpg

phhille026
Bli kompis | Blockera

Ålder: 14
...

Senast ändrad:
För stora pjäxor!?
Daffeman sa:
En orsak till att du får ont i smalbenet är att du har pjäxorna för löst spända. Hade samma problem förut.Peace
Allt är fulltspänt vid smalbenet. Tack för snabba svar!

Problemet är den att det finns int så mycket att välja på här i Finland. Ingen säljer fulltiltar, som sagt säljer stadium hit salomon kreation och dalbellon säljs i en liten skidaffär ca 1 km från mej. Jag skulle tro jag kan hitta spk pro models någonstans men dom kostar en del och då kommer budjeten imot.

För stora pjäxor!?
phhille026 sa:

Uhm.. Jag har 45/46 i skor och 28,5 i pjäxor...

För stora pjäxor!?
Om du nu kan hitta dallbello på nära hål så kan jag rekomendera Il Moro. Samma typ av innersko som Fultilt. Eller Krypton Pro ID. Jag har 40-41 i skor men 25,5 i mina pjux. Funkar skit bra sitter som gjutet i Krypton Pro ID med gjuten sula.

För stora pjäxor!?
phhille026 sa:

Men då kör du med sneakers i pjäxorna va, med raggsockor utanpå?

För stora pjäxor!?
phhille026 sa:

Jag 43-44 i skostorlek och mina spk är också 28.5 och passar perfekt. Dina måste vara alldeles förstora.

För stora pjäxor!?
Efter att läst en hel del av benhinnoproblem och olika pjäxor tror jag att jag går och pröva ett par spk kreations imorgon. Troligtvist far jag med det samma och prövar på några dalbellos.

Så mjuka pjäxor är något som är rekommenderat för park åkning? För benhinnornas bästa? Som t.ex då spk kreation och full tilt booter?

För stora pjäxor!?
Idag var jag och prövade både spk kreation och kaos. Kreation kändes bekvämare men kaos är ju bättre och det är väldigt liten prisskillnad. Som förvåning fanns det full tilt konflikt och dem testade jag också men de var väldigt obekväma. För smala och den passade inte så bra annårs heller för min fot. Blir de spk kaos för mej då i storlek 26.5?

För stora pjäxor!?
Mattiil sa:
Idag var jag och prövade både spk kreation och kaos. Kreation kändes bekvämare men kaos är ju bättre och det är väldigt liten prisskillnad. Som förvåning fanns det full tilt konflikt och dem testade jag också men de var väldigt obekväma. För smala och den passade inte så bra annårs heller för min fot. Blir de spk kaos för mej då i storlek 26.5?
varför frågar du det här? det var väl ändå du som var o provade..ingen här vet hur din fot ser ut

Tillbaka
Topp