förbättra kondisen och viktminskning

wolwerin

Medlem
heej

jag undrar vad man kan göra för att förbättra min kondis under vinter säsongen???!

och jag väger ett antal kilon för mycket och undrar vad man kan göra för att man ska rasa i vikt (om man kan uttrycka sig så:D)

mvh//
wolwerin

Senast ändrad:
Vad gör en 15åring uppe klockan kvart i fem på natten till en torsdag?

Åk mycket skidor och ännu mer. Ät nyttigt, mycket fibrer. Husmanskost. Och så min favorit-fettbränningsövning: sexuell aktivitet.

Lycka till!

Detta tycks vara en av livets stora obesvarade gåtor med tanke på hur många spaltkilometer som ägnas åt det. Personligen har jag hittat en väldigt enkel metod som fungerar utmärkt. Den kan sammanfattas i två regler:

1. Rör dig mer
2. Ät bättre

Förtydliganden kan vara på sin plats:
1. Typ av aktivitet spelar mindre roll (promenad, löpning, cykling, trappmaskiner, sex etc), men regelbundenhet är viktigt. Satsa på minst 30 minuter med förhöjd puls och minst tre gånger/vecka så ger det snabbt märkbart resultat.
2. Mer fibrer, troligen mindre energi, dvs mindre fett och socker. Här gäller det att balansera med aktiviteten, men vill du gå ner i vikt är det så enkelt att energiförbrukningen skall överstiga intaget. Å andra sidan behövs muskler för vinterns aktiviteter, så ofta blir resultatet en omvandling av fett till muskler (via omvägar).

För egen del körde jag mycket trappmaskin eftersom det ger både konditionsträning och bra benträning. Jacka in en iPod, stirra på pulsmätaren och sen kommer du ut på andra sidan nöjd och glad, och lite trött :-)

Nu vet jag inte hur det är där du bor med möjligheter till träning å gym.
Har man privilegiet att bo i studentstaden Lund så är det lätt att traska iväg till Gerda (skryter med att vara nordens största träningshall?). Trevligt att svettas i grupp (låter konstigt, vet...) i form av exempelvis "Alpingympa", "Styrkegympa", "Gympa Stång" eller varför inte lite "Box"?

Trevligt med pass, mer motiverande att stå å hoppa i grupp än själv :-)

Som Liszt skrev, inte så viktigt vad, mer att det blir lite "rutin".
Sen är det ju bra om det dessutom är lite kul, svårt att få någon kontinuitet i det annars...

Senast ändrad:
Träna mycket och lev på tonfisk och havregryn med alldeles för lite vatten. OBS! gröten ska ll endast innehålla 3/4 havregryn och 1/4 vatten, alltså skall salt, socker, sylt och allt vad det nu kan vara uteslutas

Den kost som Jarle föreslår låter något ensidig och fattig på t ex vitaminer och troligen också låg på fibrer. Tonfisken ger förstås viktiga proteiner, men allmänt tror jag inte det räcker.

Om man tittar på det egentliga problemet så handlar det förstås om en ojämn belastning/användning av kroppen under året. Den typiske sportlovsåkaren blir på Den Tredje Dagen smärtsamt medveten om att han/hon/den/det borde ha tränat lite mer under resten av året eller i alla fall veckorna innan sportlovet.

Kroppen är väldigt bra på att anpassa sig efter rådande belastning och ett bra sätt att förbereda sig inför tider av högre belastning, dvs sportlov, skidveckor, helikopterskidåking, toppturer och annat som gör livet värt att leva är att öka belastningen kontinuerligt.

Min lösning är, förutom "normal" träning, att vandra omkring med extra tyngder (finns att köpa i träningsorienterade affärer) kring fotleder och handleder. Belastning blir kontinuerlig även om den inte är extremt hög. Nu är det iofs dags att öka tyngderna så de närmar sig vikten på pjäxorna (och sedan skidorna..).

PS
Ja, jag har de på mig när jag jobbar, men jag jobbar ensam hemma, så jag slipper de ständiga frågorna :-)

Liszt: Ironi! ;)
Men annars så funkar den kosten grymt bra för snabb viktminskning och snabb muskelbyggnad.

Förra hösten var jag lite kort på pengar så jag åt "riktig" mat en gång om dagen och gröt med tonfisk dieten tre till fyra gånger om dagen och det var bra längesedan jag var så vältränad.

Så helt värdelös är den inte. Tilläggas bör även att jag inte åt några som helst kosttillskott av någon form.

Jarle: mitt svar på ditt uppenbart ironiska inlägg var såklart ironiskt, men du kanske inte uppfattade det? ;-)

Allvarligt talat, så tror jag det största felet med tonfisk/havregryn är just bristen på vitaminer, och ensidighet i längden är aldrig bra eftersom det är lätt att missa något. Viss variation behövs.

Din beskrivning uppfyller annars det viktiga att äta bättre, vilket inte är samma sak som att äta mindre. Blandingen tonfisk/havregryn är relativt energifattig och, framför allt, så ger havregrynen en lång mättnadskänsla. Det hindrar att man snabbt blir hungrig igen och petar i sig energitäta födoämen som man hittar på den andra sidan av kostcirkeln.

Attans också, förstår aldrig när folk är ironiska på min ironi, blir alldeles för rörigt....;)

Energifattigt vill jag inte påstå att det är, massa kolhydrater och proteiner där.
Mättnadskänslan håller väldigt länge (speciellt med min gryn-vattendosering) vilket jag gillar eftersom jag nästan konstant är hungrig och har väldigt hög förbränning (om jag nu vill gå ner i vikt vilket jag för övrigt 99.9% av tiden inte vill).
Tror dock inte att den kosten är för ensidig om man äter ett riktigt mål mat om dagen.

Fast jag är ingen kostexpert och äter alldeles för mycket 6-7k kalorier om dagen kanske... Alldeles Lagom ;)

En annan sak som kan nämnas om man vill vara "fit" är ju att låta bli de däringa snacksen. Känner man nått sug, ta ett äpple eller drick ett glas vatten eller två. Suget kan ofta vara törst i förklädnad.

Fast själv vill jag ha en pondusmage och klämmer gladeligen ett 200gr choklad om dagen :)
Trist att jag har kassa gener, allt går rakt igenom kroppen och jag kan varken gå upp eller ner. Så jävla trist.

börja gärna med en idrott alternativt gym om du inte håller på med något aktivt, om du nån gång är ute och springer/joggar testa då att köra intervaller mellan lycktstolpar, varannan snabb, lätt jogg osv.

Har du några kilon till övers och vill träna bort dessa så ska du börja spela Amerikansk Fotboll. Varför?

-Alla har en plats i laget, och speciellt vid din ålder passar det jättebra att börja.
-Det är DEN bästa sporten som finns förutom skidåkning.
-Kommer du in i "amerikansk-fotbollsvärlden" så kommer du motivera dig själv till tusen och kunna byta ut dina extra kilon mot muskler lätt.

Det finns diverse lag i sthlm-området... Surfa in på amerikanskfotboll.com och kolla runt lite.

allltså det som gäller är ju att stoppa i sig mindre kalorier än vad du gör av med!
se över din kost! morgonpromenader är riktgit effektivt, alltså gå ut och gå en timme innan frukost.

och lite och ofta

Nenne sa:

Åk mycket skidor och ännu mer. Ät nyttigt, mycket fibrer. Husmanskost. Och så min favorit-fettbränningsövning: sexuell aktivitet.

Lycka till!
hehe ja du kanske sömn problem kanske ^^

tack för alla svar, ska testa alla villken som funkar bäst :D kommer med svar senare

* Bättre kost, mindre kolhydrater
* Morgonpromenader, samt ev. löpträning
* Kontinuerlig träning ca. 2 ggr i veckan, tex. styrketräning med många repetitioner stället för några få (mer förbränning)

När vi ändå talar om sömnproblem, så kan ju tilläggas att det är extremt viktigt att du sover. Helst ska det vara åtta timmar per natt. Har du sovit för lite och därför är trött, så tappar du även orken till att träna.

Om du inte tidigare rört dig speciellt mycket kmr du märka en enorm skillnad ganska omgående av att bara motionera lite grann. Förhoppningsvis blir du då peppad att öka på träningen och samtidigt se över hela ditt liv, sömn, mat, motion, vänner mm...Jag har tränat intensivt hela mitt liv tills nu för 2 år sedan. Jag kör b-lags bandy för att röra på mig samt en del skateboard mm men ändå för lite. Men till saken!

Man mår så jäkla mycket bättre när man motionerar kontinuerligt! Detta har jag efter många år av upp och nedtrappande av träning kunnat fastsslå.
Positiva saker med att röra på sig är:

¤ Du tar upp sömnen bättre! Lever du slött kan du behöva 10 timmar för att känna dig någorlunda pigg...Been there.
¤ Du blir starkare, även mentalt!
¤ Du har ork och mer lust att träffa vänner och hitta på saker.
¤ Du tar bättre upp energin i maten du stoppar i dig. Får en snabbare ämnesomsättning.
¤ Endorfiner utsöndras vilket är kroppens egen glädje-"drog" :D
¤ Du sköter jobb/skola bättre.
¤ Får bättre koncentrationsförmåga, även tålamod!

Negativt:
¤Du kan bryta ett ben.

Så valet är inte så svårt va? Det du ABSOLUT INTE ska göra om du vill gå ner i vikt är att "banta" i den bemärkelsen att du slutar äta. Detta är det sämsta av alla sätt och kmr göra att du mår skit, troligen går du även upp all vikt igen så fort du slutar banta osv..

Gillar inte ditt uttryck " Rasa i vikt "....Detta är aftonbladet-propaganda som inte fungerar!

Kroppens reaktion på svält är att äta upp sig så fort du får mat i dig! Bygga fettreserver.
Om du vill gå ner i vikt ska du göra det långsiktigt! Då kommer du också kunna behålla vikten.

Sköt om dig! mvh Emil

krum sa:
Släng ut datorn å tv'n, var mer utomhus
men om han slängt ut datorn å tv'n då är dom ju utomhus vilket i sin tur leder till att han sitter ute och latar sig istället för inne

Till killen som sa "Ut och spring" (bump :P) Det är så jävla idiotiskt att bara "Ut och springa", när man kommer hem så ska man kunna känna att man skulle kunna springa lite till, och i Wolwerins fall blir det nog mera typ Jogga

Nenne sa:

Lycka till!
Svårigheten här är ju att har man extra kilon så brukar det vara svårare att få tillfälle att sexa ju.

så länge kroppen förbränner fler kalorier än du stoppar i dig, går du ner i vikt. Det är enkel matematik. Men lär dig om bra och dålig mat, så får du lättare motivation till att sköta både träningen och kosten.

Tillbaka
Topp