för vassa kanter?

frEErider89

Ny medlem
för vassa kanter?
Kan man få för vassa kanter?? och hur fort tar kanten slut om man ska slipa dom rätt ofta? jag menar om man tar den filen som jag har...nån grej från swix..ett rött handtag med en liten fil på, jaja i alla fall så har jag provat att slipa kanterna på mina blades å det blev skitvasst! men jag vågar inte röra min riktiga skidor än....rädd att vinkeln e fel eller nåt sånt...

för vassa kanter?
"Belagsstruktur
Belaget kommer ha försämrat glid om:
- Det ser väldigt blänkande och polerat ut."
http://www.freeride.nu/nyheter/visa.phtml?id=6

Kan det stämma, borde det inte vara tvärtom?

Ett annat tips är att om man ska använda fibertex så måste man varmrengöra skidorna efteråt om optimalt glid önskas eftersom fibertex innehåller slipmedel som bromsar.

för vassa kanter?
För vassa kanter kan man knappast ha, om du med vass menar skärpan. Däremot kan en skida upplevas som svåråkt och brytig om man slipar kanten i en "vass" vinkel, vanligtvis 86 eller 87 grader mot 89 normalt. Med en hård skida i racesegmentet blir bettet helt enkelt för bra för den normale åkaren och skidan blir framförallt svår att sladda. Med en mjuk skida är det snarare så att man kan lura fram extra isgrepp med en aggressivare slip.

för vassa kanter?
Klart som fan att skidan kan vara för vass! Det har nog de flesta race-åkare erfarit i den kärva sprutsnön som kan upplevas ibland i de svenska fjällen.

Tillbaka
Topp