För trångt/styvt skal

equals0

Medlem
För trångt/styvt skal
Skadat foten tidigare i år och även om den i stort sett är fit for fight för andra sporter så visade det sig vara närmast omöjligt att komma ner i pjäxorna. Att komma ur var inte heller något jag önskar uppleva igen. Däremot gick åkningen bra när dom väl var på plats.

Hur mycket jag än drar i plösen så hjälper det inte. Det är ena sidan av skalet som är väldigt hårt och styvt just när foten ska ner. Ska jag försöka mjuka upp med handkraft? Värma? Har även en liten fundering om det går att borra ett hål i plasten och montera en dragögla som kan hjälpa mig. Skulle det hålla? Tänker något nedanför rödmarkerat område.

salomon.jpg

För trångt/styvt skal
Värme är din vän. Försök att värma insteget något innan du går i eller ur, varmluftspistol eller hårblås fungerar bra. Plasten behöver bara bli ljummen eller lätt varm, mer än så är överflödigt.

Det kan även hjälpa att ta på innerskon innen du stoppar ner foten i pjäxan för att förhindra att skalet skär in i fotryggen. Ta tag med händerna på var sin sida skalet och bänd isär för att skapa lite extra utrymme.

För trångt/styvt skal
Testa vrida plösen mot ena sidan av skalet och sen dra i andra sidan med handen så pjäxan vrids isär över vristen.

För trångt/styvt skal
Förstått att jag inte är den enda med detta problem. Att många lider mer eller mindre för att komma in i sina pjäxor.

Har tidigare provat att dra i plösen framåt så mycket det går och åt sidorna, men inte direkt upplevt att det hjälpt. Efter att ha tittat mer noga på vad som tar i så verkar det i alla fall hjälpa att dra plösen "innåt" foten så att den sidan av skalet följer med. Då får man dom där extra mm för att kunna glida in relativt smärtfritt.

För trångt/styvt skal
Kan inte säga mer än, köp en tre delad tur pjäxa. Helt makalöst skönt att ta på sig!
Ja! Det är väl egentligen enda lösningen på sikt. Men så länge är ju enda lösningen att trycka isär skaldelarna istället för att dra i plösen. När jag haft överlappspjäxor har jag alltid behövt en kompis som bänder isär för att komma ur...

För trångt/styvt skal
Ta ut innerskon ur skalet och ta på den först. Sen sprayar du siliconspray invändigt i skalet, det håller bra länge och foten glider in som en blixt. Om det inte hjälper så vet jag att vissa har med sig en hårfön i pjäxbagen för att mjuka upp skalet.

Tillbaka
Topp