förhöjningsplattor

freeride_nu

Aktiv medlem
förhöjningsplattor
Har en dotter som åker utförsåkning tävlingsmässigt skulle vilja ha synpunkter på dessa derbyflexplattor och övriga förhöjningsplattor ,hon är b-åkare.
hälsningar en undrande tränare&förälder

förhöjningsplattor
Tjenare
Det finns 2 typer av plattor. Rena höjningsplattor som är till för att man skall komma upp högre och därigenom få ett bättre skär och en snabbare skida. Och så finns de plattor som höjer och dämpar skidorna (ex.derbyflex) dessa är till för att höja skidorna så du får ett fetare skär samtidigt som dessa dämpar vibrationerna i skidorna. derbyflex och liknande är främst till för fartgrenar (tror jag) medans de andra plattorna är mer allround! nästan alla som idag åker timglasskidor höjer sina bindningar, medans WC åkarna har haft det skitlänge!

carva fett

/S

förhöjningsplattor
Hej,

Bombrush, jag kanske missuppfattar ditt inlägg lite men jag skriver änndå.

Den i mitt tycke viktigaste effekten av att ha en distansplatta mellan skida och sko är en högre tyngdpunkt som i sin tur bidrar till att du kan lägga mer kraft på skidans brätte. Det kanske är detta du menar med ett bättre skär?

Derbyflexplattan bidrar ytterliggare till denna effekt genom att, med sin längd framför bindningen, distribuera mer kraft framåt på skidorna. Enkelt uttryckt kan man säga att man simulerar en större åkares vikt och längd i kombination med en mycket lång fästpunkt på skidan. => Hävarm!

Rätt utnyttjat kan man initiera bättre och få en mycket lång välkontrollerad kant att åka på.

I vilken ålder man kan börja använda Derbyflex har jag inget bra svar på.

T

förhöjningsplattor
Vi sa väl ungefär samma sak men jag valde att använda vanlig bondsvenska och skrev inte om kraftfördelning och initialfas i ingång på sväng och sådana prylar. Vad jag och säkert du åxå menar är att: "man får ett fett skär ju högre plattor man har" Vad det sedan beror på det kan ju serviceteknikerna lalla på om ;)

Man ska inte börja med plattor för tidigt, eller skall jag säga att det beror på åkarens benstyrka och statusen på åkarens knän. Kassa knän inga plattor, inga muskler inga plattor.

Tillbaka
Topp