Fördelar/nackdelar med långa respektive korta skidor?

Precis som titeln lyder vad är fördelar/nackdelar med långa respektive korta skidor. Tänkt köpa ett par Salomon Rocker 2 100 men frågan är om jag ska ha ett par 180 eller 186 långa. Jag är 180 lång väger ca 70 kg. Vill ha ett par fartstabil skidor och därför tror jag på 186 men vill också ha ett par lekfulla och är då 186 för långt och klumpigt? Är det en omöjlig kombination att få ett par lekfulla som också är fartstabila? Berätta gärna era erfarenheter av långa respektive korta skidor.

Brukar tänka så här: om jag som är 176 cm och runt 70 kg behöver gå upp över 180-185 cm (där alla mina skidor ligger för tillfället), vad fan ska då killar på 200 cm och 100 kg åka på?
Sen spelar så mycket annat in, varje modell är ju olika. Rocker, allmän hårdhet, skärning, effektiv kantlängd osv.
Tex är mina DPS Wailer 112 RP2 i 184 bra mycket fladdrigare än mina Blizzard Kabookie i 180.

Så om du prioriterar lekfullhet och är säker på att du absolut ska ha Rocker 2, köp 180.

Korta skidor är smidigare att tura med och bära till/från backen. De blir svåra och tramsiga att åka på i höga farter och djup snö.

Stora/långa skidor är stabila och lugna att åka på. De kan kännas lite klumpiga vissa dagar när man tar sista åket ner, är trött, hungrig, lite lätt bakis och sikten är noll.

En modern skida med rocker fram och bak kommer inte kännas särskilt lång och klumpig när du åker, eventuellt att de är i vägen om du jibbar och flaxar runt med skidorna för diverse trick.

Jag har åkt skidor på 189cm, 114mm och 191cm, 106mm och de kändes stora för mig på 172cm 75kg (folk glor även rätt mycket när man står i köer/liftar med bredlagg som är nästan 2dm längre än en själv).

Tillbaka
Topp