Den kost som Jarle föreslår låter något ensidig och fattig på t ex vitaminer och troligen också låg på fibrer. Tonfisken ger förstås viktiga proteiner, men allmänt tror jag inte det räcker.
Om man tittar på det egentliga problemet så handlar det förstås om en ojämn belastning/användning av kroppen under året. Den typiske sportlovsåkaren blir på Den Tredje Dagen smärtsamt medveten om att han/hon/den/det borde ha tränat lite mer under resten av året eller i alla fall veckorna innan sportlovet.
Kroppen är väldigt bra på att anpassa sig efter rådande belastning och ett bra sätt att förbereda sig inför tider av högre belastning, dvs sportlov, skidveckor, helikopterskidåking, toppturer och annat som gör livet värt att leva är att öka belastningen kontinuerligt.
Min lösning är, förutom "normal" träning, att vandra omkring med extra tyngder (finns att köpa i träningsorienterade affärer) kring fotleder och handleder. Belastning blir kontinuerlig även om den inte är extremt hög. Nu är det iofs dags att öka tyngderna så de närmar sig vikten på pjäxorna (och sedan skidorna..).
PS
Ja, jag har de på mig när jag jobbar, men jag jobbar ensam hemma, så jag slipper de ständiga frågorna